Pagina 1 van 1

TED 6v ombouwen naar 12v

Geplaatst: wo 14 mar 2018 14:01
door stijntje
vraagje,

aangezien mn ted al even startproblemen heeft,en elk voorjaar gedonder geeft met de accu (ondanks druppellader).
heb ik t plan om hem om te gaan bouwen naar 12volt.

mijn huidige startmotor is op zn einde en revisie is maar n fractie goedkoper dan een nieuwe.

nou heb ik nodig een startmotor,dynamo,relais,accu,bobine en heb iets gelezen over een weerstand.

zijn deze onderdelen makkelijk verkrijgbaar in 12 volt versie?

wil het dalijk zo gaan maken dat hij ook start met de sleutel. systeem met pookis wel gereviseerd maar pakt toch nogsteeds moeilijk.

heeft iemand nog suggesties wat er meer vervangen zou moeten worden? of heeft een van de geleerden er al ervaring mee?


mvg stijn

Re: TED 6v ombouwen naar 12v

Geplaatst: za 17 mar 2018 11:31
door Teedee
Als starten met de pook, ondanks revisie van het systeem, nog niet super gaat, lijkt het logisch dat je het probleem daar moet zoeken i.p.v. alles ombouwen naar 12V. Als je bedrading slecht is, heeft ombouw naar 12V ook weinig zin vrees ik en verspil je best wat geld aan iets wat wellicht veel simpeler te verhelpen is.

Groet!

Tim

Re: TED 6v ombouwen naar 12v

Geplaatst: ma 19 mar 2018 20:32
door fergie
Hello Stijn,

Er zijn 12V versies van de starter leverbaar, die zijn best prijzig. Dynamo en regelaar is geen probleem. Een weerstand is niet nodig, wel ander laad lampje en eventueele andere lampen.

Starten via een sleutel is natuurlijk geen slime zet omdat je dan de trekker kunt starten met een versnelling ingeschakeld. Het zal beter zijn de orginele schakelaar te gebruiken enkel zul je de plunjer daarvan moeten aanpassen. Door slijtage van de pook en selectors in de bak kun je de schakelaar gewoon niet ver genoeg meer in drukken. Door het kantel stuk of de plunjer van de schakelaar zelf wat op te dikken kun je dat weer in orde krijgen. Wellicht handig is een gat boren in het kantelstuk, daar draad in tappen en dan een boutje met borgmoer er in zodat je een verstelbare verhoging hebt om op de plunjer te drukken. Zorg er wel voor dat je geen kracht op de zaak kunt zetten, via alle hefboom werking druk je de schakelaar zo in stukken !. Dus een beetje op stellen tot je goed kontakt hebt en meer niet !.

Druppel laders komen er bij mij niet in, gewoon elke maand ff met een normale lader een uurtje laden. Of je moet een automaatische lader hebben die met een hoge stroom laad en dan helemaal stopt met laden.

Groetjes,

René.

Re: TED 6v ombouwen naar 12v

Geplaatst: di 20 mar 2018 6:20
door stijntje
dank u heren.

T mechanisme ziet er nog goed uit.. alleen de schakelaar zelf heb ik vervangen door wen van histoparts, deze heb ik al 2x kapot gehad.

Ombouwen naar 12 volt heeft voor mij wat meer voordelen. Ik kan de accu dan swinters laten meedraaien in ander materieel. Zo blijft hij goed.

Starten met sleutel doet t overige materiaal ook , dus in de versnelling starten zal nie zomaar gebeuren. En zo wel kan hij geen kant op.

Maar ik zal me er eens over buigen. De ontsteking vraagt ook nog wat aandacht. Ik heb alleen net te weinig kennis zodat ik alles opgelost krijg.

Er is veel aan gerommeld zodat ik geen idee meer heb wat origineel is en wat niet. . Zal in t weeken eens kijken of ik nog iets vind wat de oorzaak kan zijn


Gr stijn