Pagina 1 van 1

Banden zelf wisselen

Geplaatst: do 29 nov 2007 9:39
door ebbr
Iets verder op een goed adresje gelezen voor banden in duitsland.

Is het te doen om bandjes zelf te wisselen, of is het verstandiger om naar een autobedrijf oid te gaan (als de velg idd op zo'n apparaat past?). Wil allereerst de voorbandjes (met binnenband) doen. Wil als de band er af is meteen de velgen lakken (of handiger eerst de band te wisselen ivm beschadigen).

Heb dit nog nooit gedaan geprobeerd is dit zelf te doen? Zo ja hoe en met welk gereedschap bandenlichten enz.

Gr. Rene

Geplaatst: do 29 nov 2007 19:39
door fergie
Hello René (ook een é ?),

Een gewoon autobedrijf heeft een apparaat dat hoogop de voorbanden kan doen. De achterwielen zul je dan toch bij een banden zaak moeten laten doen.

Zelf doen is prima mogelijk, het kost alleen een paar uut en een beetje zweet !. Het er af halen is het ergst. De oude banden zijn meestal door roest vrij vast verbonden met de velg en dus kost het veel moeite die van elkaar afscheid te doen nemen. Laat eerst de band leeg lopen door het ventiel er helemaal uit te draaien. Daar bestaan dopjes en sleuteltjes voor, die kosten een paar kwartjes tot een paar euro. Als je die koopt vraag dan meteen een pot banden montage vet, dat maakt het 100% makkelijker bij het monteren. Vervolgens sla je een dikke koud (steen) bijtel tussen de velgrand en de band. Doe dat rondom om de 5 cm. Ga niet met de bijtel onder een hoek zodat die vanzelf rond gaat, daar beschadig je de velg mee. Vervolgens met een breekijzer proberen de band los te wippen. Als het helemaal niet wil kun je er met een andere trekker eens over heen rijden (alleen over de band, dus goed mikken) of eventueel er een op parkeren. Als je eenmaal een begin hebt is het meestal zo klaar.

Bij het er op en af halen is het belangrijk de hiel van de band in de "kuil" van de velg te drukken tegenover de plaats waar je bezig bent dus je heebt meestal 2 mensen nodig. Voor je de nieuwe banden monteerd de rand mooi glad maken met staal borstel en schuurpapier, even een lik verf er op en de band en velg vervolgens goed invetten met montage vet. mocht je dat vet niet te pakken kunnen krijgen werkt groene zeep ook.

Groetjes,

René.

Geplaatst: do 29 nov 2007 22:27
door ebbr
Inderdaad ook Rene met streepje maar mijn toetsenbord van de industrie-pc staat dat niet toe :shock:

Klinkt best lastig, ga es met de voorbanden beginnen denk ik maar. Die zijn ook het slechtst.

Bedankt voor deze bruikbare tips!

Banden zelf wisselen

Geplaatst: do 29 nov 2007 23:04
door Rikske
Opgelet voor het ventiel bij het wisselen , alsook dat de binnenband geen neep krijgt, de buitenband aan het ventiel over de velg trekken en aan de overzijde in de kuil duwen , bij het monteren laatst de band aan het ventiel overduwen , gaat ook goed met een hamer , ook goed is een beetje babypoeder voor de vrijving binnen & buitenband

groetjes Rikske en veel succes

Geplaatst: vr 30 nov 2007 22:35
door fergie
Hello René,

Op elke PC kun je de é krijgen. Gebruik ik al jaren de zogenaamde ASCII code voor. Om dat in te voeren houdt je de linker ALT vast en sla 130 aan op het num-blok. Als je dan de alt los laat wordt het gekozen teken ingegeven. gebruik ook vaak 241 ± , 167 º, 230 µ. Expirimenteer maar eens, het getal moet tussen 32 en 255 (t/m) liggen.

Inderdaad, altijd beginnen tegenover het ventiel !. Was ik helemaal vergeten !. Ook altijd band er af aan de kant van de velg waar het ventiel zit en er op ook langs die kant !. De moer die je op het ventiel draaid om deze op z'n plek te houden wil wel eens niet bestand zijn tegen de optredende krachten (indien van plastik zeker) dan is het verstandig dat de tweede man die gewoon vasthoud. Eventueel kun je ook een metalen ventiel dop gebruiken met een carroserie ring er onder, die houd wel.

groetjes en succes,

René.

Geplaatst: za 01 dec 2007 10:56
door ebbr
FF off topic maar mijn industrie PC heeft een speciale windows zodat de ALT codes niet werken. Ben automatiseerder (ICT) op vakgebied industrie. Kan hem uiteraard uit jouw berichten wel copieren. (trema!? :P )

Voor de hobby ben ik dus nu met wat groffer werk bezig MF'je opknappen.

De banden ga ik denk ik in de kerstvakantie proberen, alsmede de elekro aan boord van mijn MF. Het voorjaar ga ik dan wat spuitwerk doen.

Bedankt voor de tips hier jongens,

Groetjes René (jawel)

Achterbanden verwijderen

Geplaatst: di 18 dec 2007 12:25
door aandegrens
Hallo allemaal,

ik wil even beschrijven hoe ik de banden verwijderd heb.

Ik heb de velgen plat op de grond gelegd en toen een balkje op de band gelegd tegen de velgrand aan.
Daarop heb ik een stempel (die ze in de bouw gebruiken om te stutten) gezet en deze aangedraaid. Je moet dus een stevig plafond hebben, want anders draai je dat omhoog. Eventueel kun je in een deuropening gaan staan.
Zo draai je de band redelijk makkelijk los van de velg en die van mij zaten echt muurvast. Daarna zoals hierboven beschreven en natuurlijk eerst het ventiel losmaken. Band goed in de groef en grote bandafnemers gebruiken. Mijn banden kwamen ongeschonden uit de strijd.

Frank

Geplaatst: wo 09 jan 2008 17:07
door hans eshuis
hoi

Ik snij de oude band meestal eest rond en dan haal ik met de banden stamper de ijzeren koort er af.
De oude band is nu fleksiebel, dan plat drukken touwtje er omheen en hij past in de vuilcontener.

Zo bespaar je veel stort kosten. En een losse band kapot snijden wil niet zo goed.

mvg hans eshuis