Pagina 1 van 2
Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:08
door m-mf35
Goedeavond Allemaal,
Ik heb deze topic al een hele tijd terug willen openenen maar nu toch maar doorgepakt.
Sinds 2015 ben ik bezig met het restaureren van mijn duitse MF 35X. Dit had ik eigenlijk in een half jaarte willen doen maar door nogal wat zaken is de trekker tot nu toe nog niet af

.
Een aantal foto's hoe ik de trekker gekocht heb. Trekker heeft altijd in de stal gelopen en zit onder de mest. Heeft op moment van aankoop een jaar of 10 stil gestaan..
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:14
door m-mf35
Enkel kenmerken Duitse uitvoering en vorderingen:
Tractor loopt wel maar geen vertrouwen in de toestand, toch maar besloten om deze compleet te gaan reviseren. Uit een onderstaande foto's blijkt dat dit ook nodig is

Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:20
door m-mf35
Vorderingen demontage:
Kop blijkt scheurtjes te hebben tussen de inlaat en uitlaat poorten.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:29
door m-mf35
Krukas ziet er nog goed uit, is al een keer geslepen. Van het werk de mitutoyo set maar even geleend, twee krukastappen hebben een ondermaat van -.20, en één tap zelfs -.60.

. DIt is de laatste ondermaat waar lagers voor bestaan! Gelukkig kon ik deze dus weer fijn in orde maken.
Kruktappen laten polijsten en nieuwe lagerschalen besteld.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:36
door m-mf35
Mei 2015
Cilinderbussen demonteren, hoe gaan we dat doen??
Maar ff een trekker in elkaar geflanst

Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:42
door m-mf35
Het is vroeg Sinterklaas dit jaar
Met o.a.:
Cilinderbussen + zuigers
Krukas en drijfstanglagers + axiaallagers
Oliepomp
Alle keerringen, pakkingen onderblok + cilinderkop.
Versnellingsbak keerring
Toplager en druklager koppeling
Vsnaar
Nieuwe radiateur, oude was kapotgevroren.
Thermostaat
Fuseelagers vooras
Vooras bussen en pen
en nog veel meer.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:47
door m-mf35
Juni 2015
Begonnen met wederopbouw motorblok na deze grondig te hebben afgestoomd. Onderblok laten controleren op ovale cilinders, gelukkig niet het geval.
De cilinderbussen gemonteerd doormiddel van de gemaakte trekker.
Drijfstangbussen in geperst en door een kennis uit laten kotteren op de juiste maat. Wat een vakman! Stuk voor stuk ingespannen op de kotterbank, uitgeklokt en uitgekotterd. En dit allemaal omdat hij geen ruimer had in de juiste maat. Super strak geworden.
Zuigers, cilinderveren, drijfstangen gemonteerd, alles op moment aangehaald.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:52
door admin
Dank voor plaatsen van het revisie verslag. Is toch altijd weer genieten om anderen bezig te zien.
Dit wordt dus al de tweede revisie van de motor.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 21:53
door m-mf35
Nieuwe oliepomp gemonteerd
distributie samen gebouwd
Koordafdichting vernieuwd
Pakkingen gemaakt onderblok en gemonteerd
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 22:02
door m-mf35
Onderblok weer in elkaar!
Met dank aan Hans Eshuis een andere cilinderkop. Blauw? ja Blauw! Dexta heeft ook een perkins 3.152!
Oktober 2015
De achterbrug maar eens gedemonteerd om de boel schoon te maken en te reviseren.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 22:17
door m-mf35
April 2016
Trekker zit weer redelijk in elkaar. Wat hebben we ondertussen allemaal gedaan? (helaas niet overal foto's van genomen)
Achterbrug:
- Hydrauliekpomp gerevisieerd
- Keerringen en bussen trompetten vervangen
- Achteras weer afgesteld met shims
- Aftakaskeerring vervangen
- Bussen hefdeksel vervangen en hefarmen opgelast en opnieuw uitgeboord.
- Hefcilinder gehoond en zuiger uit laten draaien, hier een manchet in gemonteerd.
Versnellingsbak:
Keerringen Koppelingsas en pto as vervangen
Versnellingsbak gereinigd.
Bussen rem as en koppelings as vernieuwd
Koppeling:
Alle pennen en bewegende delen koppeling vervangen.
Koppeling afgesteld
Top en druklager vervangen
Motorblok:
Cilinderkop gereviseerd, klepzittingen geslepen, gevlakt, nieuwe kleppen, kleppendeksel gelast.
Blok afgebouwd,
Nieuwe radiateur gemonteerd.
Vooras
Vooras kompleet aangepakt:
- Huis waar de vooras inhangt uit laten kotteren omdat er speling op zat. Nieuwe bussen laten draaien.
- Bussen en pen vooras vervangen.
- Fuseelagers vervangen
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: do 29 jun 2017 22:26
door m-mf35
Nou, ik zal nog wle veel vergeten te vertellen zijn maar dat komt nog wel. Binnenkort maar weer verder met plaatsen van foto's.
@Admin: ik hoorde van de vorige eigenaar dat de motor al eens gereviseerd was bij 8000 uur. Nu staat er 3374 uur op de teller (13374 zal het wel zijn). Toch maar besloten voor een revisie te gaan.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: vr 30 jun 2017 20:31
door m-mf35
Aug 2016
We zijn weer een stapje verder.
Aangezien er veel speling in de hef zat hier nieuwe pennen, trekstangen en een nieuwe hefstang besteld en gemonteerd. Ook de pennen in de achterbrug vervangen, deze waren 1,5 mm kleiner geworden.
Remsysteem gangbaar gemaakt en afgesteld. Verder het stuurhuis gedemonteerd, schoongemaakt en de keerringen vervangen.
Ook alle speling die tussen gashendel en brandstofpomp zat verwijderd door het nodige te lassen, te boren en wat draaiwerk.
Tractor getest en een keer warm laten worden. Ziet er allemaal goed uit. Dus maar begonnen met het kaal maken. Eerst met de slijptol en de komborstel de meeste roest en verf verwijderd, daarna de trekker schoon gemaakt en geschuurd met korrel 80. Voor de kleinde onderdelen heb ik zelf een straalkast geaakt waar ik deze in gestraald heb. Zal is kijken of ik ergen nog een foto hiervan kan vinden.
Na dit helse karwei begonnen met de tractor en losse onderdelen in de grondverf te zetten. Hiervoor heb ik gekozen voor Sigma Prime 200, dit is een ruwe 2 componenten epoxy verf die veel in de maritime industrie gebruikt wordt.
Zie onder een aantal foto's.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: vr 30 jun 2017 21:12
door m-mf35
April 2017
Helaas geen tijd meer gehad om augustus 2016 de trekker verder te spuiten, toen ik er aan toe was was het al weer behoorlijk koud

Gelukkig is de schuur waar hij staat geisoleerd en redelijk warm waardoor ik geen last heb gehad van roestvorming door de grondverf heen.
Aangezien ik toch begon te twijfelen of ik de brandstofpomp ook nog aan moest pakken deze maar uit elkaar gehaald. Alle keerringen, oringen en afdichtingen vervangen en deze weer gemonteerd.
Verstuivers ook maar getest, hiervan was het isnpuitbeeld en druk van twee injectoren niet helemaal jofel. Twee nieuwe injectoren gemonteerd en afgesteld. Aangezien de verstuivers er toch uit waren ook maar de compressie getest, zie foto. Alles weer gemonteerd.
Re: Restauratie Duitse MF 35X
Geplaatst: za 01 jul 2017 12:56
door m-mf35
April 2017
Aangezien ik de aankomende jaren niet weer van plan was de tractor te gaan spuiten heb ik er voor gekozen om 2 K acrylverf te gebruiken. Als grondverf Airo premium füller en als aflak ep vernici 2k acrylverf die ik heb laten mengen op kleur.
Als test maar is begonnen met de tank, radiator enz. Het spuiten viel niet tegen, ik heb dit gedaan met een mini hplv verspuitje welke erg fijn werkt.
Na dat de onderdelen gedroogd hebben het eindresultaat bewonderd. Het viel mij op dat de lak vrij bruin leek. Omdat ik dit toch niet vertrouwde maar een originele pot stoneleigh grey 1k ver besteld om te vergelijken.
EN inderdaad, deze was veel grijzer.
Gelukkig kon men de pot verf nog bijmengen, foto's volgen!