Pagina 1 van 2

Elektrisch schema

Geplaatst: zo 05 feb 2017 22:37
door rafkap
Hallo,
Heb hier op de site heel veel verschillende schema's gevonden.
Nu ben ik bezig met de elektriciteit van men mf 135 aan het vernieuwen.
Vorige eigenaar heeft hier en daar aanpassingen gedaan die niet echt kloppen volgens mij.
Dus begin ik volledig weer opnieuw.
Heb duidelijk schema gevonden op de FAQ van polariseren dynamo.
Maar dit is schema voor Tef.
Kan ik deze ook toepassen op mf 135? Moet wel aanpassing gebeuren voor sleutelcontact denk ik?
En waar moet ik de plus aftakken voor verlichting enzo?
Ook is bij mij de plus onderbroken met batterijslot deze beter op de min plaatsen denk ik, of mag deze blijven?
Alvast bedankt.
Groeten rafkap

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: ma 06 feb 2017 18:29
door fergie
Hello Rafkap,

Schema van de TEF is niet gelijk aan de 135, dus schema van de 135 volgen. Die is er ook nog met en zonder tank meter.

Het polariseren werkt wel net zo als beschreven.

Een "massa slot" hoeft niet per defenitie in de massa te zitten, het is per slot van rekening een dikke schakelaar en die maakt het echt niet uit hoe de stroom er door heen gaat.

Groetjes,

René.

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: ma 06 feb 2017 19:21
door rafkap
Hallo,
Ik ben dan beter af met met het schema hier op de site van de 135.
Er staat daar schema fig 2
Die is inderdaad met brandstofmeter.
Maar op het schema staat er daar net voor de brandstofmeter een rond met 2 contacten?
Stelt dit zekering voor ? Er staat onderaan nr 9 een zelfde symbool en daar staat "veiligheidsschakelaar " bij. Ik weet nu niet of dat een zekering is.
Indien het zekering is hoeveel ampere moet ik dan voorzien?
En waar moet ik voeding aftakken voor de verlichting is dat allemaal via de ampèremeter ?
Ik zou ook een lampje willen voorzien die brand als de batterij aan het laden is, is dat mogelijk?
Alvast bedankt voor het vlugge antwoord!
Groeten rafkap

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: ma 06 feb 2017 20:25
door massey 35
Hallo Rafkap,

Bij een MF 135 hoef jij normaal de dynamo niet om te polen.
De hele 100 serie heeft de min aan massa liggen, als die tenminste niet door iemand omgepoold is.

Bij een MF 135 zijn er meerdere versies van een bedradingsschema.
Engelse tractoren, Franse tractoren, met en zonder brandstofmeter en tot en vanaf serie nummer.

Een aantal foto's geeft misschien meer duidelijkheid.

Groeten Wim.

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: ma 06 feb 2017 21:55
door rafkap
Hallo,
Foto's is moeilijk voor mij.
Maar het schema dat ik nodig heb is denk ik die dat ik hier op site gevonden heb.
Die met brandstof meter.
Ook hebnik nog probleem met de ampere meter, wanneer moet die links uitslaan en wanneer rechts ?
Ik snap de werking niet zo goed.
Alvast bedankt.
En ik probeer eens iemand enkele foto's te laten maken, dan weten jullie ook over welke tractor ik spreek.
Groeten rafkap

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: di 07 feb 2017 18:55
door admin
Hoi Rafkap,

Dynamo moet negatief uitslaan als de verlichting aan is (stroomverbruik) en positief als de dynamo wordt bijgeladen. Als het verkeerd om werkt, moet de twee draden van plaats verwisselen.

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: di 07 feb 2017 21:53
door massey 35
Hallo Rafkap,

Wat is het bouwjaar van de tractor?
Heb jij een Engelse of een Franse MF 135?
Met een rechte of een kromme vooras?
Heb jij een wegwerp oliefilter of een los inzet filter in een metalen pot?
Heb jij een oliebad luchtfilter of een papieren luchtfilter?
Welk merk meters heb jij in het dashboard zitten?
De MF 100 serie heeft normaal geen controlelamp voor het bijladen.
De brandstofmeter krijgt de voeding ( 12 volt plus ) vanaf de D aansluiting van de spanningsregelaar/dynamo.
Dit is bij een Lucas dynamo en spaningsregelaar, als jij een ander merk hebt kan dit anders zijn.
Heb jij een startschakelaar met of zonder contact stand?
Zitten er toevallig 1 of meer ( glas ) zekeringen in de draden?
Je hebt geen zekeringskast met 6 zekeringen net rechts van de accu begrijp ik uit jouw verhaal?
Oude Franse MF 135 hebben 1 ronde zekering van 20 amp die de complete verlichting in 1 keer afzekeren.
Deze zekeringen zijn zeer moeilijk te verkrijgen en verschrikkelijk duur.

Groeten Wim

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: vr 24 feb 2017 19:19
door rafkap
Hallo,

Datum eerste inschrijving is 11/1965
Het is met kromme vooras
Oliebadfilter.
En los inzetfilter in metalen huis
Sleutel is zonder contact stand
Frans of Engels weet ik niet precies
Wel met schelpjes als spatbord maar deze zijn niet origineel,kan dat dit voorheen anders was.
Merk meters is jaeger met uitzondering van dieselniveau, daar staat geen merk op vermeld.
Lucas dynamo en regelaar dacht ik, maar dit weet ik niet meer zeker.
Onder dashbord zit er een zekeringkastje met 4 zekeringen.
De glas zekering die jij over sprak vind ik nergens terug.
Ik ga sowieso zekeringkastje en alle bedrading van verlichting vernieuwen.
Waar steek ik best men zekeringen voor de licht schakelaar of erna zo kan ik alles appart zekering en
Bij gesprongen plong heb ik toch nog altijd iets van verlichting.?
Sorry voor dit late antwoord maar had het nogal druk de laatste tijd en nu weer eventjes tijd om hier aan verder te doen.
Ook men licht schakelaar zal ik vernieuwen. Iemand tips welke ik best neem?
Vriendelijke groeten

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: vr 24 feb 2017 20:54
door massey 35
Hallo Rafkap,

Aan jou verhaal te lezen heb jij een Franse 135.
Staat dit niet vermeld op het kentekenbewijs wat jij in Belgie bij de tractor moet hebben.

Er zit origineel waarschijnlijk maar 1 ronde zekering in de bedrading die alleen alle verlichting beveiligd.
Dit is later waarschijnlijk door de eigenaar veranderd naar 4 zekeringen.

Als je toch bezig gaat kun jij misschien beter een zekeringskast met 6 of 8 moderne steekzekeringen monteren.
De nieuwere Franse MF 135 hebben een zekeringskast met 6 zekeringen net rechts van de accu.
Dan kun je de zekeringen na de lichtschakelaar en de startschakelaar monteren.
Dan valt er in geval van kortsluiting alleen dat gedeelte uit en de rest niet.
Misschien is het handig om de bedrading al aan te passen voor een startschakelaar met een contact stand.

Een tijdje terug is hier op dit forum ongeveer dezelfde vraag gesteld voor een nieuwere MF 100 serie.
Ik weet niet meer of dit een 135 was of een ander type.

Groeten Wim.

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: vr 24 feb 2017 21:16
door rafkap
Hallo,
Wat is het voordeel van een starschakelaar met contactstand ?
Groeten

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: vr 24 feb 2017 21:19
door massey 35
Hallo Rafkap,

De vraag was al iets langer terug dan ik dacht.
Maar ik heb hem teruggevonden.

Gesteld door: hiking cow.
vraag: Elektrisch schema MF 135 gezocht.
laatste bericht 30 sept 2015.


Ik denk dat jij hier wel wat mee kunt.

Groeten Wim.

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: vr 24 feb 2017 21:21
door massey 35
Hallo Rafkap,

Een startschakelaar met contactstand heeft als voordeel dat de o.a. de stoplichten niet blijven branden als de tractor uit is en de voetrem op de handrem stand staat.

Groeten Wim.

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: za 25 feb 2017 9:21
door admin
Hoi Raf kap,

Deze posting bedoeldt Wim.
http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic ... cow#p18413

Op de volgende Franstalige pagina is veel documentatie te vinden over de Franse MF trekkers.
http://vieilles.soupapes.free.fr/?page= ... 20Ferguson

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: zo 26 feb 2017 17:30
door rafkap
Hallo,
Alvast bedankt.
Nog vraagje, ik heb jaeger tankmeter.Denk ik
En de vlotter eens uitgehaald enndeze reageert niet op volle of lege tank.
Altijd zelfde weerstandwaarde.
Nu wil ik nieuwe vlotter bestellen maar deze bij histoparts zijn niet geschikt voor dat type meter.
Moet ik nu nieuwe meter kopen ook of zijn er hier andere oplossingen voor ?
On men meter staat ac
Op men vlotter staat ac england
Heb wel nooit de meter in werking gezien.
Maar ik vermoed dat dit geen jaeger meter is en dat ik gewoon de vlotter van histoparts kan bestellen.

De accu kabels solderen jullie deze of kopen jullie klemmen die,je er kan op bouten?

Re: Elektrisch schema

Geplaatst: ma 27 feb 2017 22:13
door massey 35
Hallo Rafkap,

Een Engelse en een Franse tankmeter(klokje) en vlotter werken verschillend.
Bij de ene wordt de weerstand hoger als het brandstofpeil zakt en bij de andere wordt de weerstand lager.
Het is dus van belang dat je een Engels of een Frans setje hebt.
De Engelse vlotter en klokje zijn van het merk AC.
De Franse vlotter en klokje zijn van het merk Jaeger.
Heel vaak staat er wel een onderdeelnummer/merknaam op het klokje aan de achterkant en op de buitenkant van de tankvlotter.
Ik heb geen idee wat Histoparts levert en zet vraagtekens bij de kwaliteit.
Jou tractor heeft denk ik een kleine brandstoftank tot serie nummer??
De 12 volt voeding bij het klokje in het dashboard komt vanaf de D aansluiting van de spanningsregelaar.

Bij de startkabels worden aan de accuzijde meestal accuklemmen met boutjes gemonteerd.
Aan de andere kant een kabeloog wat wordt aangeperst en gesoldeerd.

Groeten Wim.