Olie aan de uitlaat.
Moderators: Tony, fergie, admin
Olie aan de uitlaat.
Beste Forum, ik heb deze week iets eigenaardig ontdekt bij mijn Ferguson TEF 20 diesel (1952). Wanneer de motor een tijdje draait hangt er onderaan de uitlaat zwarte olie (zie foto UITLAAT) . Wanneer ik dan iets beter keek zag ik dat er eveneens olie hing onderaan de uitlaat van cilinder 1 (zie foto UITLAATPOORT CILINDER 1 ). De koude motor heeft wel een flinke doorstart nodig maar eenmaal warm gedraaid start hij terug onmiddellijk. De motor loopt op de 4 cilinders en heeft geen onderdruk. Heeft er iemand ervaring met dit fenomeen en hoe dit te verhelpen is? Alvast bedankt. Mvg. Chris
- Bijlagen
-
- UITLAATPOORT CILINDER 1.JPG (103.64 KiB) 3915 keer bekeken
-
- UITLAAT.JPG (126.33 KiB) 3915 keer bekeken
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Olie aan de uitlaat.
Hello Chris,
De oplossing voor dit probleem heet werken. Diesels houden niet van veel draaiuren en lage belasting, dan gaan ze smeren. Een uurtje of zo blazen voor de ploeg of ander zwaar werk lost het meestal weer voor een poosje op. Mestmixer, ploegen, cultiveren in de 3e versnelling etc, als ie maar moet brullen !.
Groetjes,
René.
De oplossing voor dit probleem heet werken. Diesels houden niet van veel draaiuren en lage belasting, dan gaan ze smeren. Een uurtje of zo blazen voor de ploeg of ander zwaar werk lost het meestal weer voor een poosje op. Mestmixer, ploegen, cultiveren in de 3e versnelling etc, als ie maar moet brullen !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Olie aan de uitlaat.
Hallo Chris,
Zitten de bouten van het spruitstuk wel vast?
Zijn de spruitstukpakkingen niet lek?
Voor je met René zijn opmerking aan de gang gaat even op het volgende letten.
Wel zorgen dat het koelwater en de motorolie aan peil zijn.
Radiateur niet verstopt met hooi, stof o.i.d.
En de waterpomp, waterslangen en de V snaar goed en de V snaar voldoende gespannen.
En tijdens het zware werk om de boel weer los te krijgen lekkages, de oliedruk en koelwatertemperatuur goed in de gaten houden.
De motor loopt daarna weer een heel stuk mooier.
Groeten Wim.
Zitten de bouten van het spruitstuk wel vast?
Zijn de spruitstukpakkingen niet lek?
Voor je met René zijn opmerking aan de gang gaat even op het volgende letten.
Wel zorgen dat het koelwater en de motorolie aan peil zijn.
Radiateur niet verstopt met hooi, stof o.i.d.
En de waterpomp, waterslangen en de V snaar goed en de V snaar voldoende gespannen.
En tijdens het zware werk om de boel weer los te krijgen lekkages, de oliedruk en koelwatertemperatuur goed in de gaten houden.
De motor loopt daarna weer een heel stuk mooier.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9