Olie aan de uitlaat.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
cvl

Olie aan de uitlaat.

Bericht door cvl »

Beste Forum, ik heb deze week iets eigenaardig ontdekt bij mijn Ferguson TEF 20 diesel (1952). Wanneer de motor een tijdje draait hangt er onderaan de uitlaat zwarte olie (zie foto UITLAAT) . Wanneer ik dan iets beter keek zag ik dat er eveneens olie hing onderaan de uitlaat van cilinder 1 (zie foto UITLAATPOORT CILINDER 1 ). De koude motor heeft wel een flinke doorstart nodig maar eenmaal warm gedraaid start hij terug onmiddellijk. De motor loopt op de 4 cilinders en heeft geen onderdruk. Heeft er iemand ervaring met dit fenomeen en hoe dit te verhelpen is? Alvast bedankt. Mvg. Chris
Bijlagen
UITLAATPOORT CILINDER 1.JPG
UITLAATPOORT CILINDER 1.JPG (103.64 KiB) 3915 keer bekeken
UITLAAT.JPG
UITLAAT.JPG (126.33 KiB) 3915 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Re: Olie aan de uitlaat.

Bericht door fergie »

Hello Chris,

De oplossing voor dit probleem heet werken. Diesels houden niet van veel draaiuren en lage belasting, dan gaan ze smeren. Een uurtje of zo blazen voor de ploeg of ander zwaar werk lost het meestal weer voor een poosje op. Mestmixer, ploegen, cultiveren in de 3e versnelling etc, als ie maar moet brullen !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35

Re: Olie aan de uitlaat.

Bericht door massey 35 »

Hallo Chris,

Zitten de bouten van het spruitstuk wel vast?
Zijn de spruitstukpakkingen niet lek?

Voor je met René zijn opmerking aan de gang gaat even op het volgende letten.
Wel zorgen dat het koelwater en de motorolie aan peil zijn.
Radiateur niet verstopt met hooi, stof o.i.d.
En de waterpomp, waterslangen en de V snaar goed en de V snaar voldoende gespannen.
En tijdens het zware werk om de boel weer los te krijgen lekkages, de oliedruk en koelwatertemperatuur goed in de gaten houden.
De motor loopt daarna weer een heel stuk mooier.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie