Pagina 1 van 1
hef van MF 30 werkt niet meer.
Geplaatst: zo 18 nov 2007 22:24
door gert-jan
De hef wil niet meer omhoog van mijn MF30.
Voordat ik hem los haal wil ik graag weten waar
ik moet zoeken en wat de oozaak kan zijn.
Als ik de trekker veel toeren laat maken
gaat hij iets omhoog maar ik kan hem met de handen
zo weer naar beneden drukken.
De olie die er nu opzit is niet meer van goede kwalitijd
en is wat licht bruinig van kleur.
Kan dit ook de oorzaak zijn?
Geplaatst: ma 19 nov 2007 13:04
door fergie
Hello Gert-Jan,
Filter verstopt !. De bruinige olie is water met olie en dat verstopt het filter waardoor de pomp geen olie meer krijgt. Olie aftappen en de plaat om de aftakas verwijderen. Daarachter zit het filter. Goed schoonmaken en nieuwe olie er in. Dit is het enige standaard probleem dat ik ken bij de 25 en 30. Ik hoor graag of het ook hier het probleem veroorzaakte.
Groetjes,
René.
Geplaatst: di 20 nov 2007 14:27
door gert-jan
Hee.. bedankt ik ga er a.s. weekend mee aan de slag.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Je krijgt hiervan t.z.t. wel bericht van.
Mijn oude trekker heeft nog wel meer problemen o.a.
- heel veel witte rook als ik hem start na een tijdje als hij
goed warm is is dit over?
- ik wil ook graag het bouwjaar van mijn trekker weten?
- waarvoor is het potje waar olie inzit vooraan bij de radiator?
- wat zijn de kleurnummers van de rood en de grijs.
Geplaatst: di 20 nov 2007 14:34
door gert-jan
Nog een vraagje;
Hoe is het mogelijk dat er water in deze olie komt.
En waar zou het langs kunnen gaan om in de olie te komen.
En wat voor soort olie moet ik hiervoor gebruiken.
Geplaatst: di 20 nov 2007 23:15
door fergie
Hello Ger-Jan,
Witte rook is meestal een verstuiver probleem, de verstuiver druppelt ipv. verstuiven. Nieuwe nozle's lost dat op, soms helpt schoonmaken en afstellen. Even laten testen bij je lokaale LMB of diesel service bedrijf.
Dat potje met olie is naar ik aanneem het luchtfilter. Dit is er dan een van het oliebad type.
Water in de achterbrug komt daar door condensatie en door regen en een defecte afdichting aan de regelstang voor de diepte regeling welke op deze franse tractoren voorzien is van een rubber vouwbalg.
Welke olie er in deze types gaat weet ik helaas niet, mischien kan daar Gerrit mee helpen, het zal vast wel in het manual staan.
Groetjes,
René.
Geplaatst: wo 21 nov 2007 20:11
door admin
Beste Gert-Jan,
In het onderstaande instructieboekje op mijn website kun je alles terug vinden over je trekker.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/x ... _01_00.htm
In het boekje van de MF130 (wat in wezen dezelfde trekker is) staan ook de olie soorten genoemd.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... _0000.html
Volgens het laatste boekje hoort er een 10w30 olie. De dealer kan dan wel uitzoeken welke moderne olie gebruikt mag worden. Kun je niets vinden, pak dan een STOU olie die in de buurt ligt.
Geplaatst: vr 23 nov 2007 22:14
door gert-jan
Het is gelukt de hef werkt weer.
het filter was erg vervuild.
en ik heb er andere olie opgedaan.
de volgende keer pak ik het probleem van
de nozle's aan.
graag wil ik erachter komen van welk bouwjaar mijn trekker is
waar kan ik dat vinden.
en kun je mij ook vertellen hoe z'n olie-bak luchtfilter wekt.
groeten gert-jan
Geplaatst: za 24 nov 2007 23:10
door fergie
Hello Gert-Jan.
Da's dan weer een probleem minder in de wereld !.
Het bouwjaar van de franse trekkers is wat moeilijk, zeker als we geen gevens hebben. Welk type en serie nummer staan er op ?
Een oliebad lucht filter werkt door de lucht door een bad met olie aan te zuigen. De vuil deeltjes bljiven in de olie achter. Een deel van de olie wordt ook omhoog gezogen in een baal ijzer wol zodat die plakkerig wordt en daar blijft dan het restant aan vuildeeltjes plakken. Op tijd eens het filter schoon maken door hem in een emmer diesel, benzine of petrolium te laten weken en dan goed uitspoelen met water en zeep is voldoende en de olie op pijl houden (ventueel vernieuwen als er water in komt). Da's goedkoper dan steeds nieuwe papier filters te moeten kopen en het kan beter tegen vocht.
Groetjes,
René.
Geplaatst: zo 25 nov 2007 20:53
door gert-jan
Deze nummers heb ik gevonden op een plaatje op het dachboart.
type nummer 30 ? SNMY
serie nummer 1108298
engine nummer 9678
misschien kun je hier wat mee.
Geplaatst: zo 25 nov 2007 21:09
door admin
Gert-jan,
Met die gegevens kan ik inderdaad wel iets.
type nummer 30 ?
SNMY
S = Standaard/normale spoorbreedte
N = Perkins Diesel motor
M = Dubbele koppeling
Y = Differtentieel slot
serie nummer 1108298
Gebouwd tussen 1 september 1963 (1104656) en 31 oktober 1964 (1111477).
Geplaatst: zo 25 nov 2007 21:44
door ebbr
Bijna dezelfde MF30 Gert-Jan mijn nr. is 1108281
Ook problemen met de hef trouwens...
(Maar kan nog steeds an mezelf liggen, niet gestart dit weekend)