Pagina 1 van 1
problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: zo 20 mar 2016 12:27
door Theo MF
Beste mede MF liefhebbers,
Als oefening om uiteindelijk mijn MF35x te gaan spuiten ben ik een Fordson Dexta aan het spuiten. Nu komen er gebobbelde plekken in de lak waar het lijkt of de onderliggende laklaag is opgelost. Zie bijgaande foto's. Heeft er iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dat voorkomen?
-Ik werk met spuitbussen
-ik heb een provisorische spuitkabine gebouwd door een plank op de trekker te leggen en de ruimte erboven af te schermen met plastic folie. In de ruimte staat een radiator kachel die de ruimte op ca 25 gr C houdt.
-Ik heb als ondergrond Motip filler gebruikt. Op sommige plekken zit daar nog zinkprimer of de originele laklaag onder.
-Aflakken doe ik met de spuitbus lak van HP ( Fordson Empire blue). HP heeft m weer van Sparex ( S93737 Ford D.Blauw)
-Het bobbelen is begonnen bij de 2e laag aflakken. Na het opschuren van de 1e laag had ik het oppervlak met een doek met wasbenzine afgenomen.
-Daarna een motorkap deel weer afgeschuurd en ontvet met ammonia oplossing ( ca 20%)
-Daarna weer een laag Motip filler aangebracht. Ook hier zijn bobbels in ontstaan.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt.
Theo
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: zo 20 mar 2016 14:50
door Teedee
Zoals ik het zie, is de tweede laklaag gaan reageren met iets wat je hebt gebruikt na het aanbrengen van de eerste laklaag. Dat kunnen dus twee dingen zijn; wasbenzine of ammoniak. Wasbenzine is volgens mij een beetje vettig, misschien zit 'm daar de kneep?
Na de eerste laag schuren, even afnemen met een doekje, ontvetten (dus niet met wasbenzine), goed laten drogen (!) en weer overspuiten lijkt mij de juiste methode.
Je wilt nog wel eens craquelé krijgen als je nitrocellulose-lak met een andere laksoort combineert zoals bijvoorbeeld acryl of poly, maar dat lijkt me in dit geval weinig waarschijnlijk.
Groet!
Tim
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: zo 20 mar 2016 16:14
door fergie
Hello Allemaal,
De lak reageerd met de oude lak of de plamuur ?. Zinc primer is ook niet de meest compatible soort (uit een spuitbus). Het lijkt heel eenvoudig dat verven maar het is een chemische reactie als het mis gaat.
Groetjes,
René.
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: di 22 mar 2016 17:36
door wpee
wasbenzine heb ik geen slechte ervaringen mee, mat als laklaag een verf op oplosmiddel basis daarna, gaat altijd goed.
Het is een combinatie van lak en primer denk ik waarvan de ene acryl is en de ander alkyd?
http://www.klusmagazine.com/schilderen/ ... alkydverf/
Dat kun je onderling niet op elkaar gebruiken.
Verder moet je tussen laklagen door niet afnemen met enig oplosmiddel, want de verf is echt nog niet uitgehard als jij dat denkt. Gewoon licht opschuren, maar als je verder niet met vethanden eraan gezeten hebt, gewoon niets doen.
En als tip: maak proefstrookjes als je het niet zeker weet.
NU maar 1 oplossing: eraf halen en opnieuw starten (na de proefstrookjes gemaakt te hebben
(door schade en schande......ik heb het ook gehad...met een toplaag van vernis)
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: di 22 mar 2016 18:57
door fergie
Hello Allemaal,
Er is een ding wat me te binnen schoot, is die wasbenzine toevallig nieuw en bij een DHZ zaak weg ?. Dan is het vast van die moderne prut waar alle werkende bestands delen uit zijn. EU-regels strike again !. De nieuwste is dat je een slok moet kunnen nemen zonder er dood aan te gaan. Je ziet het op de verpakking als ge-de-aromatiseerd of "erzats" (duitse omschrijving). De wasbenzine variant is niet in de brand te steken !. Gebruik je dus zoiets om verf te verdunnen dan duurt het drie weken voor het op houdt te plakken. Mischien krijg je na het afnemen er mee ook wel dit effect ?.
Groetjes,
René.
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: di 22 mar 2016 22:29
door Theo MF
Hallo allemaal,
Ondertussen de boel weer kaal geschuurd en opnieuw gespoten. Ziet er nu beter uit.
Wat googelen leerde dat de gebruiksaanwijzing van de zinkprimer op de spuitbus vermelde dat ie overspuitbaar was met de meeste lakken terwijl de uitgebreide versie op internet een waarschuwing bevatte om bij overspuiten maar met bepaalde lakken kan (welke staat er niet bij) en het advies om vooral dunne lagen toe te passen. Zoals Rene al suggereerde vermoed ik dat de zinkprimer is gaan reageren met de volgende laklagen.
het was inderdaad "nieuwe' wasbenzine.
Nog een vraag: moet de kleur lak licht opgeschuurd ( met bv korrel 1200 ) worden alvorens de blanke lak te spuiten?
Voor de binnenzijde van de spatborden had ik gepland om eerst zinkprimer, dan flexibele overspuitbare coating en dan blauwe lak toe te passen, maar daar ga ik eerst maar eens proefplaatjes mee maken.
Wederom bedankt voor jullie advies en ervaring!!
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: zo 27 mar 2016 14:12
door Theo MF
Hallo allemaal,
Nog een vraag: moet de kleur lak licht opgeschuurd ( met bv korrel 1200 ) worden alvorens de blanke lak te spuiten?
Gr Theo
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: zo 27 mar 2016 16:30
door fergie
Hello Theo,
In princiepe wel echter met meer dan 320-400 is niet nodig. Ik zou er overigens persoonlijk geen blanke lak over heen zetten maar da's mijn voorkeur.
Groetjes,
René.
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: zo 27 mar 2016 17:36
door Theo MF
Hallo Rene,
Voor zover ik begrepen heb maakt de blanke lak de laklaag wat harder en krasvaster en beter bestand tegen bv dieselolie.
Ik weet niet of het echt zoveel verschil maakt, maar nu ben ik toch bezig. Tenzij er redenen zijn om er geen blanke lak op te zetten.
Wat zijn voor jou de redenen om er geen blanke lak op te zetten?
Gr Theo
Re: problemen met spuiten van plaatwerk
Geplaatst: zo 15 mei 2016 16:26
door ruud smit
beste Theo
Blanke wordt gebruikt bij metalic lak, die vanzichzelf geen beschermende laag heeft, daar zorgt de blanke lak voor, als je een blanke lak gebruikt dan moet hij niet vergelend zijn ! Anders wordt het blauw licht geel van kleur dit komt omdat blanke lak vergeelt doordat er geen pigment in zit, dit geeft namelijk bescherming tegen uv stralen die de zon uitstraalt ! Een gewone industrie lak heeft al goeie bescherming van zichzelf, er hoeft dus geen blanke lak erover, krassen krijg je toch ,ook in de blanke lak het is maar net hoe hard er gekrast wordt, verf verliest het toch !