Pagina 1 van 1
Krukas afdichting p3
Geplaatst: do 14 jan 2016 11:44
door richardploeg
Beste mede hobbyisten!
De ferguson heeft zojuist voor het eerst gedraaid met een frisse motor, en wat liep hij mooi! Het heeft dus goed geholpen. Foto's en filmpjes volgen. Echter lekt de krukas afdichting als een mandje! Bij deze motor zijn het net als bij de 35 3 cilinder van die koortafdichtingen. Ik weet nog toen ik het in elkaar zette dat dat ook niet echt vanzelf ging. Heeft iemand hier misschien verstand van of kan mij vertellen hoe Ik dit moet doen? Ga morgen het motortje van de trekker scheiden en de afdichting losmaken. Nieuwe afdichting is al onderweg.
Hoor graag van jullie,
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: do 14 jan 2016 12:47
door johan
Hallo,
Ik weet niet welke P3 motor je heeft, maar bij mij is dit een soort omgekeerde schroefdraad op de krukas die bij de draaiende beweging van de krukas de olie tegen houdt, dus geen koorddichting. Is wel een P3 motor met distributieketting.
Gr Johan
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: do 14 jan 2016 15:54
door richardploeg
Hier een exploded view van het cilinderblok:
Zo te zien zit er aan de achterkant inderdaad geen koord afdichting. Zit dit bij jou hetzelfde Johan? Ik heb inderdaad ook die schroefdraad op de as.
En is hij bij jou dicht?

Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: do 14 jan 2016 17:14
door johan
Hallo Richard,
Voor zo ver ik nu al zie is die redelijk dicht, daar hoort dus geen koord in te zitten.
In bijlage een paar foto's van de afdichting en krukas einde.
Gr Johan
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: do 14 jan 2016 17:19
door richardploeg
Bedankt voor je snelle reactie! Dan weet ik genoeg, ga ik hem morgen splitsen en het koord er uit halen en weer dichtmaken!
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: do 14 jan 2016 19:09
door Tony
Hallo Richard,
Let op, volgens mij heb je dan de verkeerde aluminium helften.
Pas geleden heb ik ook nog een P3 gereviseerd.
Er zit inderdaad "schroefdraad" op de krukastap die de olie terug het carter indrukt.
Echter de twee aluminium helften bij een P3 van de eerste types hebben geen uitsparing voor een koordafdichting.
Er dient zo weinig ruimte tussen de krukastap en de aluminium helften te zijn zodat de spiraalgroef voldoende "pak" op lekolie krijgt dat deze meegevoerd kan worden terug het carter in. Zo te horen heb jij of de verkeerde aluminium afdichtingen, of heb je een P3 van de latere serie's.
Zit de brandstofpomp direct tegen de distributie aan (model Dexta) of heb je er een met een brandstofpomp die met een flexibele koppeling aangedreven wordt?
Overigens is mijn P3 volkomen lekvrij aan de krukas tot nu toe.
groeten,
Tony
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: do 14 jan 2016 20:35
door Maarten Pleiter
Richard,
Er zit ook een koordafdichting op de rand van de carterpan, tenminste bij mij wel. Daar heb ik wel eens problemen mee gehad dat de koorden iets te kort waren. Goed kijken waar de olie vandaan komt dus.
Groeten,
Maarten
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: vr 15 jan 2016 18:26
door richardploeg
Beste mede - hobbyisten,
Allereerst Tony. Ik heb de goede helften zoals op de foto's johan, ik heb alleen die koorden er tussen gepropt ( vond al dat het niet lekker pastte maar goed).
Ik heb 1 van de allereerste P3's, ook met ketting, CAV brandstofpomp met flexkoppeling en startmotor ook van CAV. Ook heb ik de doorvoer van smeerolie naar de tuimelas nog door de koppakking. Echt old-skool dus.
Heb vandaag het hele spulletje losgemaakt en het afdichtingskoord zat onder in de flens, welke dus de af voer van de olie naar het carter belemmerde. De olie kon dus enkel naar buiten.
Maarten, de olie kwam er enkel uit als er oliedruk van de pomp op kwam te staan. Dan liep het er echt met een straaltje uit. Dus het moet die afdichting van de krukas wel zijn geweest.
Elenpe, ik snap dit niet helemaal. De krukas is inderdaad opgefrist, maar geen nieuwe lagerschalen. Deze waren nergens te vinden, maar buiten dat waren ze ook nog prima volgens de experts. Heb zelf later ook de spelingen nog opgemeten en deze viel binnen de specificatie's.
Daar komt nog bij, dat een as-tap van een glijlager ALTIJD olie lekt, en nooit geheel dicht is. De olie word tussen het lager en de as-tap geperst, en vormt daar een filmlaagje, maar daarna word het naar buiten geperst terug het carter in, of naar de as afdichting. Zou dit lager echter zoveel lekken dat de as afdichting dit niet voor kan, dan is er ook geen olie druk meer aanwezig want dan gaat alle olie rechtstreeks naar buiten, en dat is natuurlijk ook niet aan de orde bij 4,5 bar stationair...
Erg bedankt voor alle support, ik kan weer verder! Hierbij nog wat foto's.
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: vr 15 jan 2016 18:29
door richardploeg
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: vr 15 jan 2016 19:43
door johan
Hallo Richard,
Met die koord ging het zeker niet lukken, de lagers zijn ook niet vernieuwd en de krukas is ook niet geslepen bij mij zelfs de hoofdlagers waren een soort bronzen lagers.
PS: heb je een mail gestuurd.
Gr Johan
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: ma 18 jan 2016 9:36
door Gebroeders Hes
johan schreef:Hallo,
Ik weet niet welke P3 motor je heeft, maar bij mij is dit een soort omgekeerde schroefdraad op de krukas die bij de draaiende beweging van de krukas de olie tegen houdt, ...
Dit noemen ze een ,,linkse spoed ,, om de olie te keren.
Re: Krukas afdichting p3
Geplaatst: ma 18 jan 2016 18:38
door fergie
Hello Allemaal,
De linkse draad (in dit geval overigens gewoon rechtse) is er enkel om eventueele restanten van de olie bij starten na stilstand weer terug de motor in te voeren. De eigenlijke keering is de schijf links er van op de 3e foto hierboven. De zogenaamde slinger schijf maakt gebruik van middelpunt vliegende kracht om de olie van de krukas af te slingeren omdat de schijf een grotere diameter heeft om zo de omtrek snelheid te vergroten. Dit is een oude methode die veel in scheeps diesels en grote startionaire motoren voorkomt. Dit zal nog een restant zijn van de oorlogs P3 die voorzien was om in sloepen dienst te doen.
Groetjes,
René.