Pagina 1 van 2

Slecht starten

Geplaatst: za 02 jan 2016 19:53
door Pentenga
Beste forum leden,

Als eerste de beste wensen!

Ik blijf aanlopen tegen het probleem van een slecht startende FE 35. Recent heb ik diverse onderdelen vervangen / onderhoud gedaan: zuigers, bussen, veren, pakkingen, cilinderkop, 4 nieuwe gloeiers, nieuwe accu, nieuwe transmissie olie, nieuwe olie, etc, etc,

Nu blijft de trekker slecht starten, ondanks dat ik nu drie keer de pomp afgesteld heb, meerdere keren ontlucht. Ik weet dat dit een veel beschreven probleem is, maar ik kom er niet uit.

Ik zal proberen zou goed mogelijk te beschrijven welke problemen ik tegen kom.

De trekker start koud i.p. alleen met een klein snufje start-spray, ondanks goed gloeien en het volgen van de startinstructie ( het opvoerpompje werkt volgens mij goed, want ik hoor diesel teruglopen in de tank)
Als de trekker loopt, klink het motor geluid goed
De trekker reageert goed op het gas
Draait stationair 700 toeren
De oliedruk blijft mooi in het groene gebied
Na enige tijd gedraaid te hebben start de trekker met grote moeite moeite ( zonder start-spray)
Het reservoir van het dieselfilter staat voor de helft leeg nadat de trekker gestopt is en opnieuw gestart moet worden. Als de motor draait is het niveau goed.

Ik weet nu niet waar ik moet beginnen met het oplossen van het probleem, maar na de gedane aanpassingen zou het mooi zijn als het starten ook goed ging.

Ik vraag me dus af of de pomp versleten is, de verstuivers versleten zijn, de druk van de verstuivers onjuist is, of dat er andere problemen zijn die ik gemist heb.

Is er gericht advies of moet ik nog dingen beschrijven die helpen de diagnose te stellen?

Groet, Tim

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 02 jan 2016 20:03
door fergie
Hello Tim,

Wat bedoel je met :
Pentenga schreef:Het reservoir van het dieselfilter staat voor de helft leeg nadat de trekker gestopt is en opnieuw gestart moet worden. Als de motor draait is het niveau goed
Bedoel je het glas onder de brandstof kraan ?.

Heb je al naar de verstuivers gekeken ?. 135 bar en mooi patroon ?.

Groetjes,

René.

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 02 jan 2016 20:15
door Pentenga
Hallo René,

Met de passage over het leegstaande reservoir bedoel ik het reservoir waar het dieselfilter in zet. Sommige trekkers hebben twee van dergelijke reservoirs, die van mij maar een. Dus die in het systeem na de opvoerpomp komt.

Daarnaast weet ik niet hoe ik de verstuivers moet testen. Ik kan ze verwijderen en bij een revisiebedrijf laten testen. Punt is dat ik er nix aan veranderd heb.

Groet, Tim

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 02 jan 2016 20:32
door Symen
Ik zou eerst het opvoerpompje eens open maken. Kan wel eens verstopt zitten. hoort gaasje in te zitten. Symen,

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 02 jan 2016 20:51
door fergie
Hello Tim,

Dat duid er op dat je ergens lucht in het systeem zuigt. Dat kan de opvoerpomp zijn, dan heb je meteen ook een lek van diesel in je carter (olie pijl stijgt). Anders eender waar je lekkage hebt aan de tank zijde van het opvoerpompje.

Als je filter vol lucht staat heb je ook lucht in de injector pomp en die doet het dan niet zo best. Alles goed droog maken met een bus remmenreiniger en dan direct droog blazen met perslucht. Dan kun je meestal goed zien waar het lekt/zweet. Da's dus alles van de tank tot en met de aansluiting op de opvoerpomp !.

Groetjes,

René.

PS, heb je vraag ff verplaatst naar het meer geschikte hoofd forum

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 02 jan 2016 21:37
door Pentenga
Hallo Symen,

Dank voor je reactie, ik heb dit reeds gedaan. Het filter is schoon.

René, ik ga het uitzoeken. Maar wat ik weet is dat het oliepijl gelijk blijft.

Jullie horen van mij.

Groet, Tim

Re: Slecht starten

Geplaatst: zo 03 jan 2016 12:45
door fergie
Hello Peter,

Dat had ik even gemist, goed gezien. Als je de verkeerde nozzles in een kop met gloeiers zet werkt het niet te best !.

Groetjes,

René.

Re: Slecht starten

Geplaatst: zo 03 jan 2016 12:53
door fergie
Hello Tim,

Ook al heb jij er nix aan veranderd, ik heb verstuivers gezien die op 170 bar stonden en dat bevorderd de zaak helemaal niet.

Volgens mij was jij de persoon met de uit de kop geknalde gloeier ?. Dan is er geen reden dat je de verkeerde verstuivers hebt. Of is de vervanger een zonder geweest en je hebt er in laten boren ?. En dan de verstuivers die bij die kop horen gebruikt ?.

Weet je ook 100% zeker dat er maar 1 koperen ring onder de verstuivers ligt ?.

Groetjes,

René.

Re: Slecht starten

Geplaatst: zo 03 jan 2016 16:57
door Pentenga
Hallo René,

Ik heb inderdaad eerder dit jaar de kop laten reviseren omdat er een geplofte gloeier in zat. Vanaf de fabriek zater er geen groeiers in mijn trekker en hij was uitgerust met een gloeier in het inlaat spruitstuk en vier in de kop. De gloeier kwam los omdat de " bus" waar de gloeier in zat was losgeschoten en omdat de tweede gloeier ook al sporen van zwakte liet ziet is alles vervangen. De kop is gevlakt, voorzien van nieuwe gloeiers, onder druk gezet en goed bevonden. Ik weet overigens zeker dat er maar één koperen ring onder de verstuivers zit. De oorspronkelijke verstuivers zijn er dus weer ingekomen.

Vandaag heb ik toch een diesel lek gevonden. Het zat in de oude leiding richting de gloeier in het inlaatspruitstuk. Omdat die toch niet meer in gebruik is heb ik die verwijderd. Ook zat er vuil tussen de aansluiting met aanvoerleiding en dieselfilter. Beide problemen zijn volgens mij opgelost. Dank voor deze opmerkingen hierover, blijkbaar ben ik daar niet secuur genoeg op geweest. Aanzuigen van lucht zou het grootste probleem kunnen zijn geweest.

Starten gaat (ondanks de kou van vandaag ) beter, het lukte zonder start-spray, maar niet vanzelf. Twee pogingen en twee keer 30 seconden voorgloeien en handmatig de opvoerpomp ondersteunen. Dan komt de 35 tot leven, zelf meerdere keren achtereen.

Ik denk dat ik nu de opvoerpomp van een nieuw membraan moet voorzien of in z'n geheel moet vervangen. Ik overweeg het laatste. Zit er een technisch verschil tussen de exemplaren met in- en uitgang van diesel naast elkaar of het exemplaar met in- en uitgang in elkaars verlengde. Ik zie bij HP twee types. Ik weet het verschil niet.

Voorlopig bedankt voor de ideeën. Ik laat later deze week weten hoe het verder gaat.

Groet, Tim

Re: Slecht starten

Geplaatst: zo 03 jan 2016 17:24
door massey 35
Hallo Tim,

Bij een opvoerpomp met de leidingen tegenover elkaar komt de leiding van de opvoerpomp soms tegen een verstuiverleiding aan.
Dat ligt eraan in welke stand de brandstofpomp staat.
Ik heb de mijne gewijzigd voor het type met de leidingen naast elkaar, om bovengenoemde reden.
Maar ik moest toen ook een leiding van dat type er bij kopen.
Welke opvoerpomp heb jij er nu op zitten?
Als die goed past en de delen nergens tegenaan komen dan zou ik voor dat type gaan.
Als jij gloeispiralen in de cilinderkop hebt, dan moeten de verstuivers een nevel recht naar beneden en een schuine nevel geven, die komt dan richting voorkamer/verstuiver.

Heb jij geen verstopping in de tankkraan in de tank zitten?
Daar wil wel eens een zeefje en soms ook een pijpje inzitten.

Groeten Wim.

Re: Slecht starten

Geplaatst: zo 03 jan 2016 17:33
door fergie
Hello Tim,

iets aan nemen is soms de grootste fout die je kunt maken. Domweg aan nemen dat de correcte verstuivers zijn gemonteerd door de vorige eigenaar bv. Monteer er eens een buiten de motor en kijk wat voor patroon die geeft bij starten (de andere 3 los). Zoals wim al schreef, deze moet een 2e kegel zijdelings geven. Is er maar 1 dan zit het 2e gaatje verstopt (gebeurt ook) of de verkeerde zitten er in. Tevens zijn de 23C's erg zinnig op de druk van de verstuivers. Een slechte wil nog wel eens wat opgedraaid worden om er nog een beetje spray patroon uit te krijgen, dit werkt echter voor het starten totaal averechts. Het vertraagd het inspuit moment en het patroon wordt er niet beter van al lijkt dat wel zo.

Groetjes,

René.

Re: Slecht starten

Geplaatst: ma 04 jan 2016 17:19
door Pentenga
De kop is aangepakt door een in het noorden gerenommeerd revisiebedrijf en gecontroleerd op lekkende kleppen en geleiders. Die waren in goede conditie, er is geen compressieverlies, maar wel bedankt voor de tip.

De tankkraan zal ik nogmaals controleren, maar als de trekker loopt zie ik een werveling van diesel door het bezinkglas onder de tankkraan stromen. Ook stroomt de diesel rijkelijk als de aanvoerleiding losgekoppeld is. Ik vermoed dus dat dat wel goed zit. Maar zoals door René beschreven, "nix aannemen"

Ik ga woensdag weer proberen, jullie horen van mij.

Fijne avond,

Groet, Tim

Re: Slecht starten

Geplaatst: ma 04 jan 2016 20:30
door massey 35
Hallo Tim,

Heb jij een retourleiding bovenop het brandstoffilter zitten die rechtstreeks naar de achterkant van de dieseltank gaat?
Er moet een speciale bout met een HEEL klein gaatje in dit banjo oog zitten.
Anders gaat er teveel en te makkelijk dieselolie retour naar de tank.
Als de zuigklep van de opvoerpomp lek is, dan krijg je ook veel werveling in het glas onder de tankkraan.

Groeten Wim.

Re: Slecht starten

Geplaatst: di 05 jan 2016 17:38
door Pentenga
Hallo Wim,

Inderdaad, er zit bovenop het dieselfilter een retour naar de tank en daar zit, zoals jij beschrijft een heel klein gaatje in. Dus dat klopt.

De opvoerpomp ga ik controleren, zoals ik al beschreef, en mogelijk preventief vervangen. Ik had een revisie setje van HP, maar die paste niet, het filtertje was anders. Het membraan heb ik nog, maar moet zien of die wel past.

Groet, Tim

Re: Slecht starten

Geplaatst: ma 11 jan 2016 17:13
door Pentenga
Beste forumleden,

Ik ben weer een stapje verder, maar het probleem is nog niet opgelost.

De verstuivers zijn getest en waren in orde. 3 van de 4 op druk, één moest een beetje bijgesteld, maar dat was niet echt de moeite en mag geen startproblemen geven aldus de monteur die ouder is dat de FE 35.

Nu verder met de pomp, een prijsopgave bij een bedrijf in Harderwijk wees uit dat een test van de pomp al € 200,- kost ..... Pffff, dat wel veel geld.

Ik ga nu eerst de opvoerpomp vervangen . In de hoop dat daarmee het probleem is opgelost. Alsdat niet zo is verwacht ik dat ik een nieuwe pomp moet kopen.

Jullie horen wel weer van mij.

Tim