Pagina 1 van 1

Koppeling ombouwen.

Geplaatst: di 08 dec 2015 16:53
door Simon1980
Collega trekker-liefhebbers,

Ikzelf ben in het bezit van een FE35 goudbuik waar de aftakas dus niet van doordraait.
Aangezien ik ook graag gewoon werk met deze machine is dit wel een minpunt.

Nu zijn er latere MF uitvoeringen met de 23c-motor die wel een doordraaiende aftakas hebben.
Is het ombouwen door een drukgroep met dubbelekoppeling in te bouwen mogelijk of loop ik dan tegen meer problemen aan.
Ik weet dat het dan niet origineel is, maar ik vind functionaliteit ook belangrijk.

Zijn er mensen met ervaring hierin of advies?(of gewoon het advies dat het niet mogelijk is :D )

mvg

Simon

Re: Koppeling ombouwen.

Geplaatst: di 08 dec 2015 19:07
door massey 35
Hallo Simon,

Je moet de versnellingsbak ook aanpassen.

Groeten Wim.

Re: Koppeling ombouwen.

Geplaatst: di 08 dec 2015 19:13
door fergie
Hello allemaal,

En het vliegwiel kan anders zijn. Sloper kopen is mischien handiger.

Groetjes,

René.

Re: Koppeling ombouwen.

Geplaatst: di 08 dec 2015 19:20
door Maarten Pleiter
Simon,

Heb je wel een tractormeter op je fe35? De luxe uitvoering van een Ferguson 35 had een tractormeter en dubbele koppeling. Heb zelf ook eens staan kijken bij een fe35 die had wel een tractormeter maar leek geen dubbele koppeling te hebben. Een meter plaatsen lijkt me niet zo moeilijk maar vraag me ook nog steeds af of je er eenvoudig een dubbele koppeling in kan zetten.

groeten,
Maarten

Re: Koppeling ombouwen.

Geplaatst: wo 09 dec 2015 18:57
door fergie
Hello Maarten,

Het is dus niet eenvoudig om reden dat de bak voor de dubbele koppeling een dubbele contra as en reductie heeft. Er zit dus een 2e ingaande en contra as in en een extra paar reductie tandwielen. Het ombouwen is te doen als je de benodigde onderdelen kunt bemagtigen maar vereist wel volledig de-monteren en weer monteren van de bak. Tevens is voor sommige motoren het vliegwiel gewijzigd voor opname van de dubbele drukgroep.

Specificaties zijn hier ten lande :

standaard versie : enkele koppeling, 4x19" voorwielen, simpele pan zitting(opklappend) en geen tacho.
Deluxe versie : dubbele koppeling, 6x16" voorwielen, luxe zitting met kussens en een tacho.

Deze specs verschillen van land tot land. Zo is hier door de importeur (althans vrijwel zeker) de 35X alleen met difflock geleverd maar dat was zeker optioneel af fabriek.

Groetjes,

René.