Pagina 1 van 3

Dynamo

Geplaatst: ma 16 nov 2015 13:40
door Teedee
Niet dat ik niet heel erg blij ben met mijn nieuwe acculader die de accu van mijn TEA-tje in no time weer vol heeft, maar misschien is het toch tijd om ervoor te zorgen dat de tractor zichzelf een beetje in leven houdt en niet meer middenin het veld als een luie puber iedere verdere dienst weigert.

Multimeter tussen de dikke draad van de dynamo en de massa (alles gewoon aangesloten gelaten) geeft zo'n 12.2 volt en bij meer toeren verandert daar weinig tot niets in. Accu zelf levert 12.4, dus daar gaat iets niet goed. Maar goed, hij levert dus nog wel wat spanning, dus helemaal stuk zal hij niet zijn. Is er iets binnenin wat ik zelf kan repareren of moet hij helemaal opnieuw gewikkeld worden?

En zijn er eventueel nog andere tests die ik moet/kan uitvoeren?

Het rare is, het rode laadstroomlampje gaat wel uit zodra de motor loopt, hij flikkert zelfs al bij het starten.

Overigens, ik heb er onlangs een nieuwe snaar opgezet. Na de eerste keer draaien moest ik die wel aardig naspannen, nu lijkt hij wel mooi strak te zitten. Op het langste rechte stuk kan ik 'm maar net een kwartslag draaien. Dat moet toch voldoende zijn om enige slip van de dynamo uit te sluiten? op het oogt loopt alles netjes mee.

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 16 nov 2015 20:16
door admin
Hoi Tim,

Jij hebt toch een gelijkstroomdynamo op je trekker? Daar zit geen laadstroom controle lamp op.
Als je accu bij laadt, moet de spanning 13,8v zijn (max 14,2v). Dit meet je niet, dus is mijn conclusie dat de accu niet bijgeladen wordt. Meet de spanning op de dikke pool van de dynamo eens bij stilstaande motor. Die moet nul volt zijn.

Tussen de accu en de dynamo, zit de regelaar, die is meestal het probleem.

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 16 nov 2015 21:17
door massey 35
Hallo Tim,

Gaat het om de TEA 20? ( benzine motor )
Die heeft toch geen controlelamp voor het laadsysteem, zoals Gerrit al opmerkte?
Is dit geen controlelamp die aangeeft dat het contact aanstaat?
Dan heb jij ergens een slecht contact waardoor het lampje knippert.

Heb jij een wisselstroom of een Lucas gelijkstroom dynamo?
Of zit er een Bosch gelijkstroom dynamo op?
Die kan wel uitgevoerd zijn met een controlelamp.

Groeten Wim.

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 16 nov 2015 22:12
door fergie
Hello Allemaal,

Een TEF of andere diesel heeft geen laadstroom lampje, een model met bougies daarintegen wel. Deze zijn dan doorgaans weer niet voorzien van een ampere meter.

Voor Tim :

Niet laden (hij zou op zich naar 13,8V moeten lopen als ie een poosje loopt) maar wel meteen gaan laden. Overigens, startionair laad een gelijkstroom machine niet echt dus een beetje meer dan startgas als je meet. Wil hij niet dan zijn er een paar mogelijkheden :

1. De regelaar is defect in het spannings regel deel (dwz contact verbrand)
2. De regelaar krijgt geen massa
3. De veld wikkeling in de dynamo is onderbroken
4. De koolborsteld in de dynamo zijn versleten

Als je de kabelboom afkoppeld moet je vrijwel sluiting meten tussen de bijde draden die normaal aan de dynamo zitten. Is dat niet zo dan nogmaals controleren tussen de D en F aansluiting op de regelaar zelf (kabelboom uitsluiten). Vervolgens moet je ook een vrij lage weerstand (een paar honder ohm) meten tussen D/F en massa. Indien niet nogmaals controleren op de aansluitingen op de regelaar (uitsluiten kabelboom met massa nog als verdachte kabelboom draad) Is alles met de regelaar zover in orde dan zou je meer dan 12.2 moeten gaan meten op de dynamo. Dit is niet zo dus meet dan ook eens tussen massa en bijde aansluitingen op de dynamo. Dit zou bij de D aansluitng (de grote) een vrijwel sluiting moeten zijn, de F meet een aantal ohm's. In geval de D niet een sluiting geeft eerst de koolborstels checken. Is de F een hoge waarde dan is het veld onderbroken.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: wo 18 nov 2015 20:27
door Teedee
Goed, eindelijk even tijd gehad te meten. Eerst de draden van de dynamo losgehaald en het kastje van de spanningsregelaar losgehaald. Daarna het volgende gemeten:

- Tussen de losse draden zelf (D en F) 0,07;
- Tussen D en F in de spanningsregelaar 0,07 (dus draden goed)
- Tussen D-aansluiting van spanningsregelaar en massa-aansluiting van spanningsregelaar 92
- Tussen F-aansluiting van spanningsregelaar en massa-aansluiting van spanningsregelaar 92
- Tussen D-aansluiting van dynamo zelf en massa 65 (later 162 als ik het me goed herinner)
- Tussen F-aansluiting van dynamo zelf en massa 65

Het gekke is, toen ik alles weer aangesloten had en een paar keer flink gas gaf, kon ik aan de accupolen 13 V meten, da's meer dan eerst... maar nog steeds bij lange na niet voldoende.

Kijkend naar de cijfers en naar wat René aangaf, zouden het dus de koolborstels kunnen zijn. Die moet ik maar eens bekijken, maar om een of andere reden heb ik zo het gevoel dat ik het daar toch niet ga vinden, zeker omdat de waarden tussen de D- en F-aansluiting van de dynamo en de massa gelijk waren en da's raar...

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: wo 18 nov 2015 22:15
door fergie
Hello Tim,

Als je bijde dynamo aansluitingen meet naar massa (afgekoppeld van de kabelboom) dan zou je genoemde waardes moeten meten. Zijn de koolborstels op dan is er weerstand op de D die er normaal niet zou zijn en dus meet je dan niet vrijwel sluiting. Behalve de borstels is overigens ook op te merken dat de drukveertjes voor deze meestal ook niet zo sterk meer zijn en dus de contactdruk op de borstels ook al niet ideaal meer is. (en voor startmotoren geld idem). Je zou dus best een setje koolborstels en veren er aan kunnen wagen. Gemeten waarden lijken mij verder in orde. Eventueel kun je in geval D aansluiting ook eens meten met het anker van de dynamo steeds iets verdraaid ten op zichte van de vorige meting. Verschilt dat in sommige posities behoorlijk dan weet je vrijwel zeker dat de borstels slecht contact met het anker hebben.

Wat we overigens nog over het hoofd zien is de stekker verbinding op de dynamo, lamme stekkers geven ook weerstand in het systeem !. Als je aan de kabelboom trekt en duwt heb je soms ineens een probleem opgelost waar dan ogenschijnlijk geen verklaring voor is.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: za 21 nov 2015 21:17
door Teedee
Vanmiddag een half uur warm laten worden (moest toch een reinigingsgoedje door het koelsysteem laten circuleren) en zelfs toen kwam de spanning op de polen niet boven de 12,2 volt. Beetje gas gaf wel 0,01 tot 0,02 meer, maar daar doe je het toch niet voor. Spanning tussen de D-aansluiting van de dynamo en de massa was dito of soms lager.

Klinkt allemaal redelijk magertjes hè. Die koolborstels, kan ik daar makkelijk bij of moet de hele dynamo er dan af?

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: zo 22 nov 2015 13:04
door fergie
Hello Tim,

Ik kan altijd redelijk makkelijk bij de borstels.

Grtz,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: zo 22 nov 2015 19:13
door BertD
Ik heb ook een poos wat geduvel gehad met de ( gelijkstroom) dynamo. Hij heeft een ingebouwde spanningsregelaar. In het dashboard zit een lampje in serie met een veldwikkeling. Dat lampje hoort uit te gaan indien de MF wat toeren gaat maken, dan laad de accu bij. Ik heb een stroomtang, wel een gemak hiervoor.
Nu loopt er bij mij te weinig stroom door het lampje, heb er een ander zwaarder lampje aan parallel gehangen, nu gaat het wel goed.

Eerder had ik de dynamo compleet gedemonteerd hiervoor, was dus niet nodig....

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 23 nov 2015 10:32
door Teedee
@ René, daarvoor moet de dynamo neem ik aan wel uit zijn ophanging verwijderd worden toch? Ik hoopte eerst dat ze onde de ronde dopjes met kruiskop in de behuizing zouden zitten, maar volgens de tekening in het werkplaatshandboek zitten ze meer aan het eind bij de aansluitingen.

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 23 nov 2015 19:05
door fergie
Hello Tim,

Dynamo uitbouwen, bijde gleuf-kop bouten verwijderen en dan het eind schild met de aansluitingen er af tikken. Let op, de F (veld) aansluiting zal door het deksel geleid moeten worden, dit zit aan de body vast.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 28 dec 2015 10:51
door Teedee
Het moest even duren, maar ik heb even tijd gemaakt om de dynamo door te meten op de manier zoals in het handboek staat, dus D en F los en doorverbinden met een blank draadje.

Stationair deed hij 3 tot 6 V, op toeren (heel eventjes natuurlijk) 10V. Daarna heb ik de riem losgehaald en de min van de accu aan de doorverbinding gehangen. De dynamo begon netjes de goede richting op te draaien, dus daarmee lijkt die in orde te zijn. Is 'ie meteen weer eens gepolariseerd.

Nogmaals meten gaf 8V stationair (koud) en 29V op toeren. Klinkt gezond, niet?

Echter, als ik nu de accuspanning meet bij draaiende motor, krijg ik absoluut geen lezing meer, de cijfertjes op de digitale multimeter flitsen allen kanten op en het minnetje blijft ook aan en uit flikkeren. Zo erg, dat ik nog niets eens een grove lezing kan doen. Het kan 1V zijn, maar ook 1000V of 276V.

Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 28 dec 2015 18:18
door fergie
Hello Tim,

Dat kan bij goedkope meters wel eens voorkomen, wat voor ding gebruikte je ?.

Grtz,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 28 dec 2015 20:03
door massey 35
Hallo Tim,

Heb jij de accuklemmen nog op de accu zitten als je deze rare spanning meet, of de massa klem er af?
Heb je toevallig de kap al van de spanningsregelaar afgehaald om er in te kijken hoe de contactpunten er uit zien?

Bij een gelijkstroomdynamo mag je ook wel meten met 1 van de accuklemmen los.
De laadspanning komt dan wat hoger als 14 volt als er geen verbruiker aan staat(verlichting), ongeveer 15 tot 15.5 volt.

Dit mag bij een wisselstroomdynamo NIET!

Groeten Wim.

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 28 dec 2015 21:22
door Teedee
Dank voor de reacties!

Ik gebruik een digitaal metertje van Topcraft (Aldi geloof ik). Vanavond nog eens gemeten en de accu staat keurig op 12,5V, maar zodra ik 'm laat lopen is er geen kaas meer van te maken en vliegen en knipperen de cijfertjes voorbij.

Het is een gelijkstroomdynamo, ten overvloede, 12V. Als ik wil meten of- en hoeveel hij bijlaadt, dan zullen toch beide klemmen aangesloten moeten zijn?

De spanningsregelaar heb ik nog niet goed bekeken, althans, de contactpunten dan. De bedrading is zo ontzettend verhard, dat ik er niet teveel aan durfde te trekken om 'm meer in het zicht te krijgen. ;)