Pagina 1 van 2

Project MF35 1958

Geplaatst: zo 30 aug 2015 12:04
door BertD
Hoi allemaal,

De behoefte mijn MF35 eens goed schoon te maken en een lekke radiator heeft tot een heel project geleid, je komt steeds meer tegen. Ook geïnspireerd door dit forum heeft het er toe geleid dat het grootste deel ontmanteld is. Onderdelen gereinigd ( met Dasty Koudontvetter, goedkoop en uitstekend)

De nodige pakkingen moeten vervangen worden, rubber slangen enzovoort.
Komend weekend gaat ie op bokken, alle wielen eraf enzovoort.

Met dank overigens aan 1 van de zoons, Rutger heeft meer tijd dan ik:)

Ik post later nog wel foto's van hoe het was tot aan een hoop ik weer prima startende( dat deed ie altijd totdat de Dynamo het ff opgaf, bleek een slecht contact) tractor.

Een vraag: er zat veel speling bij de vooras, het deel waar de as centraal om draait. De pin was fors versleten, ook de bushing was bij weg aan de bovenkant, fractie van een mm en de as zat in het gietijzer van de frontarm :cry:
Tot mijn verbazing kon ik de bushing eruit tikken met niet al te veel moeite.
Volgens de service manual zou er 1 bushing in moeten zitten. In werkelijkheid zaten er 2 halve in.

Wat is juist?
Ik heb ze wel beide te koop gevonden bij 1 van de bekende leveranciers.
En indien het er 1 moet zijn, vanaf de voorkant in de frontas of de achterkant?
Hoe wordt dit gesmeerd?

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: zo 30 aug 2015 19:08
door BertD
Nog een paar fotos

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: zo 30 aug 2015 23:41
door richardploeg
Dag Bert,

Ik denk dat als er 2 bussen uit gekomen zijn, je er ook weer 2 moet monteren.

De pen is in ieder geval goed versleten haha!

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: ma 31 aug 2015 9:41
door BertD
Dank voor jullie reactie!
Het worden dan 2 bussen.
Ik begrijp jouw de gedachte Peter, denk dat het verder met de slijtage meevalt. De bussen zijn wel versleten maar de as zelf is nog fraai rond, net op tijd.

Nieuwe bussen erin krijgen lukt me wel, desnoods bij een loonwerker hier in de buurt.
Mocht het alsnog mislukken dan kan ik zonder al te veel moeite het alsnog als geheel vervangen.

Zit er normaal gesproken vet oid tussen pen en lagerbussen......?

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: ma 31 aug 2015 19:44
door fergie
Hello Bert,

De pen wordt normaal ieder jaar gesmeerd met 2 druppels (!) olie welke je onder in de pen doet en via het gaatje aan de onderkant het lager smeert. Als je er vet of olie in grotere hoeveelheden op doet trekt dat vuil aan wat dan een soort schuurpasta vormt en de slijtage versneld, net als de hefkogels enz.

Groetjes,

René.

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: ma 31 aug 2015 20:35
door BertD
Top René!

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: wo 02 sep 2015 21:58
door BertD
Inmiddels is ie behoorlijk ontmanteld.
Wielmoeren zaten muurvast. Grote kruissleutel geleend, met 2 man ze allemaal losgekregen op 1 na, die ernaar afgeslepen.

Ook een M16 bout aan de voorzijde kregen we niet los. M16*~27cm.

Heeft iemand een adresje voor zo'n lange bout?

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: do 03 sep 2015 20:04
door massey 35
Hallo Bert,

Welke M 16 x 270 bout bedoel jij?
Die de voorasbok met de motor verbind?
Dit is volgens mij een Engelse bout met 5/8 UNC schroefdraad??????
Misschien iemand bij jou in de buurt die een sloper heeft?
Of Hans Eshuis in Loozen?

Groeten Wim.

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: do 03 sep 2015 20:09
door BertD
Hoi Wim,
Juiste conclusie. Dacht dat het metrisch was maar kennelijk niet.

Zal eens zoeken

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: vr 04 sep 2015 9:55
door BertD
nog een 2 vragen

Van het linkerachterwiel zijn de remschijven vet, er zit dus een lekkage. Wist ik wel, is zo sinds minimaal een jaar of 12....
Maar even verder loshalen. Kun je dat loshalen zonder dat de hydraulische olie weglekt? Of moet dat afgetapt....:(

En de carterpan, kan die er onderuit zonder dat de olie van de versnellingsbak meegaat?
Motorolie is er wel af.

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: zo 13 sep 2015 12:19
door RutgerD
De MF heeft zijn eerste laag verf, Stoneleigh Grey, ziet er een stuk beter uit!

De spruitstukken worden binnenkort gestraald, deze zitten er tijdelijk op om de motor te beschermen.

Zie bijgevoegde foto's voor de huidige stand van zaken.

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: zo 13 sep 2015 12:20
door BertD
Gisteren een mooie stap gemaakt, voor het eerst in mijn leven een verfspuit gehanteerd, eitje!
Het spul is weer mooi grijs, nog een tweede keer spuiten binnenkort en dan weer verder opbouwen.
het wordt nog wel wat

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: zo 13 sep 2015 12:21
door BertD
haha, mijn zoon Rutger is ook aan het posten, laat het verder aan hem over, hij doet verreweg het meeste werk :)

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: zo 11 okt 2015 10:37
door BertD
Bijna alle spuitwerk gedaan, nu weer aan het opbouwen

We hebben nog een lekkage bij de linkerachteras. Die kwam er redelijk makkelijk uit:

1 van de 2 keerringen zit aan het einde van de trompet, de kleinste van de 2.
Waar zit de grotere? Achter het lager? Hoe krijg je die er dan af. Speciaal gereedschap nodig?
Het alternatief is alleen de kleinere keerring te vervangen of is dat niet slim....?

Re: Project MF35 1958

Geplaatst: do 29 okt 2015 0:01
door BertD
Klus is wat groter dan gedacht maar het einde is in zicht.

Iets waar ik nog niet over uit ben:
Binnenkort kan de motor- en hydraulische olie er weer in. Brandstof leidingen ontluchten en dan?

Is het verstandig eerst de MF te gaan slepen om de olie rond te krijgen of " gewoon" een startpoging doen? Eventueel een aantal keer een seconde of wat om de olie te verdelen?

Wat is wijsheid?