Pagina 1 van 1
Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: za 08 aug 2015 19:54
door 835DS
Hallo,
Ik heb pas een Franse MF 835DS gekocht, maar deze loopt niet echt lekker. Ik kwam erachter dat de stophandel op de brandstofpomp was losgekoppeld en moest hem uitzetten door mijn gashandel helemaal naar voren te zetten. Ik heb hem inmiddels aangesloten, maar sindsdien loop hij niet goed. Hij heeft geen kracht en als ik gas geef komt hij maar heel langzaam op toeren. Verder begon de motor na het starten heel veel toeren te draaien en reageerde hij niet meer op het gas. langzamerhand namen de toeren weer af en liep hij weer normaal. Het starten ging ook niet echt soepel en ik moest maar blijven doorstarten met vol gas om hem aan te krijgen, als ik het gas weer verminderde sloeg hij af. Ik heb nu de brandstoffilters vervangen en alle leidingen schoongemaakt, het luchtfilter schoongemaakt en geprobeerd het membraam te testen, maar omdat er geen veer aan de stopstang zit gaat de stopstang niet uitzichzelf terug en moet je hem met de hand terugduwen, ik weet dus niet of hij goed vacuum zuigt. Ik heb ook het achterste cilindertje met veertje (dat dekseltje met 2 schroeven) erafgehaald en gekeken of er niets bleef hangen, dit was echter niet het geval.
De extra brandstofknop (rookknop) blijft niet ingedrukt staan als ik hem indruk, de 4 cilindertjes met veertjes (waar je olie moet bijvullen; ik weet niet hoe deze heten) reageren ook niet op de extra brandstof en ook op de stophandel reageren ze niet (volgens mij moeten ze naar links of rechts draaien). Na de schoonmaak actie wil hij helemaal niet meer starten (zelfs niet met aanslepen). Ik denk dat de brandstofpomp niet goed is, kan het zijn dat er een regelstang is losgeschoten in de pomp, heeft iemand misschien een idee? Ik heb hem overigens volgens de procedure ontlucht dus daar zou het niet aan moeten liggen denk ik.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Marcel
(Admin: Verplaatst naar de goede plaats)
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: za 08 aug 2015 21:51
door massey 35
Hallo Marcel,
Welke brandstofpomp zit er op, een roterende CAV pomp, of een lijnpomp en dan van welk merk?
Aan jou verhaal te lezen zit er waarschijnlijk een Frans merk lijnpomp op met vacuumregeling.
De regelstang kan wel eens zeer zwaar gaan of vast zitten.
Als hij op volgas vast blijft zitten, dan slaat de motor op hol.
Dus pas op wat je doet.
Groeten Wim.
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: zo 09 aug 2015 14:32
door 835DS
bedankt voor het antwoord, het is een lijnpomp van het merk la valette. Kun je de pomp makkelijk open maken om naar de regelstang te kijken?
marcel
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: zo 09 aug 2015 16:18
door fergie
Hello Marcel,
De regelstang zit achter in het compatiment waar je olie bij vult en bedient de 4 bussen die de brandstof hoeveelheid stellen op de plunjers. Dat geheel moet mooi vrij bewegen en reageren op de extra brandstof start knop en de stopknop. Ik zou de extra brandstof knop er af draaien (markeer exact hoever die van de pomp af staat en onder welke hoek gemonteerd enz) en dan de regelstang voorzichtig proberen vrij te tikken met een drevel. Er zit een gat in het eind van de stang, daar binnen in kun je rustig slaan met je drevel. WD40 of soortgelijke kruipolie op het gebeuren boven in je inspectie luik (waar je de olie bijvult) spuiten. Wil de stang niet verder wil en niet terug komt (vanzelf) dan de 4 gleufkop schroeven aan de andere kant los en dan kun je na het verwijderen van de vacuum kamer op het midden van de membraam tikken en zo de stang weer terug bewegen. Net zolang tot de zaak los is en de veer in de vacuumkamer de zaak makkelijk naar maximum brandstof drukt. Dan de zaak weer netjes monteren en proberen.
Een waarschuwing nog. Een lek of een niet aangesloten onderdeel van de vacuum regelaar zal de motor doen overtoeren, soms met zeer catastrophale gevolgen !. Dus als je een lek membraam vindt tijdens bovenstaande dan is het beter dit meteen te vervangen.
Groetjes,
René.
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: zo 09 aug 2015 17:48
door 835DS
hallo René
Bedankt voor het antwoord! Ik had dat koperen rookkraantje eral vanafgehaald om daarachter te kijken of ik iets kon zien, maar heb hem eerlijk gezegd zonder eerst te markeren er weer opgedraaid. Aan de kop zit een verzegeling, hier heb ik niet aan gezeten. Kan dit eventueel kwaad?
De tractor staat nog in Frankrijk en ik ben vandaag (helaas) weer teruggekomen in Nederland. Ik hoop in december er weer naar toe te gaan om er weer aan te kunnen werken. Ik ga de regelstang proberen terug te slaan en kom er nog op terug of het is gelukt!
Groeten Marcel
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: ma 28 dec 2015 11:32
door 835DS
Hallo allemaal,
Ik ben nu in Frankrijk en probeer de regelstang los te tikken. Hij zit erg vast en ik heb er al kruipolie ingespoten. In het begin kreeg ik er helemaal geen beweging in maar nu kan ik met een schroevendraaier de busjes voorzichtig draaien en door met een schroevendraaier in de regelstang (extra brandstofknop erafgedraaid) te slaan ze weer terugtikken. Ik heb het nu zo'n 10 keer gedaan maar het gaat nog erg zwaar en kost veel kracht. Zou het kunnen zijn dat er binnen in de pomp iets is verschoven? Hij reageert absoluut nog niet op de stopknop en extra brandstofknop. Is het erg ingewikkeld om de pomp uit elkaar te halen of is dit (voor een leek zoals ik) te ingewikkeld. heeft iemand nog tips hoe ik de regelstang het makkelijkste kan loskrijgen? Bedankt alvast voor de reacties en iedereen alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Groeten Marcel
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: ma 28 dec 2015 13:06
door fergie
Hello Marcel,
Zet er maar een ventilator kachel dicht op een uurtje. En dan in opgewarmde toestand nog eens proberen. Optie 2 is een paar emmers goed heet water er overheen gieten en zo de zaak op warmen. Probeer niet aan de tandheugels enz. te zitten en enkel op bijde einden te slaan, liefst met een koperen of nylon hamer oid. En kruipolie of wd40 gebruiken op alles wat lijkt te moeten kunnen bewegen. Met lomp geweld gaat het niet lukken, en uit elkaar halen is niet aan te bevelen voor een leek. Wat je nog wel kunt doen is de cerstuiver leidingen er af draaien en dan de klep huisjes uit de pomp draaien (waar de leidingen op zitten) en op volgorde weg leggen. Dan kun je de plunjers zien zitten. Daar kun je dan ook WD40 in spuiten en in geval van heet water ook de warmte wat binnen in krijgen. Zorg er wel voor dat je voor het verwijderen van de klephuisjes dat de bovenkant van de pomp goed schoon is zodat je het ook schoon kan houden. Vuil is absoluut vijand no 1 !.
Groetjes,
René.
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: do 31 dec 2015 8:03
door 835DS
Hoi bedankt voor het meedenken en de snelle antwoorden, maar het is helaas niet gelukt om de regelstang soepel te laten lopen. Ik vrees toch dat ik naar een nieuwe pomp moet gaan kijken of hem laten reviseren. Misschien is het dan inderdaad handig om de hele motor eens goed verder te onderzoeken, want toen hij nog liep lekte hij ook wat olie uit de ontluchtingspijp. Waarschijnlijk zijn de zuigerveren niet helemaal goed meer.
Groeten Marcel
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: do 31 dec 2015 13:00
door fergie
Hello Marcel,
Als er olie uit de ontluchtings pijp komt in vloeibare vorm is er wat meer dan alleen slechte zuigerveren ben ik bang. Doe een compressie test (of laat dat doen) en je weet meer. Klinkt als een behoorlijk vermoeide motor zoals je tot nu toe alles omschrijft.
Groetjes,
René.
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: zo 03 jan 2016 16:15
door 835DS
Hoi René,
Misschien kan een totale motorrevisie ook geen kwaad. Is zo'n revisieset van agriline redelijk van kwaliteit? Ik kan deze zomervakantie er aan beginnen, op zich kan ik denk ik veel zelf proberen met behulp van een werkplaatsboek, maar voor de specifieke dingen moet ik eerst iemand zien te vinden die me kan helpen. Kun jij een grove schatting geven hoe lang een revisie ongeveer gaat duren? (Blok eraf, nieuwe zuigers en veren, kleppen en keringen etc), zelf denk ik er wel minimaal een week aan bezig te zijn.
Kun jij svp ook aangeven wat een goed lopend blok ongeveer mag kosten en zijn deze nog redelijk verkrijgbaar, mocht het niet lukken is dat misschien nog een optie.
Groeten Marcel
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: zo 03 jan 2016 20:03
door fergie
Hello Marcel,
Die set's van Agriline krijgen nogal gemixte re-views en ik heb ze zelf nog niet in handen gehad dus of ze goed zijn ga ik je hier nog geen mening over geven.
De 23C is op zich geen raar ding om te reviseren echter je hebt het hier over de franse versie. Hoewel er geen indicatie is dat deze anders is dan de engelse hoeft dat zeker niet het geval te zijn. Daarmee heb je meteen een probleem waar de motor afwijkt en onderdelen voor een engelse niet passen.
Gebruikte motoren zijn natuurlijk wel te vinden maar tenzij je de history van het blok kent is de staat er van gewoon niet te peilen. Je zou een lopende motor in een trekker moeten hebben zodat je bij koude start en op bedrijfs temperatuur kunt horen en schatten. Dat zal echter niet mee gaan vallen om te vinden tenzij je de trekker er dan bij moet kopen.
Revisie van een blok kost ca 1500-2000 euro (met een wel willend persoon met een uurloon dat beduidend onder de norm licht) zonder de injectie pomp te laten doen. Dat kan ook nog best meer worden als de pomp ook moet en wellicht andere zaken. Of je dat zelf kunt is ook de vraag, er zijn handboeken in engels en je moet natuurlijk zelf wel enige technisch inzicht hebben.
Groetjes,
René.
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: ma 04 jan 2016 12:32
door johan
Dat een FE35 in waarde minder is dan andere zeldzame trekkers daar kan ik inkomen, maar daarom moet je ze niet in verdoemenis sturen, denk toch dat ze zeker mogen staan naast het Franse tuig van een MF30. Als je een beetje technisch bent aangelegd kan je zelf de revisie doen buiten krukas slijpen en kop vlakken, daar je met een Perkins motor veeleer naar de revisiebedrijf moet.
Gr Johan
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: ma 04 jan 2016 17:48
door 835DS
Hoi,
Als ik jullie antwoorden zo lees lijkt het me inderdaad beter om een sparex set te kopen en er iets meer aan uit te geven. Als het goed gebeurd, kan de massey nog wel even mee en met een andere tractor kun je misschien nog voor "verassingen" komen te staan. Ik denk dat het wel verstandig is om hem eerst uit elkaar te halen en dan te kijken of het de moeite waard is om er veel geld in te stoppen. Mocht dit niet het geval zijn kan ik ook nog een andere 35 kopen en deze voor onderdelen gebruiken.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en de tips. Ik laat nog wel weten hoe het verder gaat.
Groeten Marcel
Re: Kapotte brandstofpomp?
Geplaatst: di 05 jan 2016 20:42
door fergie
Hello Allemaal,
Een 35 met de 23C is zoals ik vaak schrijf erg onder gewaardeerd. En ja een 35 met eender welke andere motor komt beter uit de verf omdat eender welke andere motor niet de dupe is geworden van een horde mechaniekers die niet kunnen of wilden snappen dat de timing die bij deze motor crucial is in de gaten moest worden gehouden.
Om nu te gaan omzien naar een betere trekker ?. Kun je na 50 jaar nog zeggen dat je een "goede" trekker kunt vinden ?. Ja het kan, als je naar een naald in een hooiberg zoeken leuk vindt en er de tijd voor over hebt en vervolgens ook nog eens de hoofdprijs gaat betalen. Het ene probleem ver-ruilen voor het andere is nog nooit mijn idee van deze hobby geweest. Ik reviseer zelf, dan kost het wel wat maar dan weet ik zeker dat het volgens mijn beste kunnen gedaan is en aan het eind van de rit weet je exact wat je hebt. Ik zal niet beweren dat er niets meer fout kan gaan maar je hebt toch aardig meer zekerheid dan als je maar weer een "betere" trekker gaat kopen.
Hoewel ik Johan z'n visie op de "franse" serie wel enigzins deel, ook die trekkers hebben bepaalde charme ook al is die niet voor mij. Ik hoop dat Peter dat ook zo kan zien ten opzichte van de 23C gemotoriseerde FE35. Bijde motoren waren voor de leveranciers niet het beste paard van stal zeg maar. En dat ondanks dat bijde er zeer waarschijnlijk genoeg moeite en tijd in hebben gestoken om ze beter te maken dan ze in praktijk bleken.
Groetjes,
René.