Tik in motor tef20. Verstuivers?
Geplaatst: di 28 jul 2015 19:58
Hallo mensen.
Nadat mij trekker bijna een jaar heeft stilgestaan ben ik m weer aan het klaarmaken voor een evenement aankomen weekend. Ik heb nieuwe stroomkabels getrokken, want de motor ging te langzaam rond en sloeg slecht aan. Dat is nu allemaal prima.
Maar toen ik m wegzette vorig jaar had de trekker al last van witte rook en af een toe een overslag. Ik had het gevoeld dat dit te maken had met een verstuiver. Als ik mijn hand op de leidinkjes hou, dat voel ik die van cilinder 4 heel zwak.
Dus voordat ik m ook gestart had dit jaar de verstuiver losgehaald schoongemaakt en verstuiverbeeld bekeken. Leek allemaal prima. Dus weer gemonteerd
Ondertussen een demper gemaakt, want er zat alleen maar een buis aan met niks. Dus dingetje gestart. Starte goed na 40sec gloeien. Gelijk naar buiten gereden ivm de rook. Hij hortte en stortte nog een beetje door lucht in de leidingen.
Buiten rustig warm laten draaien. Toen merkt ik al met gasgeven dat ie knalde uit het blok. Witte rook bleef. Rustig rond gereden maar t zat me niet lekker. Verstuivers losgedraaid en de rook werd minder, maar het knallen was volledig weg. Het komt ook echt uit de bovenzijde van t blok. Geen drijfstanglagers.
Klinkt voor mij als een echt verstuiverprobleem. Dus heb meteen een nieuwe nozzle besteld. Het is echt een vieze harde dieselklop. Misschien valt t wel mee maar ik kom uit de moderne common rail automotoren en daarbij merk je soms nieteens dat het een diesel is. Of zou t ook wat met de pomp kunnen zijn? Lijkt me sterk toch? Lage inspuitdruk zou het tijdstip alleen maar verlaten? Zou er een leverklepje boven de plunjer lekken? Het kan dus ook zijn dat het geluid er altijd al was, want ik heb pas sinds kort een demper.
Als ie met een beetje gas draait, dan merk je ook duidelijk cilinderoverslag. Na een paar omwentelingen lijkt ie zelfs wel even op hol te slaan. Alsof er gewoon diesel op de zuigers "plast".
Nadat mij trekker bijna een jaar heeft stilgestaan ben ik m weer aan het klaarmaken voor een evenement aankomen weekend. Ik heb nieuwe stroomkabels getrokken, want de motor ging te langzaam rond en sloeg slecht aan. Dat is nu allemaal prima.
Maar toen ik m wegzette vorig jaar had de trekker al last van witte rook en af een toe een overslag. Ik had het gevoeld dat dit te maken had met een verstuiver. Als ik mijn hand op de leidinkjes hou, dat voel ik die van cilinder 4 heel zwak.
Dus voordat ik m ook gestart had dit jaar de verstuiver losgehaald schoongemaakt en verstuiverbeeld bekeken. Leek allemaal prima. Dus weer gemonteerd
Ondertussen een demper gemaakt, want er zat alleen maar een buis aan met niks. Dus dingetje gestart. Starte goed na 40sec gloeien. Gelijk naar buiten gereden ivm de rook. Hij hortte en stortte nog een beetje door lucht in de leidingen.
Buiten rustig warm laten draaien. Toen merkt ik al met gasgeven dat ie knalde uit het blok. Witte rook bleef. Rustig rond gereden maar t zat me niet lekker. Verstuivers losgedraaid en de rook werd minder, maar het knallen was volledig weg. Het komt ook echt uit de bovenzijde van t blok. Geen drijfstanglagers.
Klinkt voor mij als een echt verstuiverprobleem. Dus heb meteen een nieuwe nozzle besteld. Het is echt een vieze harde dieselklop. Misschien valt t wel mee maar ik kom uit de moderne common rail automotoren en daarbij merk je soms nieteens dat het een diesel is. Of zou t ook wat met de pomp kunnen zijn? Lijkt me sterk toch? Lage inspuitdruk zou het tijdstip alleen maar verlaten? Zou er een leverklepje boven de plunjer lekken? Het kan dus ook zijn dat het geluid er altijd al was, want ik heb pas sinds kort een demper.
Als ie met een beetje gas draait, dan merk je ook duidelijk cilinderoverslag. Na een paar omwentelingen lijkt ie zelfs wel even op hol te slaan. Alsof er gewoon diesel op de zuigers "plast".