roetaanslag uitlaat

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

roetaanslag uitlaat

Bericht door johan »

Hallo.
Bij het demonteren van de verstuivers van mijn 35x voor het uittesten en het wegnemen van de uitlaat viel het mij op dat er veel roetaanslag was in de uilaat dichtst bij het stuur. Nu heb ik de verstuivers laten uittesten en heb ik de compresie laten opmeten. De verstuivers zijn goed en de compresie koud gemeten is 27-25-30 voor de 1-2-3 cylinder. Bij het terug monteren en laten proefdraaien kwam de laatste uitlaat dichtst bij het stuur erg vochtig. Wijst dit op olieverbruik. Zo ja wat kan er aan gedaan worden en hoe moet ik te werk gaan.
Kan er mij iemand een goede raad geven.
Groeten Johan.
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Dat kan wijzen op lekkage langs de klepgelijders. Om dat te controleren moet je de inlaat kant eens bekijken, als die vet is heb je een lekke klepgelijder. Als de inlaat droog is zijn het de zuigerveren. Aangezien de compressie best goed is verwacht ik dat de veer mischien klem zit. Heeft de motor langere tijd stil gestaan ?. Als die lang heeft stil gestaan kan het dan helpen de motor een lange tijd flink te belasten door bijvoorbeeld te ploegen cultiveren zodat de motor eens flink warm wordt. Dat heeft meestal het effect dat er dingen los komen. Het kan ook zijn dat je zo dingen tegenkomt die mis zijn die je nog niet wist.

Als de klepgelijders boosdoener zijn de kop verwijderen en de gelijders laten vervangen. Als je dat hebt laten doen zal de compressie mogelijk ook nog verbeteren omdat ze na klepgelijders vervangen de klepzittingen opnieuw frezen en pas schuuren. Het weer monteren van de kop wel doen met het juiste moment voor de bouten en in de juiste volgorde. Uiteraard een nieuwe koppakking gebruiken, let daarbij goed op dat je die met de goede kant naar boven monteerd.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Bericht door johan »

Hallo René
Als het euvel van de klepgeleiders zou komen kan er bij niet laten herstellen schade komen aan kleppen of motor.
Groeten Johan.
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Op zich niet, alleen als de lekkage heel groot wordt gaat die cylinder veel kool vormen en kan de uitlaat ervan dicht gaan zitten. Het kool zou eventueel zelfs de metalen oppervlaktes kunnen gaan schuren. Overigens is klepgelijders vervangen over het algemeen niet schrikbarend duur. Het resultaat zal goed zijn met meer compressie en dus beter lopen.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Bericht door johan »

Hallo René
Bedankt voor de informatie.
Ga eens dezer dagen informatie vragen over de kostprijs en dergelijke.
Groeten Johan.
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Ik zou wel eerst eens kijken of de inlaat kant van die cylinder ook vet is van de olie, anders geef je geld uit en los je het probleem mischien niet op. Als je de inlaat er af schroeft en je zet die weer terug even nieuwe pakkingen snijden.

groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Bericht door johan »

Hallo René
Ik heb misschien nog een domme vraag.
Mag een 35x met multi power getrokken worden door een andere trekker.
Niet in gang trekken maar zogezegd op sleeptouw. In verband met de zogenaamde vrijloop.
Groeten Johan.
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Dat mag wel maar dan wel de hooge/lage gearing (rechter pook in midden stand zoals je moet starten) in de vrij stand !. Als je dat niet doet gaat het niet goed. Waar je met multie power wel op moet letten is dat je door die vrijloop in de laag stand geen motor rem hebt als je met de multiepower in de laag stand rijd. Als je dus heuveltje af gaat altijd in de hoog stand zetten !.

groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello allemaal,

Ik heb het voorgaande antwoord iets gewijzigd om het duidelijker te maken.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie