Pagina 1 van 1

Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Geplaatst: vr 22 mei 2015 20:42
door TEFArts
Hallo allemaal,

ik ben bezig met de demontage van de achterassen en wil straks ook de olie-keerringen vervangen bij de wiellagers.
In de service-manual staat omschreven dat de lagers geborgd zijn met zgn krimp-ringen welke verhit worden vóór montage dan monteren en na afkoeling krimpen en vast zitten.
Hierin staat ook dat deze kapotgeboord moeten worden bij vervanging van lager en keerringen dmv een boorhulpstuk (wat natuurlijk niemand meer heeft!)

Heeft iemand ervaring om deze ringen te verwijderen?

Groetjes,
Robert

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Geplaatst: vr 22 mei 2015 22:46
door fergie
Hello Robert,

Ik heb natuurlijk een set boren gemaakt en een trekker om het lager er af te trekken....

Groetjes,

René.

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Geplaatst: za 23 mei 2015 13:31
door wpee
Je neemt een asje van 15mm of zo, boort daar een gat in (in de lengte) van 11mm. Haaks op het gat zet je 90graden verschoven 2 x een boutje naar binnen (totaal) 4. Boor erin van 10mm en borgen met de boutjes.
Verder las je aan de nadere kant een stuktrecht betonijzer van 75cm en hoppa -> boren.

Tis mij gelukt.

Wim

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Geplaatst: za 23 mei 2015 14:29
door TEFArts
Heren mijn dank is groot, dus gewoon boren!
Zal een boor gaan velengen, is geen probleem.

Groetjes,
Robert

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Geplaatst: za 23 mei 2015 19:56
door fergie
Hello Robert,

Volgende probleem is het lager er af trekken. Hiervoor moet je goed aan alle 6 bouten/tapeinden gelijk trekken anders vervorm je de drager en is het pakking vlak niet vlak meer. Vervolgens onder spanning brengen en steeds slaan met een hamer om het lager te doen schrikken. Dan nog wil het soms niet lukken. Trek je dan door dan druk je de buitenring van het lager zo klem in de drager dat deze uitzet met als gevolg dat de buitenring niet meer vast zit en soms de drager daarna niet meer in de trompet en de rem anker plaat past. Dit kun je dan oplossen door een stukje van de binnen ring (de rand) af te slijpen en dan de kooi kapot knippen zodat je de tonnetjes er stuk voor stuk uit kunt halen door ze naar de sparing in de binnen ring te draaien en dan de kooi verbuigen zodat je ze er uit kunt tillen met een punt tang.

Groetjes,

René.

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Geplaatst: vr 12 jun 2015 22:11
door TEFArts
Hallo allemaal,

René, ik zag jouw reactie alsnog staan....sorry voor mijn late reageren!
Ben benieuwd hoe dat gaat lukken, zal daar eerst e.e.a. aan hulpstukken voor moeten fabriceren.
Ben nog niet aan die lagers toe gekomen en heb aan die assen nu verder niets meer gedaan.
Maar ik kom daar nog wel op terug.

Ik neem aan dat die lagers op de steekassen, differentieel en pinion nog goed leverbaar zijn omdat jullie daar ervaring mee hebben om die te demonteren?
worden bij die lagers ook altijd de buitenste schalen meegeleverd?

Groetjes,
Robert

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Geplaatst: vr 12 jun 2015 22:19
door Evertjan
Robert,

Heb net wiellagers gehaald bij histoparts, dit was compleet, binnen en buiten ring. Heb ook ook her en der geinformeerd , bijna overal wordt het als complete set geleverd.

Grz en succes

Re: Achteras wiellager en oliekeerring verwijderen.

Geplaatst: za 13 jun 2015 0:45
door jaccoteddie
Ik heb het ook gedaan met de lagerkooi uitknipen. Gewoon met een zijkniptang. Ik moest ook de krimp ring er af slijpen. Dus ik heb ervaring