Pagina 1 van 2
1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: wo 15 apr 2015 20:53
door Ed Pater
Hallo,
we zijn bezig met het reviseren van de 23C motor van onze goudbuik. We hebben de bussen van Bepco geplaatst, echter 1 van de bussen licht onder het blok, de overige 3 allen een fractie erboven. Exacte meting met micro meter volgt. We hebben reeds bussen onderling gewisseld om toleranties in de bussen uit te sluiten. We hebben geconstateerd dat de afwijking in het blok zit, niet in de bussen.
Het revisie bedrijf adviseerde om het blok af te vlakken, het lijkt mij beter een shim te plaatsen. Wie weet waar ik deze shim zou kunnen bestellen?
Verder zijn we iets te enthousiast geweest in het demonteren van de drijfstangen. Deze kunnen op 2 manieren gemonteerd worden. Volgens mij moet het zijn zoals op de foto (volgt).
Alvast bedankt,
Ed
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: wo 15 apr 2015 21:20
door fergie
Hello Ed,
Indien het mogelijk is binnen de tollerantie te komen met een shim is dat de beste optie. Welwillende revisie bedrijven willen best ff passen of ze een shim hebben die om de bus pas als je er een mee neemt om te passen.
Groetjes,
René.
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: wo 15 apr 2015 21:26
door massey 35
Hallo Ed,
Heb je toevallig nog gekeken of de ingeslagen nummers 1 t/m 4 van de drijfstangen aan de nokkenas kant stonden of aan de andere kant?
Groeten Wim.
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: wo 15 apr 2015 22:00
door hans eshuis
hoi
blok vlakken, start hij ook beter.. lol
mvg hans eshuis
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: do 16 apr 2015 6:48
door fergie
Hello Hans,
Hoezo start ie dan beter ?.
Groetjes,
René.
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: do 16 apr 2015 9:38
door hans eshuis
hoi
Even brand te Tubbergen haalt er standaard een stukje af, meer compressie.
mvg hans eshuis
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: do 16 apr 2015 18:28
door fergie
Hello Hans,
Dat kan kloppen maar dan heeft ie de zuigers niet ingekort wat wel hoort bij een gevlakt blok. Risico op klep-zuiger contact wordt dan dus aardig groter. En, als je het ding op tijd zet is het niet nodig.
Groetjes,
René.
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: vr 17 apr 2015 7:35
door Ed Pater
Hoi Peter,
Wat ons opviel bij de demontage dat er lekkage was tussen de 2cilinders. De oude bussen hebben geen ring of shim. Ik vermoed dus dat bus 2 altijd te laag heeft gestaan en dus een lekkage tussen de 2 cilinders veroorzaakt heeft. Wat ik me wel af vraag bij het vlakken: Moeten de bussen vervolgens op maat gefreesd of de zittingen in het blok? Het revisie bedrijf zal dit ongetwijfeld weten maar toch nieuwsgierig.
Groet,
Ed
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: vr 17 apr 2015 9:27
door fergie
Hello Ed,
De "beste" route is blok vlakken en dan de sponningen op de juiste diepte kotteren zodat de bussen er op de orginele manier in passen. Ik heb echter met een canadees gemaild die alle 4 de bussen heeft uit moeten shimmen (dat of 200+ mijl heen en terug 2x om de bewerkingen te laten doen) en tot nu toe geen probleem. En dat is al weer een 5 tal jaren geleden. Dus de alternatieve route werkt mits je de hoogte goed krijgt. Dat is wel belangrijk om de juiste druk op de koppakking te krijgen.
Groetjes,
René.
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: vr 17 apr 2015 20:10
door massey 35
Hallo Ed,
Vroeger werd er bij het opknappen / reviseren van deze blokken altijd gekeken of de bussen op de juiste hoogte lagen.
Als ze te laag lagen, dan werden ze met shims op de juiste hoogte gebracht.
Ik weet niet van welke leverancier deze shims kwamen.
Ze werden meestal met een schaar o.i.d. op maat geknipt, het waren dunne shims.
Waarschijnlijk waren dit metrische shims, waarvan de buiten- en binnendiameter meestal aangepast moesten worden.
Als de rand van de bus te laag ligt, dan kan de koppakking doorslaan / lekken, maar soms hoor je bussen ook tikken als de motor loopt.
Dit laatste is echt niet gezond.
Groeten Wim.
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: zo 19 apr 2015 9:40
door Ed Pater
Hallo,
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! We hebben de afwijking laten meten, de 2e bus staat 0,4 MM (!) te laag. De vorige bus, of die daarvoor heeft waarschijnlijk staan te trillen. Gezien de grote afwijking lijkt het ons beter om een shim te plaatsen.
De kop is inmiddels gereviseerd, gevlakt, kleppen en zittingen gefreesd.
Groet,
Ed Pater
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: za 06 jun 2015 20:57
door Ed Pater
De motor is weer gemonteerd en gespoten. Nu afmonteren, olie vullen en starten!

- De motor is weer gemonteerd en gespoten. Nu afmonteren en maar eens kijken of de 23C weer vlot wil starten.
- Goudbuikje_23C_web.jpg (37.27 KiB) 9063 keer bekeken
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: zo 07 jun 2015 1:02
door m-mf35
Jullie hebben niks maar aan dit antwoord maar shims kun je gewoon bij bepco bestellen!
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: vr 10 jul 2015 20:18
door Ed Pater
De goudbuik loopt inmiddels als een zonnetje. Het koste even tijd om alles weer netjes te ontluchten. Na het ontluchten is het nu echt starten lopen. Voorheen moesten we zelfs met zomerse temperaturen flink, 30 sec., gloeien. Nu kort gloeien en direct lopen. Ook de PK's lijken weer terug, duidelijk meer trekkracht. Verder valt het op dat de fe 35 behoorlijk hard loopt +/- 28 km per uur.
De rest van het seizoen wat ritjes maken en in de winter de volgende klus: achterbrug lekkage en schokkende hef verhelpen.
Groet,
Ed
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Geplaatst: vr 10 jul 2015 22:02
door fergie
Hello Ed,
Max 2200RPM onbalast leverd normaal ca 24 Km/h op maar met grotere banden wel ietsje meer. Hoeveel toeren loopt ie ?.
Groetjes,
René.