Pagina 1 van 1

Vulringen op de liners

Geplaatst: di 20 jan 2015 20:15
door mstrep
Hallo mede hobbyisten,

Ik ben bezig met de revisie van een Tef motor, dit lukt aardig. Echter nu loop ik tegen het volgende aan, ik heb de kop en het blok laten vlakken en heb nu de nieuwe liners voorzien van een nieuwe koperen ring geplaatst.
Bij het aanbrengen van de 6mm vulring en de springring erbovenop liggen deze iets boven het blok. 0,6mm gemeten met voelermaat.

Als ik in de manual kijk moet dit tussen 0,025 en 0,115mm zijn. Klopt dit, ik heb de ringen naar de slijper gebracht om er wat af te slijpen echter die geeft aan dat er normaliter niets af hoeft???

Wie heeft hier ervaring mee?

Groet Martien

Re: Vulringen op de liners

Geplaatst: di 20 jan 2015 20:44
door fergie
Hello Martien,

Waarom is het blok gevlakt ?. Daar is normaal geen aanleiding toe en het veroorzaakt problemen. Nu zijn je zuigers en de inzet ringen te hoog. Zuigers en inzet ringen zullen dus met dezelfde hoeveelheid ingekort moeten worden. Let op, de ringen zijn schuin aan een kant !. De rechte kant moet dus wat af. De correctie zal zeker moeten worden doorgevoerd omdat anders de rest van de kop pakking niet onder voldoende druk staat. De zuiger moet ingekort worden omdat je anders mogelijk klep-zuiger kontact krijgt en tevens de compressie verhoogt. Een slijper die dat niet begrijpt....... Raar !.

Groetjes,

René.

Re: Vulringen op de liners

Geplaatst: wo 21 jan 2015 20:08
door mstrep
Hallo Rene,

Het blok laten slijpen was nodig omdat er in een hoek zo`n 10 cm in het vierkant putroest onder de koppakking zat. Nu is dat mooi vlak maar moet ik de rest daar op aanpassen.
Kun jij zien of ik dit goed heb gelezen in het service manual page C121 2de kolom onder note:
The upper insert must stand proud of the top face of the cylinder block by .115 - .025 mm

Dit staat ook op pagina B16: Stand out of upper insert.

Ik ben niet helemaal zeker of het om hetzelfde gaat, maar kan me niet voorstellen dat de slijper er 0,5 mm af heeft gefraised. Ga ik nog even navragen.

Zuigers inkorten ga ik me daarna wel weer mee bezig houden, weet jij hoeveel ruimte er tussen een uitgestoten klep en de zuiger zit ?

Alvast weer bedankt voor je retourmailtje,

Groet Martien

Re: Vulringen op de liners

Geplaatst: wo 21 jan 2015 22:50
door fergie
Hello Martien,

Als het blok dus 0,5 is ingekort zal er ook zoveel van de zuiger af moeten of in iedergeval de zuiger mag +0.15 tot - 0,76mm boven het blok (niet de inserts !, pag B16, standout piston at TDC). Je hebt de data verder inderdaad correct gelezen. Zuigers in korten kan eenvoudig met een draaibank gedaan worden. De harde inzet ringen is echter een probleem, dat zal geslepen moeten worden. Een andere mogelijkheid is de sparingen in het blok dieper kotteren (23.005 - 23.043mm diep, B16, depth of recess...).

Groetjes,

René.

Re: Vulringen op de liners

Geplaatst: do 22 jan 2015 22:09
door Sluismolenaar
Geen ervaring mee (nog niet), maar ik zou in dit geval gaan voor uitkotteren van de kamer (recess) in het blok. Dan hoef je geen ringen te laten slijpen (kan dat ook niet scheef worden) en mocht jij of een ander in de toekomst die handel nog een keer moeten vervangen, dan past het gewoon. Afgezien van de zuigers dan, die moeten dan wel weer ingekort worden.
Degene die je blok heeft gevlakt zal vast wel de machines hebben voor dat kotteren.

Succes en groeten,
Andreas