Pagina 1 van 1

Goudbuik of niet.

Geplaatst: zo 30 nov 2014 22:57
door Guido Vaessens
Goedendag,

Na het lezen van enkele onderwerpen over de kleur van de Ferguson FE 35 heb ik er toch nog een vraag over.
Ik heb een Ferguson FE 35 gekocht uit 1957 met het serienummer 75497. Als ik het juist heb is deze in de eerste week van december 1957 in elkaar gezet. Nu zit er een typeplaatje op Massey-harris Ferguson. FE 35 sdf 75497.
Ik heb gelezen dat na het serienummer 74654 de Ferguson FE 35 een MF 35 werd.
Weet iemand of mijn trekker rood\grijs of goud/grijs moet zijn. Nu is alleen het motorblok goud, versnellingsbak een achterbrug zijn grijs. Ook heeft hij alle kenmerken van een goudbuik.

Met vriendelijke groet Guido Vaessens.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: ma 01 dec 2014 9:56
door fergie
Hello Guido,

MF35, dus rood grijs op basis van het serie nummer.

Groetjes,

René.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: ma 01 dec 2014 10:40
door fergie
Hello Guido,

Heb deze ff verplaatst naar het correcte forum. Had meteen een vraag in engeland gelanceerd en antwoord is al gearriveerd. Echter het antwoord geeft me weer een vraagstuk dus ff gedult. Ondertussen kun je op zoek gaan naar de giet datums op de achterbrug en motor. Soms ook op de versnellingsbak. Bij de vroege 35 zijn dat 3 getallen waarvan de laatste indien correct een 7 is. De datum leest bv. 3 6 7 wat dan 3 juni 1957 betekend. Dan kunnen we straks zien of het dash bij de trekker hoort cq. de data corresponderen met het serie nummer.

Groetjes,

René.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: ma 01 dec 2014 12:50
door fergie
Hello Guido,

De nieuwe kleur stelling ging van start maandag 2 december 1957. Dus nummer 74656 was de eerste trekker die dag in de nieuwe MF kleuren. Enige andere wijziging waren de embleemen en stikkers en de andere handels benaming, het officeele type was namelijk nog altijd FE35.

Groetjes,

René.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: ma 01 dec 2014 20:47
door Guido Vaessens
Hoi Rene,

Dank je voor het uitzoeken van de informatie.
Wat me liet twijfelen was inderdaad het type aanduiding FE 35 in plaats van MF 35.
Ze hebben dus alleen de kleur veranderd, en pas later het type aanduiding.
De trekker is niet in een goede staat, ik ga hem binnenkort bij me thuis zetten om het motorblok te reviseren.
Dit wil ik tijdens de kerst vakantie gaan doen, daarna spuit ik hem in de juiste kleur.
Ik kan inderdaad nog kijken naar datums, maar het serienummer zegt welke kleur.
Nogmaals dank.

Met vriendelijke groet Guido Vaessens ( Eckelrade ).

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: ma 01 dec 2014 20:53
door Guido Vaessens
Hoi Rene,

Toen ze begonnen zijn op 2 dec. 1957 met een andere kleur hebben ze toen ook al meteen het MF symbool voor op de motorkap gezet.
Of zijn er foto's van de eerste trekkers met de nieuwe kleur ?

Groeten Guido.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: di 02 dec 2014 11:58
door fergie
Hello Guido,

Ik ben er vrij zeker van dat ze dat vanaf dag een gedaan hebben. Of ze vanaf dag 1 de gaatjes voor alle embleemen al correct hadden is minder zeker, de fabriek heeft nooit exact op tijd en in een keer iets ingevoerd dus er zal iets van een overgang in zitten. Echter de wissel naar Massey Ferguson is gegarandeerd serieus aangepakt dus de kleur en emblemen zullen geklopt hebben.

Wat we echter niet moeten vergeten is dat de blikwaren op onze trekkers in het verleden wel eens kunnen zijn gewisseld als gevolg van ongelukjes enz. Dus wat jij op je trekker hebt zitten is niet per defenitie waar hij mee uit de fabriek kwam. Dat geld ook voor het dashbord incl het serie nummer plaatje !. Dus kijk ff naar je giet data.

Groetjes,

René.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: di 02 dec 2014 19:33
door Guido Vaessens
Hoi René,

Deze week ga ik de tractor ophalen en ga ik zoeken naar de giet nummers.
Dan laat ik dit nog weten.
Dank je nogmaals voor de moeite.

Groeten Guido.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: zo 14 dec 2014 21:40
door Guido Vaessens
Hoi Rene,

Ik heb dit weekend de tractor opgehaald en in de garage staan.
De tractor liep en het schakelen en de hef werkt goed. Alleen de motor is flink versleten, hij spuugt olie uit het gat van de peilstok en uit de vulopening om olie bij te vullen.
Ook rookt hij harder uit de kleppen deksel ontluchting dan uit de uitlaat.
Het motorblok ga ik reviseren, als dit gebeurt is opnieuw in de lak. Ik weet nog niet verven of spuiten.
Ook ben ik op zoek naar een afbeelding waarop je kan zien wat allemaal in de kleur is gespoten origineel. (dieselpomp,brandstofleidingen enz.)
Nu ben ik gaan zoeken naar de datum's op de achterbrug, versnellingsbak en motor.
Het lijkt wel of de nummers expres zijn bewerkt. de nummers staan op een uitstulping dat lijkt op een opgeschroefd plaatje.
Ze staan allemaal aan de rechterzijde van de trekker.
Op de achterbrug staat 11.10.?(?) en het laatste getal is niet meer leesbaar en verwijderd.
Op de versnellingsbak is met een haakse slijper de datum bewerkt, totaal niet meer leesbaar.
Op het motorblok staat 14.11.5? en lijkt me het laatste cijfer weggehaald met een beitel.
Wel staat op het motorblok nog een ingeslagen nummer SJ 53405 ES. Dit nummer is niet gegoten maar ingeslagen.
Op de radiateur zit nog een plaatje met een nummer 4813.
En op het type plaatje staat nog steeds 75497.

Met vriendelijke groet en in afwachting Guido Vaessens.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: zo 14 dec 2014 23:53
door fergie
Hello Guido,

al die nummers zijn mischien verminkt voor import als "schroot". Dat werdt vroeger wel veel gedaan. Er zijn geen plaatjes op geschroefd, de mal vorm werdt voorzien van een plaatje met de datum zodat de productie zandmal deze overnam, meestal incl het detail van de schroeven. Het gekke is wel dat je een serie nummer hebt, dat zou dan ook moeten ontbreken. Je hebt een 4 pits diesel dus zou dat nummer met sdm moeten beginnen (indien dubbele koppeling wat het meest voor de hand liggend is). Is dat ook zo ?.

Groetjes,

René.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: ma 15 dec 2014 1:12
door Guido Vaessens
Hoi Rene,

Voor het serie nummer staat sdf dat staat voor enkele koppeling.
Wat me het meest opvalt is het ingeslagen nummer SJ 53405 ES, waar de letters voor staan begrijp ik niet maar de het nummer is misschien het serienummer waar het blok vanaf is gehaald. Daar ik in zuid limburg woon is het zeker mogelijk dat het om een buitenlandse tracktor gaat.
Dank je alweer voor je kennis.

Goedenacht, groeten Guido.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: zo 21 dec 2014 17:07
door massey 35
Hallo Guido,

In mijn MF 35 staan de volgende gietdatums, 11-12-57 en een andere 11-11-57.
Het motor serie nummer is SJ 57019 ED.
Tractor serie nummer SDM 80090.
Bouwjaar ongeveer jan. 1958.

Van mijn FE 35 heb ik de nummers niet bij de hand, dit komt nog.
Bouwjaar ongeveer jan. 1957.


Van internet afgehaald.

SDM 112958 .
Gietdatum 7-6-58 en 18-8-58.
Motor nummer SJ83859 ED.

SDM 161485
Gietdatum 9-9-59.
Motor nummer SJ 128117 ED.

Groeten Wim.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: zo 21 dec 2014 18:57
door fergie
Hello Wim,

De nummers man bij de Engelse FOFH is al jaren bezig een lijst met motor nummers bij serie nummers te plaatsen. Normaal is het voor alleen leden toegangkelijke data maar we hebben ondertussen contact gehad en het motor nummer "correspondeerd" met het serie nummer dus is de trekker volgens de gegevens 5 december '57 van de band gelopen. 'T is wat laat maar ik dacht toch nog even terug te koppelen.

Groetjes,

René.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: wo 28 jan 2015 21:49
door Guido Vaessens
Hoi Wim en Rene,

In de Cilinderkop staat ook nog een datum 13-10-57.
Ik ben een tijd niet meer op het Forum geweest.
Het blok is uit elkaar en de cilinderkop plus krukas zijn naar een revisie bedrijf.
Verder staat de achterbrug en versnellingsbak in de primer na 3 weken schuren en krabben.

Groeten Guido.

Re: Goudbuik of niet.

Geplaatst: wo 28 jan 2015 23:08
door fergie
Hello Guido,

Dat kan dus zeker kloppen. Sommige dingen lagen langer om de spanningen uit het materiaal te laten weg ebben en in dit geval kan de kop dus langer hebben gelegen ivm. productie planning etc omdat het een "toelever deel" is. De motor werdt namelijk in een andere fabriek gebouwd (ook van de "standard motor corp").

Soms is de achterbrug een heleboel werk. Onze 35 diesel was ook zo'n geval. Waarom de motor er een stuk beter uit zag weten we nog steeds niet maar de achterkant heeft ook wat zweet en schuurpapier gekost om toonbaar te krijgen. Is wel werk dat voldoening opleverd (althans vindt ik). Succes !.

Groetjes,

René.