Pagina 1 van 1
Mijn 6 volt TED
Geplaatst: do 30 okt 2014 14:03
door GlennV
Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: do 30 okt 2014 14:08
door GlennV
Nadat ik het diffentieel had los gemaakt, zakte de moed mij in de schoenen ...
Er waren 8 tanden beschadigd ... en de aandrijfas was gelast en voor mij onbruikbaar geworden ..
Zodoende moest ik op zoek naar een 'nieuwe' achterkant .. Gelukkig heb ik een vriend die ook gek is van kleine grijze trekkertjes en hij had nog een reserve achteras voor mij ..
Na demontage zag ik dat dit een zeer goed exemplaar was !

Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: do 30 okt 2014 14:17
door GlennV
Volgens mij zijn er stukjes van de behuizing van de hefcilinder in het differentieel gevallen .. maar ik zal het wel nooit exact weten ..
Het vervolg van de restauratie; het was montagetijd !
Na uren van schoonmaken met de draaiende borstel, kon ik eindelijk de achteras hermonteren ..
Ik heb ook een manier moeten bedenken om de lagers van de as te krijgen .. dit is wat ik bedacht heb ..
De eerste ging zeer goed, maar helaas de tweede had meer dan 15 ton druk + de nodige hitte nodig om los te komen ..
Daarna heb ik mijn aandacht op de remmen gezet, 'before' :
en 'after' :
De achteras :
Dan de hydraulische pomp, 'before' :
en 'after' :
Ik heb de veiligheidsklep vervangen omdat het het 'champignon' uiteinde weg was .. wat dus bewijst dat het vaak zeker geen kwaad kan om de boel uit elkaar te halen ..
Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: do 30 okt 2014 14:23
door GlennV
Toen verder met de hefarmen, 'before' :
En 'after' :
De pomp en de armen gemonteerd op de as :
Eerste laag in wash-primer :
De versnellingsbak ; Eerst was mijn idee om deze niet uit elkaar te nemen, maar ik zag de nodige vuiligheid onderin de bak zitten, dus zat er maar 1 ding op .. uit elkaar halen dat ding ! .. ghet zijn welke goede leermomenten
Dit kwam eruit :
Aangezien het kleine lager ook was ingelopen op de hoofdas, heb ik daar ook een vervanging voor gezocht.
Voorlopig was dit het even, ik ben nu bezig met de motor

Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: do 30 okt 2014 18:42
door fergie
Hello GlennV,
Niet vergeten Duralac gebruiken als je bouten enz. in/tegen het versnellingsbak huis draait !. Verder ziet het er goed uit, stug volhouden !.
Groetjes,
René.
Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: do 30 okt 2014 21:19
door admin
Mooi verslag.
Vooral ook leuk om alle kapotte dingen te zien.
Succes met de rest van je restauratie. Zo te zien gaat dat wel goed komen.
Gewoon rustig door gaan en niet gaan haasten.
Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: vr 31 okt 2014 19:56
door supersport
Leuk om te zien, heb het zelfdd pad bewandeld veel tegenslag gehad maar door het resultaat wordt je toch weer in de goeie richting geduwd.blijf vooral posten
Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: vr 05 jun 2015 11:08
door GlennV
Ik heb ondertussen een beetje verder gedaan :
De versnellingsbak :
En ook het deksel kwam aan bod ...
De versnellingspook had ook een slijtageplek ...
Maar dit kan ook hersteld worden ..
Tadaa !!
En nu gemonteerd :
Mvg,
Glenn
Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: vr 05 jun 2015 11:27
door GlennV
Dan begonnen aan de motor ..
Na demontage was ik erachter gekomen dat er een lagerschaal gebroken was. Tevens was er ook een drijfstang waar er een bus uit mankeerde. Daardoor is de drijfstang "onrond" geworden. Gelukkig is dit hersteld door een kundig revisiebedrijf

.
Onderdeeltjes
Na de montage ..
Ook Hans Eshuis nog even bedanken voor het distributiedeksel en de drijfstang !
Tijd voor het huwelijk .. ta ta tata, ta ta tata
Natuurlijk niet te vergeten een kleurtje ..
Aangezien het spruitstuk niet vlak was, heb ik hier de nodige tijd aan besteed om dit vlak te krijgen ..
Men neme een rechthoekige buis met een doorgeknipte schuurband erop en schuren maar ..
Uiteindelijk krijg je het wel vlak ..
En voorlopig de laatste foto hoe hij er nu bij staat :
Mvg,
Glenn
Re: Mijn 6 volt TED
Geplaatst: vr 05 jun 2015 12:55
door admin
Hoi Glenn,
Goed bezig zeg. Je pakt het heel grondig aan. Heb je ook al een einddatum in gedachten?