Pagina 1 van 1

zwarte rook mf 133

Geplaatst: wo 29 okt 2014 20:14
door jinte
ik heb hier een mf 133 die te veel zwarte rook produceert ik heb al witte diesel ingedaan en een reiniger toegevoegd alsook de pomp eens verzet langs beide kanten en langs achter op de pomp zit een boutje met een Konter moer met sleutel 13 en een gaatje in het boutje heb ik ook al eens verzet maar niks betert ik heb wel de indruk dat hij meer power of rapper reageert op de gas dan mijn 135
er zit ook wel een uitlaat op die niet zoveel dempt het regent zelfs licht roet deeltjes
als hij traag draait is het minder maar om de 2 tellen komt er zwarte pluim uit
iemand een idee wat ik nog kan doen alvast bedank om mee te zoeken

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: wo 29 okt 2014 21:01
door fergie
Hello Jinte,

Zwarte rook is teveel diesel OF te weinig lucht. Luchtfilter schoon ?.

Groetjes,

René.

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: wo 29 okt 2014 21:26
door jinte
al geprobeerd zonder luchtfilter dit is het ook niet

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: wo 29 okt 2014 23:21
door reind
Start de tractor verder? slaat ook goed aan?
Misschien problemen bij 1 of meerdere verstuivers?

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: do 30 okt 2014 7:48
door jinte
start heel goed
hoe controleer je dit best de verstuivers
heb ik dat goed op dat dit verstuivers zijn in 2 delen anders of de 135
zie link
http://www.agrilineproducts.com/Catalog ... b6db79d055

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: do 30 okt 2014 10:11
door fergie
Hello Jinte,

Deze heeft een Thermo start ?. Koppel de leiding maar eens af, soms gaan die dingen door lekken en krijg je op die manier een stroomje diesel met de lucht mee (dus weer te veel diesel). Wel even slangetje aan doen en terug naar de tank brengen.

Groetjes,

René.

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: do 30 okt 2014 21:09
door jinte
heb ik juist geprobeerd er blijft wel diesel uit het leiding lopen terwijl hij draait maar de rook blijft ook evenveel dit is wel niet normaal dat er daar diesel blijft uit komen dacht of niet wat kan ik daar aan doen dank u wel voor de antwoorden

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: vr 31 okt 2014 0:57
door fergie
Hello Jinte,

Als alles goed is blijft er diesel komen, de thermostart sluit dat af als je niet meer gloeit.

Als hij met de leiding er af blijft roken dan zijn er meer vragen te beantwoorden om achter de oorzaak te komen.

1. hoeveel en waneer zwarte rook
2. blauwe of echt zwarte rook
3. Je hebt de pomp verdraaid schrijf je, is die ook al eens exact goed gezet ?.
4. is het roken nieuw of doen andere 133'ers dat ook ?.
5. start hij goed ?. ook bij het wat koudere weer ?.

Groetjes,

René.

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: vr 31 okt 2014 7:44
door jinte
dus als ik dit goed begrijp slijt de termostart dit af in de collector
hoeveel rook als u er mee binnen blijft in een garage van 400 vierkante meter kun u achter 10 min niet meer binnen blijven
kleur zwart
stand pomp stond op een merk teken is nog niet perfect gezet geweest
roken nieuw heeft een jaar of 5 gedemonteerd stilgestaan is nu volledig opgedaan ik kan mij niet herinneren dat hij zoveel rookte
starten start goed is nog niet koud geweest weet niet of hij goed stat als het koud is

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: vr 31 okt 2014 9:36
door fergie
Hello Jinte,

Pomp eerst goed op tijd zetten. Groot deel van hoe een diesel z'n verbranding doet hankt van het inspuit beging af, komt echt nouw.

Verder, mijn TEF rookt ook meer dan ik had verwacht van een nieuw gereviseerde motor. Belangrijkste is er een keer flink mee aan het werk te zijn. 20 minuten opwarmen en dan een half uur of meer vol aan de bak. Ben benieuwd of het dan bij m'n tefje ook op klaart. Zie ook johan z'n vraag over olie verbruik bij z'n 35x.

De thermo-start is een voorgloeier die diesel "verdampt". Het ding bevat een verwarmings weerstand en een thermische klep. Dus als het ding warm wordt gaat het klepje open en loopt er diesel op de verwarming als je start. Het thermische klepje is net als je thermostaat van opzet en dus gaan ze stuk net als thermostaten doen.

Groetjes,

René.

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: vr 31 okt 2014 20:51
door massey 35
Hallo Jinte,

Wat is / was het olieverbruik?

Zwart roken is meestal teveel ingespoten diesel of de verstuivers niet goed.
Heb jij inmiddels de verstuivers al getest?
Heb je in de brandstofpomp ook de afstelling van de MAX. inspuithoeveelheid versteld?
Liep de motor voor dat je er aan gesleuteld / opgebouwd hebt wel goed?
Zit de uitlaat niet vol roet / koolaanslag?
Ik heb de mijne na de motorrevisie en de inlooptijd warm laten lopen en daarna een uur voor de vermogenstester laten werken zo hard als die kon.
Het was er toen helemaal zwart boven en alle kool die in de uitlaat zat (van voor de revisie) brandde er uit en viel als een vonkenregen over de tractor.
Na die zware arbeid liep de motor veel beter.
LET OP:
Als je dit doet moet je weten dat de tractor wel OK is, motorolie en koelwater aan peil, radiateur niet verstopt met hooi o.i.d. en de v snaar spanning en waterpomp goed en constant de OLIEDRUK en de MOTORTEMPERATUUR in gaten houden.
Daarna de motor onbelast met een middelmatig motortoerental door laten lopen tot een normale motortemperatuur en ruim daarna pas de motor uitzetten!!!!

Groeten Wim.

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: do 06 nov 2014 17:49
door jinte
eens heel goed laten warm draaien en is veel verbeterd dank u voor de tips

Re: zwarte rook mf 133

Geplaatst: ma 17 nov 2014 12:57
door fergie
Hello Allemaal,

Had deze link nog met interesante info en goede uitleg : (engels)

http://coxengineering.sharepoint.com/Pa ... azing.aspx

Groetjes,

René.