Pagina 1 van 1
Remmen afstellen
Geplaatst: ma 08 jul 2013 13:48
door MauJF
Ik krijg de remmen van mijn oude Ferguson P3 niet juist afgesteld.
Telkens als ik de rem afstel op de juiste remkracht, blijft het rechtse wiel NIET remmen.
Die grote vierkante bout om de remblokken te stellen, werkt niet naar behoren.
Iedere stand wat ik probeer, hij zit muur vast - bij rempedaal ontspannen - of hij remt helemaal niet - rem ingetrapt - .
Nu heb ik al de remtrommel eraf gehaald om te kijken waar het probleem zou kunnen liggen en heb geconstateerd dat het vierkante blokje waar deze op kantelt niet goed functioneert. Er zit te veel speling in volgens mij.
Nu de vraag :
>>> Wat is de minimale afmeting van het vierkante blokje { Afb. c1 } die dit mechanisme bediend? Ik meet 17mm.
Re: Remmen afstellen
Geplaatst: ma 08 jul 2013 21:07
door Symen
Hallo,
heb even gekeken bij zo'n remsysteem zoals die van jou. Is de eerste versie met kidney-cam (nier vorm). Vindt het onwaarschijnlijk dat één van de blokjes afgesleten is. Draaien ze niet rond? Dat moet niet. Je hebt de kam wel op de juiste manier zitten. (platte kant naar boven).
De bout voor het afstellen moet natuurlijk wel rond te draaien zijn. Zorgt ervoor dat de voering tegen de trommel wordt gedrukt.
Zowel waar deze stelbout op zit, als de dikke moeren moeten net los en dan stelbout vol aandraaien en trommel vast tikken met houten hamer en herhalen. Dikke meoren vast zetten en dan bout afstellen.ps Zou wel op alle draaiende delen wat kopervet doen, maar beslist niet op de voeringen. Symen.
Re: Remmen afstellen
Geplaatst: di 09 jul 2013 11:55
door MauJF
Symen schreef:Hallo,
heb even gekeken bij zo'n remsysteem zoals die van jou. Is de eerste versie met kidney-cam (nier vorm). Vindt het onwaarschijnlijk dat één van de blokjes afgesleten is. Draaien ze niet rond? Dat moet niet. Je hebt de kam wel op de juiste manier zitten. (platte kant naar boven).
De bout voor het afstellen moet natuurlijk wel rond te draaien zijn. Zorgt ervoor dat de voering tegen de trommel wordt gedrukt.
Zowel waar deze stelbout op zit, als de dikke moeren moeten net los en dan stelbout vol aandraaien en trommel vast tikken met houten hamer en herhalen. Dikke meoren vast zetten en dan bout afstellen.ps Zou wel op alle draaiende delen wat kopervet doen, maar beslist niet op de voeringen. Symen.
--------
Draaien ze niet rond?
Nee, ze draaien niet rond. Het blokje is geborgd.
De bout voor het afstellen moet natuurlijk wel rond te draaien zijn.
Ja, deze is inderdaad rond te draaien.
Ok. Na een aantal keren lezen - begrijpend lezen - weet ik wat ik moet doen.
Bedankt. Ik zal ook natuurlijk op de draaiende moeren koper vet smeren.
Ik zal uiteraard verslag doen als resultaat wordt geboekt.
Re: Remmen afstellen
Geplaatst: di 27 aug 2013 23:36
door simon
interessevraagje:
kon je de deksels van de remmen gemakkelijk loskrijgen? bij mijn tefje zaten die met vijzen vast, heel irritant wanneer bleek dat deze vastgeroest zaten
groeten,
Simon
Re: Remmen afstellen
Geplaatst: wo 28 aug 2013 9:07
door Symen
Slagmoersleutel schijnt te werken. Ik las er een puntje op. De schroeven zetten dan uit en bij afkoeling krimpen ze weer.
Laten afkoelen en daarna met bijtel rondtikken.
Moer op schroef draaien en in de werkbank zetten. Het gelaste puntje afslijpen en groefje opnieuw inflexen.
Re: Remmen afstellen
Geplaatst: wo 28 aug 2013 21:20
door hans eshuis
hoi
Dan heb je de 2 boutje er uit. Dan de remschoenen zo afstellen dat de remtrommel/deksel vrij rond draait en dan nog wat doordraaien omdat het binneste niet versleten is en de remschoenen er niet op blijfen steken.
In de remtrommel/deksel zitten 2 gatjes daar kun je een unc boutje in draaien zodat de remtrommel los gaat wel gelijk matig doen.
Met wat geluk krijg je zo de remtrommel er heel af, ik had er laast een die het binneste met de wielboutgaten los ging en de rest bleef zitten..
Remtrommel boutjes met koper vet weer monteren!
mvg hans eshuis