Pagina 1 van 1

gereviseerde tef motor

Geplaatst: zo 05 mei 2013 14:44
door laurens
Hallo,

Ik heb van de winter het motortje van de tef gereviseerd. Het loopt echter nog niet helemaal zoals zou moeten. Hij slaat erg moeilijk aan(met slepen) en loopt in het begin nogal onregelmatig, en op bedrijfstemperatuur meestal goed. Hij blijft onder de 1000 toeren niet aan de loop en blijft blauw roken. Ik heb pas een rondje gerold met de trekker en na een rondje begon de motor een scherp geluid te maken (als hij belast werd) en uit het carter te walmen. de oliedruk zakte ook. ik heb toen de motor maar stilgezet. een half uurtje later weer geprobeert en toen liep hij weer goed.

De krukas is geslepen +nieuwe schalen, nieuwe veren en de bussen zijn gehoond. de kop en verstuivers zijn nagezien. Het onderblok is door een revisiebedrijfje in elkaar gezet.

Waar zou ik het probleem nu zoeken?
- Dacht zelf aan de verstuivers, daar hadden ze als het goed is naar gekeken...

-voor het onregelmatig lopen heb ik de regulateur weer open gehad en het oude membraam teruggezet, dit heeft al geholpen. de stopknop blijft niet staan met een vinger op het gaatje, als ik hem weghaal hoor ik hem wel tikken. de knop kan ook niet blijven staan omdat hij met een veer van het membraam word getrokken.
-Is het beter/meerwaarde om inloopolie te gebruiken? heb nu 15w40(rimula) erin.

Groeten laurens

Re: gereviseerde tef motor

Geplaatst: zo 05 mei 2013 16:56
door massey 35
Hallo Laurens,

Blauw roken en slecht aanslaan / stationair lopen.
Is de brandstofpomp ook gereviseerd?
Staat de brandstofpomp ( inspuittijdstip ) niet te laat?
Verstuivers goed?

Lage oliedruk / scherp geluid / walm in motor.
Voldoende olie in de motor?
Vastloper op zuiger / zuigerveren?
Zuigleiding van de oliepomp goed / goed vastgedraaid?

Groeten Wim.

Re: gereviseerde tef motor

Geplaatst: zo 05 mei 2013 17:57
door fergie
Hello Laurens,

Klinkt als timing maar is moeilijk te constateren zonder hem gehoord te hebben. Klinkt de motor "zwaar" is de timing te vroeg, zit er maar weinig klop in dan te laat. Timing van deze motor is niet het makkelijkst en absoluut een gedults werktje. Een en ander staat hier beschreven : viewtopic.php?f=6&t=193

Voor je verdere dingen onderzoekt check de timing en controleer de verstuivers zou ik zo zeggen. (120 Bar voor de verstuivers)

Groetjes,

René.

Re: gereviseerde tef motor

Geplaatst: zo 05 mei 2013 19:37
door laurens
Oke, dan denk ik dat ik de verstuivers maar weer wegbreng.

We konden de timing niet 100 % goed krijgen. stond in het handboek dat minder dan een graad afwijking kon, dus hebben we zo gelaten. (de poort te laat dicht) Ik lees net pas dat door de pomp te verdraaien het precies is af te stellen. hij staat nu dus op ruim 31 graden voor bdp.
Kan ik dan zeggen dat ik de bovenkant pomp +- 0,4 mm naar het blok moet draaien. (0,85 voor 2 graden)

Bedankt, Laurens

Re: gereviseerde tef motor

Geplaatst: zo 05 mei 2013 20:23
door Symen
Laurens,

heeft dit motortje een opvoerpompje? De eersten hadden dit nl. niet. Bij het timen kun je in deze situatie lichtjes luchtdruk op de tank zetten zodat het druppelen beter gaat. Gr Symen.