Pagina 1 van 1
timen tef
Geplaatst: za 09 mar 2013 9:59
door laurens
Hallo,
de onderdelen van mijn motortje zijn terug en ik ben nu bezig met het timen. De streepjes van de krukas en nokkenas komen niet gelijk. Hoe kan ik nu het tandwiel van de nokkenas verzetten? staat in het handboek dat er 5 sleufgaten zijn en een vast gat. Met dat vaste gat kan het tandwiel toch nooit draaien? of moet het hele tandwiel los.
-klopt het dat er geen pakking oid zit tussen de kop en de tuimelas? vloeibaar is daar ook niet zo handig.
-Ik heb de kop aangetrokken op +-78. is dit goed, of liever 80. Is het nog noodzakelijk om hem na verloop van tijd na te trekken?
Groeten, Laurens
Re: timen tef
Geplaatst: za 09 mar 2013 13:03
door hans eshuis
hoi
Draaien tot het wel past, motor draait 2 keer rond voor inlaatslag, compressie, arbeid en uitlaatslag.
mvg hans eshuis
Re: timen tef
Geplaatst: za 09 mar 2013 18:09
door fergie
Hello Laurens,
Die gaten zitten niet op dezelfde onderlinge afstand van elkaar dus je kunt dat vaste gat op 5 verschillende hoeken monteren ten opzichte van de tanden. En als je het tandwiel achterte voren zet nog eens 5 posities. Zo heb je effectief 10 posities in de afstand van 1 tand. Op de markering moet je niet te veel letten tenminste als je het volgens het handboek doet, is alleen een lijdraad voor reparatie werk. Als je de timing helemaal volgens het boek gedaan hebt opnieuw markeren.
Er zit inderdaad helemaal niks tussen de kop en de tuimelas voetjes, da's ook niet erg, er staat toch niet veel druk op die verbinding.
Groetjes,
René.
Re: timen tef
Geplaatst: za 09 mar 2013 19:28
door laurens
Hoi,
wat bedoel je precies met alleen maar een leidraad? Ik was aan de slag gegaan met procedure A in het handboek bij valve timing, en begreep dat ik het tandwiel goed moest zetten met de merktekens tegenovergesteld. (Alleen tandwiel verdraaien helpt ook niet veel

)
Nu denk ik er nog eens over, maar moet eigenlijk beter procedure B volgen zeker ivm rekken ketting. Of is alleen het tandwiel draaien zodat de ketting er strak om ligt ook voldoende/precies genoeg?
Al bedankt voor de reacties!
Gr. Laurens
Re: timen tef
Geplaatst: zo 10 mar 2013 12:05
door fergie
Hello Laurens,
Procedure A is de versie waar je inderdaad voor reparatie doeleinden de zaak weer "monteerd in oorspronkelijke toestand" en dat maakt gebruik van de markeringen min of meer als leidraad. Je zet de markeringen tegen over elkaar en legt de ketting er om. Als je gaat spannen en de ketting is gerekt zul je zien dat de zaak verdraaid. Op zich is er niets ergs aan om deze methode te gebruiken echter ik ben van mening dat als je dan de zaak toch los hebt je inderdaad beter procedure B kunt volgen en de jaren van slijtage er uit stellen.
Groetjes,
René.
Re: timen tef
Geplaatst: di 12 mar 2013 17:27
door laurens
Hallo,
Dat is wel beter om het opnieuw af te stellen ja! Is niet zo veel werk ook trouwens. Zoals hij nu staat gaat de uitlaatklep langzaam dicht en direct na het dode punt gaat de inlaatklep open. Zou goed moeten zijn zo. De overlap van 5 graden kan ik niet echt waarnemen.
Bedankt en groeten,
Laurens
Re: timen tef
Geplaatst: di 12 mar 2013 21:44
door fergie
Hello Laurens,
Is ook erg moeilijk waar te nemen. Je kunt het wel voelen met je vingers op de tuimelaars.
Groetjes,
René.