Pagina 1 van 1
Remmen
Geplaatst: zo 19 aug 2007 20:59
door aandegrens
Hallo allemaal,
ik heb mijn TEFje weer aan het lopen en hij loopt mooi, maar wanneer ik ga remmen, dan gaat dat wel heel erg abrubt. Hij gaat vol in de ankers.
Met blokkerende wielen dus. Het is heel lastig rustig te remmen. Ook hoef je maar weinig kracht te zetten.
Alles is uit elkaar geweest en de voeringen waren nog heel behoorlijk.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Moet ik het e.e.a. op een bepaalde manier afstellen?
Frank
Geplaatst: di 21 aug 2007 19:56
door Ard
Zijn de trommels goed roestvrij en glad ? Het kan ook schelen om schuine kanten aan de voering te vijlen aan de voor en achterzijde van de ronding.
Geplaatst: di 21 aug 2007 20:08
door fergie
Hello Ard,
De zaak moet goed gangbaar zijn, de schoenen moeten losjes willen bewegen (zonder veren) en de draaipunten ervan mooi schoon. Gebruik een minimale hoeveelheid kopervet op de bedienings opervlakken van de stang die de trommel in gaat. Trommels moeten mooi glad zijn en roest vrij. Eventueel even in de 1e versnelling een minuutje op de rem staan !.
Groetjes,
René.
Geplaatst: di 21 aug 2007 20:18
door aandegrens
Hallo Ard en René,
alles is goed schoon en roestvrij. Alles gaat soepel. Ik hoef ook nagenoeg geen druk te zetten om hem te laten remmen.
Ik zal het eens proberen om met de rem erop een minuutje te rijden.
Moet ik ergens op letten bij het afstellen. Ik weet dat ik de moer onder de stelmoer moet losdraaien en na het stellen, met de rem vast weer vastdraaien zodat hij gecentreerd staat. Moet dit misschien met de voorste 2 grote moeren ook?
Frank
Geplaatst: do 23 aug 2007 22:32
door aandegrens
Nou jongens,
ik ben eruit.
Je moet de beide grote moeren, waar de remas de remtrommel ingaat, los draaien, de kleine moer onder de vierkante messing stelmoer losdraaien en dan met de stelmoer de heleboel vast zetten zodat de rem er dus flink opzit zonder dat je remt, dan de beide grote moeren vast zetten en daarna met de stelmoer de rem afstellen. Daarna heb ik de kleine moer vastgezet. Hij remt als een tierelier met weinig druk, maar ik kan hem wel doseren. Ook blijft hij niet meer hangen of schuren.
Het is wel een gedoe om beide wielen even hard te laten remmen.
Hopelijk heeft iemand iets aan mijn verhaal.
Groetjes Frank
Geplaatst: vr 24 aug 2007 19:26
door fergie
Hello Daar,
Ik kan niet aanraden om die bouten aan weerszijden van de bedien as los te draaien omdat die dingen meestal zo vast rotten dat de feine schroefdraad er op dan de geest geeft. Is bij mij overigens nog nooit voor gekomen dat de normale stel methode niet afdoende is. Heb je de stellers van af blokeren vrij +6-8 klikjes gedaan ? (als het niet meer klikt 1/4 slag) Aandegrens ?
Groetjes,
René
Geplaatst: za 25 aug 2007 0:01
door aandegrens
Hallo René,
ik kan me nog herinneren, 6 jaar geleden, toen ik de boel uit elkaar gehaald heb dat de moeren erg vast zaten, maar alles is los geweest en dus wist ik dat dit gewoon kon. Die bouten zitten in sleufgaten en kunnen dus verschoven worden. Daarom denk ik dat e.e.a. niet in de midden zat. Nu wel, dus mijn probleem is opgelost.
Groet
Frank (die aan de grens woont)
Geplaatst: za 25 aug 2007 12:08
door fergie
Hello Frank,
Dat had je er ook niet bij gezegd !. Overigens goede tip, heb de remmen op m'n tef ook helemaal uitmekaar gehad !.
Normaal is echter de standaard afstel procedure prima en hoeft men dus niet die dikke moeren los te hebben.
Groetjes,
René.
Geplaatst: za 25 aug 2007 12:27
door aandegrens
Hoi René,
Alles is uit elkaar geweest en de voeringen waren nog heel behoorlijk.
Toch wel hoor.
In mijn eerste berichtje.
Groeten,
Frank
Geplaatst: za 25 aug 2007 16:33
door fergie
Hello Frank,
Ok, maar dan laten de meeste mensen die toch zitten !. Ik weet niet meer waarom ik ze los heb gehaald maar ik laat ze anders altijd zitten.
Groetjes,
René.