Pagina 1 van 1
Compressie meten
Geplaatst: vr 26 okt 2012 19:02
door trekkerbroers
De motor van onze TEF loopt zo op het gehoor best aardig. Maar omdat de koppakking een beetje lekt en de boel dus toch open gaat, en er ook wat rook uit de carterontluchting komt, willen we ook gelijk maar de compressie meten. We hebben dit alleen nog nooit gedaan, dus daarom: zijn er nog speciale tips en trucs? Bijvoorbeeld om te kijken of de zuigerveren of juist de kleppen speling hebben kun je wat olie naar binnen spuiten, naar het schijnt, klopt dit? We kunnen een meetsetje van een MF dealer lenen, dus da's mooi meegenomen.
Bedankt,
De Trekkerbroers
Re: Compressie meten
Geplaatst: za 27 okt 2012 18:50
door fergie
Hello Trekkerbroers,
Als je meer gaat doen dan de koppakking vernieuwen dan is het bij deze motor vrij zinloos om niet meteen alles mee te nemen. Dat vloeit voort uit het feit dat de krukas er niet op de "normale" manier uit wil en tevens de bigends niet door de boring in het blok passen. Je zult cylinderbussen moeten lichten waardoor die helemaal verwijderd moeten worden om de koperen shim(=afdichting) te vervangen enz.
Dus, wat doe je en is het dan wel zinvol om compressie te meten ?. Je schiet er op zich namelijk niets mee op anders dan bevestigen dat het toch niet zo best is met het beestje dan je dacht. Als je momenteel geen olie verbruik hebt (dus geen dikke blauwe walm uit de uitlaat) ,de oliedruk is ok en start redelijk dan zou ik alleen denken aan koppakking vervangen en verder niet kijken.
Voor alle duidelijkheid, de mijne leek ook wel aardig te lopen maar was tot op de draad versleten, loopt nu volledig anders, veel scherpere diesel tik, veel meer koppel stationair en ook aardig wat meer geluid door het verwijderen van de laag sludge in de motor. Er zit nieuw in wat ik nieuw kon krijgen en is tot de laatste bout los geweest. Kost veel tijd en ook (ook nu nog ) behoorlijk veel geld aan onderdelen, slijpen krukas, cylinderkop revisie bewerkingen enz.
Groetjes,
René.
Re: Compressie meten
Geplaatst: za 27 okt 2012 22:06
door Symen
Dit vraagt toch om enige reactie René. Je kan, als je de insertringen er van boven uit kunt krijgen, de zuigers, veren en bussen vervangen zonder de krukas er uit te halen.
Was dit van plan maar ben van het idee afgestapt omdat je een hulpstuk nodig hebt voor de ringen.( En de kosten.) Heb de kop en verstuivers wel laten reviceren. Verstuivers waren zeer slecht. Nieuwe kleppen geplaatst en hoek zittingen opnieuw laten frezen. Kop is gevlakt. Hoop hiermee vooreerst voldoende resultaat te behalen. Gr Symen.
Re: Compressie meten
Geplaatst: za 27 okt 2012 22:19
door fergie
Hello Symen,
Klopt als de bussen voorzien zijn van de benodigde uitsparing voor het big-end. Die ben ik echter nog nooit tegen gekomen.....
Groetjes,
René.
Re: Compressie meten
Geplaatst: zo 28 okt 2012 21:26
door Symen
Als ik de manual goed begrijp (is in Engels) dan moet het toch kunnen zelfs met de gesloten bussen. Het verschil is dat de bussen er bij dit type eerst uit moeten. De big ends passen dan in de uitsparing van het cilinderblok. Hoog genoeg om de pistonpen er uit te tikken. Je hebt wel enige hulpstukken nodig. De overgang van de verschillende bussen was bij motornummer 23000 en een beetje. Symen.
Re: Compressie meten
Geplaatst: zo 28 okt 2012 23:38
door fergie
Hello Symen,
Om de zuigerveren weer in de bus te krijgen heb je dan een gereedschap nodig wat niet past boven het blok (zuigerveren te ver uit elkaar) of er via de onderkant niet langs de krukas uit kan. Je kunt natuurlijk wel de nodige uitsparing maken in de nieuwe bussen maar dan heb je nog altijd een lastig werkje de zuiger pen te monteren net boven het blok. Da's lastig genoeg als je het in de bankschroef doet.... Ja als het moet dan kan het dus maar ik begin er niet aan. Ik denk maar zo, er is een reden dat MF de bussen met sparing niet meer leverde.
Groetjes,
René.
Re: Compressie meten
Geplaatst: di 27 nov 2012 16:04
door trekkerbroers
We hadden wat onderling overleg nodig na deze niet al te bemoedigende antwoorden, maar we zijn eruit: ondanks ons grenzeloze vertrouwen in René gaan we toch meten. We hebben onze trekker deels gekocht om aan te sleutelen en om van te leren. En dat het veel werk kan gaan worden maakt niet zoveel uit, we zijn met z'n drieën. Geldt ook voor de kosten. Dus afhankelijk van de uitkomst van de meting--wordt vervolgd...
Re: Compressie meten
Geplaatst: di 27 nov 2012 16:34
door simon
Ha, da's goeie motivatie

Zo ben ik ook begonnen (op m'n eentje welliswaar)
Re: Compressie meten
Geplaatst: wo 28 nov 2012 19:41
door trekkerbroers
We hebben gemeten: eerst de verstuivers losgehaald (met aardig wat wrikwerk) en weer vastgezet, daarna een half uur laten lopen, daarna weer losgehaald en gemeten. Er zit weinig verschil in, 't zit allemaal rond de 17 bar ± 0.5. Maar of dit goed of slecht genoemd kan worden...? In ieder geval is het niet zo dat eentje veel afwijkt van de rest, da's alvast goed nieuws, niet?
Re: Compressie meten
Geplaatst: vr 30 nov 2012 22:21
door fergie
Hello Broers,
Ik wil niet de bode van slecht nieuws zijn maar goed nieuws is dit ook niet echt. De compressie verhouding voor de 20C is 17:1 Daar zou je ruim over de 20 bar van verwachten. 17 bar is wel zo ongeveer het minimum om een voorkamer diesel te kunnen starten.....
Wat je kunt doen is olie in de cylinders spuiten via de verstuiver gaten en nog een keer meten. Neemt de druk toe dan zijn de zuigerveren/bussen (eventueel zuigers) aan aandacht toe. Neemt het niet veel toe kun je eerst eens een kop-revisie doen. Da's kleppen, klepgelijders en zittingen laten frezen of vervangen.
Groetjes,
René.