Pagina 1 van 1

Transmissie olie

Geplaatst: zo 23 sep 2012 17:19
door Ernest
Hallo,

Ik constateerde dat mijn transmissie olie er wittig en waterig uitzag dus vermoed ik dat er vocht (regenwater tijdens buiten staan) in de olie is gekomen. Is dit een kwaal? Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?
Ik wil nieuwe olie toevoegen en heb op het forum gelezen dat SAE15W40 trekkerolie kan of SAE80W90.
Deze laatste kan ik met garagehouders korting krijgen dus heb ik deze gekocht. De specs zijn. API:GL5. Nu vraag ik me af of er toch zeker geen bronzen tandwielen in de transmissie zitten want deze worden door deze GL5 opgevreten! Kan iemand me vertellen of ik deze olie veilig kan gebruiken?
En als laatste een rare vraag maar waar kan ik de vulplug vinden, ik mag aannemen dat ik niet langs de peilstok moet vullen?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Ernest

Re: Transmissie olie

Geplaatst: zo 23 sep 2012 19:07
door fergie
Hello Ernest,

Er zitten twee bronzen glijblokken en een lagerbus in de hydrolische pomp, diverse bronzen bussen en vorken in de bak.....

Olie vullen via de dop naast de pijlstok.

Groetjes,

René.

Re: Transmissie olie

Geplaatst: zo 23 sep 2012 22:06
door Ernest
Hallo Rene,

Bedankt voor de info. Heb je nog een idee over de herkomst van de wittige slutch?

Thanks, Ernest

Re: Transmissie olie

Geplaatst: zo 23 sep 2012 23:43
door rich
Hallo.

Ik heb 3 trekkers met valvoline 80w90 gl5 in de versnellingsbak moet ik me zorgen gaan maken of valt het allemaal wel me met het wegvreten van bronzen onderdelen?

Groetjes Richard

Re: Transmissie olie

Geplaatst: ma 24 sep 2012 8:48
door Symen
Hallo Ernest,

die mayonaise achtige olie komt net als ja al vermoedde, door water. Is waarschijnlijk via de versnellingspook in je bak gekomen, evt via peilstok. Geen kwaal dus. Op te lossen door een rubber om de pook te doen. Zijn passend te koop. Gr Symen.
ps. Om welk type tractor gaat het?

Re: Transmissie olie

Geplaatst: ma 24 sep 2012 12:52
door fergie
Hello Daar,

Vergeet niet de topstang verbinding, water zal langs de vilten ring sijpelen als die versleten is. De laatste mogelijkheid om vocht in je olie te krijgen is er een om zeker niet uit te vlakken, Condensatie !.

Over de GL5 olie, ik heb er even een en ander over gelezen en de consensus is dat het brons (gele metalen) aantast. De additiven vormen een harde laag op de wrijvings vlakken welke zelf-opofferend is. Bij het weg breken van deze laag wordt steeds een dun laagje "moeder materiaal" weg genomen omdat dit zachter is dan de harde laag. (http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf is een goed stukje leeswerk)

Het is dan ook niet aan te raden deze olie te gebruiken, ik zal de FAQ er op gaan aanpassen. GL4 moet wel werken.

Groetjes,

René.