Pagina 1 van 2

Onze Tef 20

Geplaatst: di 11 sep 2012 20:35
door trekkerbroers
Om jullie op de hoogte te houden van onze vorderingen met onze tef dit topic. Vanaf 10 juli, toen we de trekker ophaalden (foto 1), is er veel gebeurd. We zijn eerst begonnen met de trekker aan te slepen wat al vrij snel lukte. Hierna hebben we vooral veel gedemonteerd.

Ook hebben we al aardig wat geschuurd, hierdoor is het meeste roest er wel vanaf en ziet de trekker er een stuk anders uit dan toen we hem kregen. Voor de afwisseling hebben we de achterwielen alvast in de menie gezet. Bij het onder handen nemen van de wielen bleek wel dat de remvoeringen aardig versleten zijn, dus die moeten ook vervangen worden. Hieronder een foto (foto 2) van hoe we hem kregen en daarna van hoe hij er nu ongeveer uitziet (we zijn inmiddels alweer een stukje verder).

Ook motorisch hebben we al wat stappen gezet. Bij de korte rit na het aanslepen bleek dat de lager van de waterpomp kapot is, de ventilator hing scheef en dit zorgde voor een naar geluid. Deze lager wordt gelukkig vervangen door Fergie (waarvoor dank!). Ook bleek dat de brandstofpomp aan de achterkant lekte. Hier hebben we een nieuwe pakking ingezet. Verder hebben we de motor nog niet onder handen genomen.

Wel zijn we verder gegaan met de achterzijde van de tractor. Aangezien de hefinrichting niet compleet is (o.a. een hefarm, de heflatten en het bedieningsmechanisme missen), zijn we de hefinrichting uit elkaar aan het halen. We hebben de olie eruit laten lopen, en hebben nu alles uit elkaar gehaald.

Ondertussen zijn we wel tegen wat dingetjes opgelopen waar we wat vragen over hebben. Op foto 3 is de aandrijfas te zien vanuit het inspectieluik. Hier steekt tussen de twee ringen op de foto een ring met tandjes naar buiten uit. Maar hier zijn twee tandjes omgebogen tussen de buitenste ringen. Sorry voor de vage uitleg, maar hoort dit zo?


Op de foto 4 hieronder zie je de onderzijde van het hefdeksel. Moet de drijfstang van de hefcilinder vast zitten aan de zuiger? Bij ons zit die namelijk los. En zou je de zuiger met de hand de cilinder in moeten kunnen duwen?

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: wo 12 sep 2012 10:40
door Symen
Beste broertjes,

jullie zijn al een heel eind met de restauratie. Zuinig zijn op de voorbandjes. Goodyear met de ruitjes.
De ring met tandjes die je bedoeld is een borgring. Daar waar de tandjes in de gleufjes passen ombuigen. Zowel naar voren als achteren.
De drijfstang van de hefcilinder hoort los in de zuiger te zitten. Noemen ze ook wel de hondenkluif. Let bij montage van de cilinder op dat de drijfstang in de zuiger zit.
Zuiger moet je in kunnen duwen als olie weg kan. Hebben jullie de trekveer achter op het deksel al los? Wel belangrijk als je de trekkrachtregeling ooit eens wil gebruiken.
Gevraagde onderdelen heb ik niet, Wel compleet hefdeksel met vastgeroeste armpjes. Voor andere onderdelen mail maar. Gr Symen.

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: wo 12 sep 2012 10:42
door Symen
Wat hangt er trauwens onder het stuur? Gashendel?

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: do 13 sep 2012 9:31
door trekkerbroers
Da's een hendel van de knipperlichten. Wees gerust, het gaat eraf ;)

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: do 13 sep 2012 12:16
door Symen
Mee eens :!: :D

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: do 03 jan 2013 10:49
door trekkerbroers
Onze laatste update was een tijdje geleden, maar in de tussentijd is er een hoop gebeurd, waaronder:
  • Hef gerepareerd: een segerring in de hydrauliekpomp ontbrak en een "drive strip" (pagina L.30) was doorgesleten, daardoor werkte de bediening van de pomp niet meer naar behoren. Op de werkbank werkte de pomp naar behoren, in de praktijk hebben we hem nog niet kunnen testen. Nu we het hefdeksel toch los hadden hebben we hem ook maar ontroest en geverfd.
    hefdeksel
    hefdeksel
    20120927_173955.jpg (132.1 KiB) 22353 keer bekeken
  • Laten lopen Om te kijken of er nog lekkages waren hebben we de trekker een uurtje laten lopen. Afgezien van lekkage uit het kleppendeksel (we noemden dit eerst koppakking maar die zit toch echt ergens anders...) en wat diesel uit de verstuiverleidingen (slechte ringetjes) viel het alles mee. Het laten lopen was ook nodig om de boel op temperatuur te brengen voor de volgende stap: compressie meten.
    lopende tef
    lopende tef
    IMG_0250.jpg (159.37 KiB) 22353 keer bekeken
  • Compressie gemeten Zie ons topic hierover.
    compressie meten
    compressie meten
    IMG_0258.jpg (116.3 KiB) 22353 keer bekeken
  • Remmen gereviseerd Omdat we met drie trekkerbroers zijn doen we soms het e.e.a. tegelijk, we hebben naast het werk aan de voorkant de remmen opengemaakt, schoongemaakt, gesteld en geverfd.
    rem
    rem
    IMG_0386.jpg (118.96 KiB) 22353 keer bekeken
  • Alles van het blok gehaald + pookstarten Alles aan het blok is eraf (tank, filters, leidingen, etc), en zo hadden we gelijk de ruimte om aan het pookstarten te werken. Meer daarover hier.
    kale tef
    kale tef
    IMG_0545.jpg (166.45 KiB) 22353 keer bekeken

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: do 03 jan 2013 10:49
door trekkerbroers
Cylinders, bussen e.d. eruit Door de niet al te spectaculaire resultaten met compressiemeten twijfelden we al, maar een oom met wat trekkerervaring gaf ons oudejaarsavond het laatste zetje: we gaan de motor reviseren! De boel uit het blok halen viel nog niet eens tegen, de eerste ging het makkelijkste en twee niet-zo-handige trekkerbroers met een wel-handige vader hadden er nog geen half uur voor nodig. De andere kostten wat meer tijd en moeite...
IMG_0548.jpg
IMG_0548.jpg (116.88 KiB) 22353 keer bekeken

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: zo 23 jun 2013 21:10
door trekkerbroers
Inmiddels zijn we een hele tijd verder. De motor is gereviseerd en de trekker is bijna in zijn geheel uit elkaar geweest. Nu zijn we weer aan het opbouwen en spuiten. Hieronder een foto van voor het spuiten en een van na het spuiten. De rest van de onderdelen moet nog gespoten worden.

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: di 20 aug 2013 20:17
door trekkerbroers
En we zijn weer een stapje verder! Maar misschien moeten we ook weer een stap terug doen.. Na een periode waarin we veel geschuurd en geverfd hebben, hebben we afgelopen zaterdag onze trekker weer even laten lopen, kijken of alles goed ging en genieten van 't moment.
Omdat nog niet alles af was hebben we een eenvoudige opstelling gemaakt en de trekker naar buiten gereden.

Afbeelding

Daarna diesel erin, ontluchten en starten. Dat viel in het geheel niet tegen, meteen met de eerste tik van de startmotor kwam de boel tot leven en de trekker liep mooi gelijkmatig. Geen rook uit de uitlaat of de carterontluchting en geen rare geluiden. Er lekte wel een beetje diesel uit de filters maar dat is eenvoudig te verhelpen.

Na een tijdje lopen hebben we de trekker weer uitgezet en goed geïnspecteerd. Helaas, olielekkage. En wel uit het achterste gat met splitpen in het koppelingshuis (die tegen de versnellingsbak dus). Om het verder te onderzoeken hebben we het stuurhuis er afgehaald en het carter laten leeglopen. Daar kwam ipv de ongeveer 7 liter die we erin hadden gedaan maar 5 liter uit. De rest bleek in de versnellingsbak te zitten, terwijl we daar niets ingedaan hadden. We denken dat het door de buis waar de price-as doorloopt, gelopen is. In het compartiment waar de koppeling zit was namelijk (vrijwel) geen olie te vinden.

Kan dit komen door een kapotte price as keerring? Of is er dan meer aan de hand?

En tot slot nog een filmpje! http://youtu.be/Wedy8DHBVK4

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: wo 21 aug 2013 6:35
door hans eshuis
hoi

Dat is dan de price as keering, altijd een kleine moeite en lage kosten als de trekker toch middendoor is om die te vervangen.

De tef wort mooi!!

mvg hans eshuis

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: wo 21 aug 2013 23:38
door fergie
Hello Broers,

Standaard prise as keering vervangen. Ik neem aan dat de krukas keering bij de revisie van de motor is mee genomen ?. Begon het lekken pas na het afzetten van de motor ?. Da's namelijk het klassieke symptoom voor de prise as keering. Dat er maar 5 liter olie weer uit de motor komt is niet zo vreemd, er blijft wel een paar liter achter in het filter, leidingen en in de cylinderkop enz.

Groetjes,

René.

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: do 22 aug 2013 9:28
door Symen
Vindt dit wel een sterk verhaal. De price as keerring is er voor om de olie uit de versnellingsbak te keren. Als ie lek is kan er natuurlijk ook olie van de andere kant door. Maar moet er wel een lek aan de motorkant zitten toch? Dat moet de krukaskeerring dan zijn. Gr Symen.

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: do 22 aug 2013 9:40
door Symen
Is het trouwens wel motorolie wat er lekt? Kan het ook zo zijn dat er nog ergens olie in de versnellingsbak/achterbrug zat en dat dat langs de price as lekt?
Misschien zat er nog olie in de leidingen, pomp of hefcilinder. Gr Symen.

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: vr 23 aug 2013 7:43
door wpee
Trekker midden door, blok stevig vastzetten en starten.
Dan weet je zo of het uit het blok komt.
(welk goed vastzetten want met starten krijg je een rotatiekracht te verwerken!)

Wim

Re: Onze Tef 20

Geplaatst: vr 23 aug 2013 23:43
door fergie
Hello Wim,

Op zich is het niet eens interesant waar het weg komt, als je toch de trekker in twee stukken hebt vervang dan alles wat verdacht is en niet veel kost en bekijk de rest goed voor je hem weer samen voegt. 2 keeringen kosten niet zo veel....

Groetjes,

René.