Pagina 1 van 1

koppeling TE20

Geplaatst: do 30 aug 2012 21:20
door simon
Hallo allemaal,
wanneer mijn TEF in een versnelling zit, krijg je hem moeilijk terug ontkoppeld. Dat zou ik graag oplossen, aangezien dit me gevaarlijk lijkt.
Ik heb de koppeling reeds proberen afstellen via de regelmoeren die uitwendig aan het pedaal bevestigd zijn. Dit loste het probleem niet op.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Zou het probleem bij de pressure plate of de clutch disk liggen?
Of zou het toch aan de afregeling liggen?

dank bij voorbaat,
Simon

Re: koppeling TE20

Geplaatst: do 30 aug 2012 22:47
door MauJF
Hallo

Heeft dit niet te maken met niet voldoende ingetrapt houden van het koppelingspedaal.

Dit probleem wat jij beschrijft heb ik afgelopen zondag ook gehad met ploegen op de akker, op sommige moment kreeg ik de pook NIET uit de 1e versenelling. Dus niet altijd.

Groet, Maurice

Re: koppeling TE20

Geplaatst: vr 31 aug 2012 0:04
door simon
Nee, ik duw het pedaal volledig in wanneer ik ontkoppel.
Ik vroeg me af of ik de tractor open moet gooien of dit probleem opgelost kan worden met de regelschroeven.

groeten,
simon

Re: koppeling TE20

Geplaatst: vr 31 aug 2012 6:41
door hans eshuis
hoi

Waarscheinlijk heb je dan olie/vet op de koppeling plaat zitten. Wil hij ook iets doorrijden als je ontkoppelt? Lekt hij ook olie in het midden van de trekker? er zit onder het koppelings huis een gatje met een borgpen er in om het gat los te houden misschien dat deze ook verstopt zit.

mvg hans eshuis

Re: koppeling TE20

Geplaatst: vr 31 aug 2012 13:40
door simon
Hij lekt wel een beetje olie in het midden, ja.
Moet ik dan dan die borgpen losmaken zodat de olie uit dat gaatje kan lopen? Loopt dit weg dan uit het koppelingshuis?

Re: koppeling TE20

Geplaatst: vr 31 aug 2012 16:59
door hans eshuis
hoi

Als een dicht gatje de oorzaak is van het vet worden van de koppelingsplaat is het kwaad al gedaan. Waar de olie uitlekt hoort een borgpentje doordat deze (los)rammelt blijft het gatje los.

Het mooiste is natuurlijk om de trekker te splitsen en de keringen te vernieuwen en eventuweel de koppelings plaat of die in de vaatwasmachine doen.

mvg hans eshuis

Re: koppeling TE20

Geplaatst: vr 31 aug 2012 21:00
door simon
Ik heb gezien dat het gaatje vrij is, er zit geen borgpen in.
Dan zal er niks anders opzitten dan de tractor in twee te splitsen.

grtz simon

Re: koppeling TE20

Geplaatst: vr 31 aug 2012 22:54
door Symen
Zie "veel gestelde vragen" voor het splitsen van je (uw) TEF.

Re: koppeling TE20

Geplaatst: za 01 sep 2012 12:29
door simon
Bedankt, ik heb die uitleg gelezen en die zal zeker nuttig zijn. Ik heb er gelezen dat best ook een aantal keerringen vervangen worden als hij toch gesplitst is.
Op deze link: http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_058.pdf
geeft nummer 8 een dichtring aan. wordt met de keerring van de
krukaszijde deze ring bedoeld? Is dit dan dezelfde als nummer 39 uit deze link:
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_150.pdf
De keerring aan de zijde van de versnellingsbak is dan waarschijnlijk
nummer 7 uit volgende link:
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_052.pdf, of ben ik
verkeerd?
De druklager en het toplagertje, zijn deze nummer 3 en 8 in volgende link:
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_052.pdf ?

groeten,
Simon

Re: koppeling TE20

Geplaatst: za 01 sep 2012 12:38
door hans eshuis
hoi

Bij de eerste pagina ben je mis dat is een benzine motor blok.

pagina 150 is nr 39 de krukaskering

van de versnellings bak is nr 7 de kering en 3 de druklager
De lager van het vliegwiel staat er zo niet op, is overgens een gangbare lager die je overal kunt kopen.

Als je hem in 2e hebt wort je alles wel duidelijk.

mvg hans eshuis

Re: koppeling TE20

Geplaatst: zo 25 aug 2013 20:59
door simon
Een paar dagen geleden heb ik eindelijk tijd gevonden om dit probleem op te lossen.
Tractor in twee gesplitst en koppelingsplaat bekeken. De druklager heb ik laten zitten, deze bleek nog niet veel speling te hebben.
De koppelingsplaat bleek gewoon aan de vliegwielzijde vast te kleven, wat verklaart waarom hij moeilijk uit versnelling te halen was.
Na reinigen van de plaat en terug in elkaar steken was het probleem opgelost. Toch een mooie dag werk aan gehad met twee.

Re: koppeling TE20

Geplaatst: zo 25 aug 2013 21:25
door admin
Simon,

Kleven komt meestal door olie lekkage. Als je niet de lekkende keerring hebt vervangen, komt het probleem weer terug.

Re: koppeling TE20

Geplaatst: zo 25 aug 2013 23:17
door simon
Hey,

als er een keerring belangrijk is is het die aan vliegwielzijde? Ik zal voorlopig zien hoe ver ik kom, wanneer het nodig blijkt splits ik hem opnieuw en vervang ik direct ook de koppelingsplaat gezien die ook niet meer helemaal perfect was.

groeten,
Simon

Re: koppeling TE20

Geplaatst: ma 26 aug 2013 19:42
door wpee
Ik heb hetzelfde gehad, motorolie loopt langs het vliegwiel weg, in principe komt dat niet op de koppelingsplaten.
Olie van de versnellingsbak loopt via de priseas precies tussen de platen.
Alle keerringen aan bakzijde vervangen bracht 7 jaar geleden de oplossing.

Wim