Pagina 1 van 1

"breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: do 26 jul 2012 22:47
door hdm
Hallo,

Ben al een poosje aan het stoeien met een tef die na revisie verkeerd in elkaar is gezet...
Dus ben eerst met de basisgegevens aan de slag gegaan en de distributie op tijd gezet, de nokkenas stond verkeerd ten opzichte van de krukas en zo ook de brandstofpomp.
Na dit "op tijd" te hebben staan start en loopt de trekker als een zonnetje, alleen na verloop van tijd breekt er telkens een tuimelaar en loopt de trekker plotseling op een cilinder minder....
Voordat de tank en het kleppendeksel eraf is, is de motor ook weer afgekoeld lijkt de klep vanzelf te gaan dus geen belemmering te zijn. ook aan de stoterstangen zijn geen afwijkingen te zien...
Eerst denk je van kan gebeuren, metaalmoeheid ofzo, maar na zowel de stoterstangen en de complete tuimelas te hebben vervangen lijkt toeval uitgesloten...
Hij heeft inmiddels al heel wat tuimelaars "versleten" en niet telkens op dezelfde cilinder...
De klepspeling is de aangegeven speling en ook meer of minder speling lijkt geen invloed te hebben....

Is er iemand die hier een verklaring voor heeft????

Alvast mijn dank!!

Met vriendelijke groet,
Hans

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: za 28 jul 2012 15:37
door fergie
Hello Hans,

Welkom op het forum !.

De kleppen staan wel op de correcte diepte in de kop ?. (dus niet boven het opervlak maar er iets onder met de klep dicht) Als de kop gereviseerd is en da's niet correct gebeurd qua hoogte van de zitting heb je dus de kleppen te laag in het blok. Dan heb je wel genoeg speling maar ze raken de zuiger in warme toestand.

Groetjes,

René.

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: ma 30 jul 2012 9:46
door Sluismolenaar
Na dit gelezen te hebben vraag ik me dan ook af: als een tuimelaar gebroken is, is de steel van de klep daaronder dan nog recht, of zit de schotel van de de klep nog recht onder die steel, en is er op de zuiger misschien een "afdruk" van die klep te zien?

Ik stel me tenminste zo voor dat als een klep een zuiger raakt die klep een flinke opdonder krijgt en daar niet zonder schade blijft. En de klepgeleider en de stoterstang?

Succes en groeten,
Andreas

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: ma 30 jul 2012 12:14
door fergie
Hello Andreas,

De kleppen staan rechtop (dus niet onder een hoek met de boringen) dus de belasting op de klep is in de ideaale lijn. De tuimerlaar is in deze de zwakste schakel en vandaar dat die dan breken.

Ondertussen via mail een andere optie al vind ik die onwaarschijnlijk. Wellicht een ingesleten nokvolger waardoor die de klep ineens hoger zou optillen. Ik heb er nog nooit een gezien anders dan roest pitten. Tevens zou dit veroorzaakt worden door een volger die niet draaid en daardoor niet gelijkmatig slijt. Er is geen reden dat er daarom een groef in slijt en dat ie dan later ineens wel begint te draaien......

Groetjes,

René.

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: wo 20 apr 2016 22:55
door Jeroen Bouwens
Is voor deze oude vraag nu al een oplossing voor gevonden?

Ik heb dus ook voor de tweede keer gebroken tuimelaars,
Nu blijkt bij mij de slag die de tuimelaar maakt groter te zijn dan de slag die de klep kan maken! :evil:
Dit komt - Of door een te dikke (imitatie) cilinderkop)
-Of kortere kleppen
In ieder geval is deze combinatie geleverd door Histoparts met stugge veren met 5 windingen en een draaddikte van 3,5 mm
Deze veren zijn na ca 30 draaiuren gebroken.(3 van de 6)
Deze veren heb ik vervangen door exemplaren (naar later bleek) met 7 a 8 windingen en een draad dikte van iets meer dan 3mm, Gelijk de originele.
Nu blijkt dus de slag die de klep kan maken te klein geworden

Wie weet hier de oplossing voor, zonder dat ik heel de kop weer moet demonteren.
Jeroen

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: do 21 apr 2016 0:00
door fergie
Hello Jeroen,

HPS leverd voor zover ik weet geen cylinderkop, niemand trouwens voor een 20C. Welke combinatie heb je het dus over ?.

Groetjes,

René.

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: do 21 apr 2016 0:11
door Jeroen Bouwens
Hallo Rene,

Sorry, Ja dit gaat over een TEF 20 en ik heb dit probleem met een 35X
De info van de kop die bij Histoparts vandaan zou komen heb ik van de vorige eigenaar

Alvast bedankt voor je reactie
Jeroen

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: do 21 apr 2016 21:40
door fergie
Hello Jeroen,

Is de nokken as timing wel in orde ?.

Groetjes,

René.

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: do 21 apr 2016 22:42
door Jeroen Bouwens
Jawel Rene,
Dit hebben we gelijk de eerste keer gecontroleerd.
Het zit hem echt in de slag die de klep kan maken, deze is te klein.
Voor mij een raadsel :shock:

Hoe kom ik aan veren die een minder dik pakket vormen?

Bedankt voor het meedenken

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: vr 22 apr 2016 12:36
door hans eshuis
hoi

Een set originele gebruikte een optie?

mvg hans eshuis

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: do 14 mar 2019 13:13
door jochum13
Hallo Allemaal, Bij mij breken ook de tuimelaars van een mf 35. 2 stuks reeds vervangen. Nieuwe cilinderkop gemonteerd van Granit Parts. Alles staat goed afgesteld,maar na enkele draaiuren breekt er weer een tuimelaar. Vraag? kan het metaalmoeheid zijn, want de oude tuimelaar as op een nieuwe cil,kop gemonteerd, graag een reactie m,vr,gr jochum.

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: do 14 mar 2019 13:15
door hans eshuis
hoi

Heeft u de maatvoering van de cilinderkop wel gecontroleerd voor montage?

mvg hans eshuis

Re: "breken" van tuimelaars van de TEF diesel

Geplaatst: ma 18 mar 2019 22:51
door jochum13
Hallo, er blijkt dat de klep niet ver genoeg open kan gaan en daardoor de tuimelaar afbreekt. Dus zal de nieuwe kop een fractie dikker zijn of de klepstelen met veer iets langer zijn. Volgen mij is dit ook op te lossen door sjims onder de bevestiging van de tuimelaar as te plaatsen. Zodat deze ook iets hoger komt te liggen. Graag een reactie,mvrgr jochum.