Pagina 1 van 1

mf 50 b koppelomvormer

Geplaatst: do 14 jun 2012 22:02
door johnboy4711
Hallo allemaal
Ik heb een mf 50b graaflaadcombinatie.
Op een gegeven moment kreeg ik een olielekkage, de olie kwam uit het kleine inspectieluik onder de koppelomvormer.
Ik heb scoopy toen gesplitst en alle pakkingen/ keringen van de oliepomp vervangen.
Omdat de koppelomvormer los is geweest heb ik ook de olie daar van afgetapt.
Daarna weer in elkaar gezet en hij starte binnen 3 tellen.
Snel weer uitgezet en wilde ik beginnen aan de olie van de bak en koppelomvormer bij gaan vullen.
Onder de bak zit een grote "inspectie plaat" met 3 aftappluggen.
Wat ik uit het handboek kon halen was dat er 1 plug voor de bak was (waar 30 liter inzit) en een andere plug voor de koppelomvormer (waar bijna 10 liter inzit).
Nou had ik de bak bijgevuld, toen ik de aftapplug van de koppelomvormer eruit haalde kwam alle olie van de bak via die plug (van de koppelomvormer) er weer uit.
Toen ik het luik eraf haalde zag ik dat er op 5 cm van de bodem, 3 verbindingskanaaltjes tussen de beide kamers zaten van ong 1 cm.
Niet verwonderlijk dus dat de olie van de ene naar de andere kamer loopt.
Ik was in de veronderstelling dat de kamers geen verbinding met elkaar zouden hebben, ook omdat er 2 verschillende olieen geadviseerd worden.
Ik vraag mij dus af!!! als ik olie in de bak doe dan gaat deze olie ook naar de koppelomvormer.
Kan de koppelomvormer functioneren op die olie (10 w 40) of kan het de boel beschadigen?
Wie weet hier iets van?

groetjes John

Re: mf 50 b koppelomvormer

Geplaatst: do 14 jun 2012 22:31
door fergie
Hello Jonny,

Ben geen expert in dit soort grut maar het heeft wat van een automatische transmissie weg. Bij die dingen vervang je x liter maar als je van droog af vult x+y liter omdat er zoveel olie elders blijft staan. Dat deze bak een geheel is en er twee types olie zijn gespecificeerd kan wel eens een wijziging van het systeem zijn en jij hebt de data voor het andere. Als je dus 30 liter gevult hebt en hij is dan op niveau dan eens starten en alle functies inschakelen een paar keer. Dan niveau checken en na vullen.

Groetjes,

René.

Re: mf 50 b koppelomvormer

Geplaatst: do 14 jun 2012 22:33
door johnboy4711
even nog een fototje.
Met het flitslicht van de camera is het goed te zien.
Nu zie ik zelf, of lijkt het mij, dat die gaatjes er opzettelijk ingeboord zijn :?:
Zou dit een rede hebben?

John

Re: mf 50 b koppelomvormer

Geplaatst: vr 15 jun 2012 9:36
door johnboy4711
de foto is te groot om op het forum te plaatsen.
Er is duidelijk te zien dat ze schuin van onderen geboord zijn door het inspectieluik.
Je ziet zelfs dat ze af en toe met de boor uitgeschoten waren of dat het moeizaam ging!
Scoopy heeft voor de lekkage goed gefunctioneerd (met die gaten?!) dus ga ik 30 liter voor de bak erin doen en daarbij ook de 10 liter voor de koppelomvormer (alles 10 w 40).
Ik blijf echter wel benieuwd waarom die gaten opzettelijk in het tussenschot geboord zijn.
Als iemand er iets meer van weet, hoor ik het graag.
Als iemand de foto wilt zien, moet je ff je emailadres geven.
Grtz John

Re: mf 50 b koppelomvormer

Geplaatst: vr 15 jun 2012 12:22
door hans eshuis
hoi

In de koppelvormer moet rode automaat olie!, filter ook vervangen... onder de deksel aan de onderkand zit een grof filter die ook schoon maken pakking vernieuwen.
Er zitten 3 aftap plugen onder, vulen via de vulplug totdat er niet meer in kan, gebruiken en dan bij vullen. Net als de eindvertragings zeg maar.

mvg hans eshuis

Re: mf 50 b koppelomvormer

Geplaatst: vr 15 jun 2012 17:37
door johnboy4711
Hallo Hans
Dat is juist het vreemde.
De 3 gaten in dat tussenschot zorgen er voor dat de olie van de bak en achteras doorstroomd naar het voorste compartiment (waar dat filter zit).
Waarom en door wie dat gedaan is, begrijp ik niet.
Voor de olielekkage draaide hij goed, en nu de lekkage gemaakt is en er dus 10 w40 in zowel de bak, achteras en koppelomvormer zit. rijdt hij goed en doet alles het.
Ik begrijp er echt geen snars van, maar het blijkt te werken.
Ik zou eventueel de 3 gaten met een soort pluggen af kunnen stoppen, maar dan blijft de vraag bestaan, waarom heeft iemand die gaten erin gemaakt.
Het blijft een vreemd verhaal

Grtz John