Pagina 1 van 1

Branstofpomp op tijd zetten

Geplaatst: do 31 mei 2012 15:11
door Gijs2
Hallo,
een tijd geleden heb ik al eens wat geschreven over onze 135, en dan met name dat ie niet echt lekker loopt.
Omdat de trekker steeds veel werd gebruikt ben ik er nog niet echt aan toe gekomen er eens naar te kijken maar nu moet het toch maar eens gebeuren. Nu wilde ik eerst de timing controleren, en daarover heb ik hier wel eens wat gelezen, maar ik kan het nergens terugvinden :?
En weer een vraag; eerder dacht ik dat het niet lekker lopen veroorzaakt werd door te lage compressie in 1 cilinder, het is slechts 1 cilinder die een beetje "achterblijft"
Echter, dan zou er toch behoorlijk onderdruk moeten zijn, en dus een dikke dampwolk uit de carterontluchting lijkt mij. Dit is niet het geval, en de trekker is de laatste tijd flink aan het werk geweest.
Dus kom ik weer bij de brandstofpomp uit, zou het kunnen zijn dat 1 van de nokken in de nokkenring versleten is zodat er bij 1 cilinder minder en/of te laat ingespoten wordt of is dit zeer onwaarschijnlijk?
Iemand nog suggesties? Anders haal ik de pomp eraf en breng hem eens naar een specialist.
Groeten Gijs

Re: Branstofpomp op tijd zetten

Geplaatst: do 31 mei 2012 18:21
door admin
Gijs,

Het kan zijn dat de pomp 1 cilinder minder brandstof geeft. Het kan ook zijn dat 1 verstuiver niet goed verstuift. Als je toch de verstuivers laat testen, kun je gelijk de compressie laten meten.

Het zou ook nog kunnen dat een klep wat lekt (of verkeerd is gesteld).

Re: Branstofpomp op tijd zetten

Geplaatst: do 31 mei 2012 22:36
door fergie
Hello Gijs,

Je kunt ook lage compressie hebben door een lekke of fout gestelde klep. Een vertuiver die niet goed werkt kan ook de oorzaak zijn. Heb je een lekke klep of een fout gestelde is dat wat moeilijk te bewijzen voor een uitlaat klep, inlaat kleppen kun je meestal wel vinden door de inlaat goed te beluisteren en er even een vel papier voor te houden. Als het papier er van af geblazen wordt is er een klep lek. Is het een uitlaat klep kun je dat vinden door te starten met de stop uitgetrokken. Je moet 3 vrijwel gelijke geluiden horen van de startmotor voor elke kompressie. Is er een die anders klinkt en de inlaat kleppen zijn goed....
Verstuivers moet je op druk, patroon en doorlekken testen met een verstuiver tester. Als je naar Nijnsel gaat kan ik het daar wel voor je doen....

Als de motor "van tijd af" is zullen alle 3 de cylinders het zelfde doen en dus niet 1 die achter blijft. Gerrit is in de war met lijnpompen, rotatie DPA pompen zoals op de 135 hebben dat eigenlijk niet. Om op tijd te zetten, er zit een rubber (ovaale) dop in de adaptor plaat aan de motor. Op het vliegwiel staat "TDC" en "18" en of "SPILL". Draai het dekseltje aan de zijkant van de pomp er af (zie foto 23C timing in FAQ). Bij deze motor moet je E gelijk hebben met de kerf in de circlip als spill exact in het midden van het ovale venster is. (geen E, dan krukas 360 door draaien). Dat zal echter in de 135 geen enorme afwijking geven omdat de motor tandwielen in de distributie heeft.

Groetjes,

René.

Re: Branstofpomp op tijd zetten

Geplaatst: vr 01 jun 2012 20:15
door Gijs2
fergie schreef:Hello Gijs,

Je kunt ook lage compressie hebben door een lekke of fout gestelde klep. Een vertuiver die niet goed werkt kan ook de oorzaak zijn. Heb je een lekke klep of een fout gestelde is dat wat moeilijk te bewijzen voor een uitlaat klep, inlaat kleppen kun je meestal wel vinden door de inlaat goed te beluisteren en er even een vel papier voor te houden. Als het papier er van af geblazen wordt is er een klep lek. Is het een uitlaat klep kun je dat vinden door te starten met de stop uitgetrokken. Je moet 3 vrijwel gelijke geluiden horen van de startmotor voor elke kompressie. Is er een die anders klinkt en de inlaat kleppen zijn goed....
Verstuivers moet je op druk, patroon en doorlekken testen met een verstuiver tester. Als je naar Nijnsel gaat kan ik het daar wel voor je doen....

Als de motor "van tijd af" is zullen alle 3 de cylinders het zelfde doen en dus niet 1 die achter blijft. Gerrit is in de war met lijnpompen, rotatie DPA pompen zoals op de 135 hebben dat eigenlijk niet. Om op tijd te zetten, er zit een rubber (ovaale) dop in de adaptor plaat aan de motor. Op het vliegwiel staat "TDC" en "18" en of "SPILL". Draai het dekseltje aan de zijkant van de pomp er af (zie foto 23C timing in FAQ). Bij deze motor moet je E gelijk hebben met de kerf in de circlip als spill exact in het midden van het ovale venster is. (geen E, dan krukas 360 door draaien). Dat zal echter in de 135 geen enorme afwijking geven omdat de motor tandwielen in de distributie heeft.

Groetjes,

René.
De kleppen zijn gecontroleerd bij het vervangen van de koppakking 2 jaar geleden. Allemaal prima in orde. Voor wat betreft de brandstofpomp, het is idd. een roterende pomp, en voor zover ik weet worden de plunjers bediend door een nokkenring. Omdat het een 3 cilinder motor is 3 nokken, en die zouden toch ongelijk kunnen slijten nietwaar? Of zie ik iets over het hoofd? Overigens bedankt voor de info betreft het op tijd zetten, dat zal mischien weinig invloed op het probleem hebben, maar ik wil het toch graag even controleren.

Re: Branstofpomp op tijd zetten

Geplaatst: vr 01 jun 2012 20:43
door massey 35
Hallo Gijs,

Hoeveel uur heeft de tractor gelopen sinds de koppakking vernieuwd is?
Zijn de kopbouten / moeren toen weer nagetrokken na het warmdraaien en daarna de kleppen weer gesteld?

Groeten Wim.