Restauratie Ferguson TET
Geplaatst: zo 20 mei 2012 21:45
Hallo allemaal,
ben al een hele tijd bezig met het restaureren van een Ferguson TE industrie diesel (TET). Van de industrieversie zijn waarschijnlijk minder dan 200 gebouwd. Ze werd gebruikt door gemeenten, in havens, vliegvelden, industriele bedrijven ed.
De tractor is aangekocht op een veiling in Belgie.
Was te koop met een banana voorlader. Dat was de reden waarom ik deze tractor kocht. Toen de Ferguson thuis aankwam ontdekte ik dat er een dubbel remsysteem op zat.
In de remtrommel bevinden zich twee stel remschoenen. Het ene stel wordt meganisch geremd zoals de meeste TE's. Het andere stel wordt hydraulisch geremd. De meganische remmen zijn verbonden met de twee onafhankelijke rempedalen. Samen kunnen ze ook als handrem dienen. Deze wordt links van de zitpan bediend.
De hydraulische remmen worden door één rempedaal (rechts) bediend.
Deze tractoren kwamen grijs uit de fabriek. Ze werden vaak later geel gespoten. Die van mij was rood/grijs bij aankoop.
De industrietractoren waren te verkrijgen in verschillende uitvoeringen. De dubbele remmen is een kenmerk wat ze allemaal hadden. Vierkante spatborden achter, spatborden voor, wegbanden, claxon, spiegel enz was mogelijk.
Heb het plaatwerk van die van mij geel gespoten en de rest grijs. Er moeten nog wat dingen aan gebeuren maar hier zijn de eerste foto's. De bedoeling is dat de voorlader er later opkomt. De hydrauliek hiervoor en de ondersteun zijn al aanwezig.
ben al een hele tijd bezig met het restaureren van een Ferguson TE industrie diesel (TET). Van de industrieversie zijn waarschijnlijk minder dan 200 gebouwd. Ze werd gebruikt door gemeenten, in havens, vliegvelden, industriele bedrijven ed.
De tractor is aangekocht op een veiling in Belgie.
Was te koop met een banana voorlader. Dat was de reden waarom ik deze tractor kocht. Toen de Ferguson thuis aankwam ontdekte ik dat er een dubbel remsysteem op zat.
In de remtrommel bevinden zich twee stel remschoenen. Het ene stel wordt meganisch geremd zoals de meeste TE's. Het andere stel wordt hydraulisch geremd. De meganische remmen zijn verbonden met de twee onafhankelijke rempedalen. Samen kunnen ze ook als handrem dienen. Deze wordt links van de zitpan bediend.
De hydraulische remmen worden door één rempedaal (rechts) bediend.
Deze tractoren kwamen grijs uit de fabriek. Ze werden vaak later geel gespoten. Die van mij was rood/grijs bij aankoop.
De industrietractoren waren te verkrijgen in verschillende uitvoeringen. De dubbele remmen is een kenmerk wat ze allemaal hadden. Vierkante spatborden achter, spatborden voor, wegbanden, claxon, spiegel enz was mogelijk.
Heb het plaatwerk van die van mij geel gespoten en de rest grijs. Er moeten nog wat dingen aan gebeuren maar hier zijn de eerste foto's. De bedoeling is dat de voorlader er later opkomt. De hydrauliek hiervoor en de ondersteun zijn al aanwezig.