Pagina 1 van 1

koppeling MF135

Geplaatst: wo 21 mar 2012 21:19
door berre
Heren mede liefhebbers, kan mij iemand het verschil uitleggen tussen een dubbele koppeling met 6 rode veren en een met 12 gele? Kunnen deze onderling uitgewisseld worden? Er zat in mij 135 een met 12 gele veren in, maar ik heb nu een nieuwe besteld en dit is met 6 rode veren. Kan ik eventueel ook gewoon de gele veren weer gebruiken? Er is op het eerste zicht wel plaas voorzien om meer veren te monteren in de nieuwe koppelingsgroep.

Re: koppeling MF135

Geplaatst: wo 21 mar 2012 22:36
door fergie
Hello Berre,

dubbele koppeling met 12 veren is er niet in de 135 gebouwd tenzij het een franse betreft. Voor zover ik het in onderdelen tekeningen kan weer vinden zou er geen bezwaar zijn die veren te wisselen.

Groetjes,

René.

Re: koppeling MF135

Geplaatst: wo 21 mar 2012 22:44
door massey 35
Hallo Berre,

Er is geen verschil tussen 6 rode en 12 gele veren.
Als je goed kijkt naar de dikte van de draad van de veren dan zul je kunnen zien dat de rode veren veel dikker zijn en dus sterker per veer.
Per saldo leveren deze 6 rode veren een zelfde druk / spanning op de druktafel als de 12 gele veren.

De 6 rode veren kunnen het vermogen van de MF 135 goed aan.
Als je er 3 of 6 gele veren bijplaatst gaat het koppelings pendaal een stuk zwaarder, wat niet prettig rijd.

De rode veren worden door MF geleverd, de gele zijn waarschijnlijk van een universeel revisie bedrijf.

Groeten Wim.

Re: koppeling MF135

Geplaatst: di 27 mar 2012 0:34
door berre
Al hartelijk bedankt voor de reactie's. De rode veren zijn inderdaad dikker van draad. Met de gele veren ging mijn koppelingspedaal behoorlijk zwaar, met de rode misschien iets soepeler. Ik laat het weten. Nochtans vermeld mijn shop manual dat de 135 voor zien is van gele maar niet hoeveel. Het raakvlak in het vliegwiel is wel lichtelijk ingelopen. In hoeverre is dit een probleem? Kan dit worden vlakgedraaid of is dat niet nodig/mogelijk?
Groeten,
Bert

Re: koppeling MF135

Geplaatst: di 27 mar 2012 20:02
door massey 35
Hallo Berre,

Het vliegwiel kan uitgedraaid worden.
De bevestigingsrand waar de drukgroep op rust moet dan dezelfde maat afgedraaid worden.
Hoe erg is de beschadiging?

De schanieren en de buis waar het druklagerhuis over schuift worden licht ingevet met kopervet, wat ze ook wel bij de remblokken van schijfremmen in auto's gebruiken.

Groeten Wim.

Re: koppeling MF135

Geplaatst: vr 06 apr 2012 22:52
door berre
Koppeling met rode veren rijd zeer soepel. Is veel beter (zachter) dan met de 12 gele. Ook de 2 scharnier asjes en de bijhorende bussen heb ik vervangen, de glijbus ingevet met koper vet wat natuurlijk ook de soepelheid tengoede komt. Het wliegwiel heb ik gelaten zoals het was, beschadiging is misschien nog wel binnen de grenzen. Bedankt!