ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren?
Geplaatst: di 13 mar 2012 15:38
Mijn MF35/4 heeft wat last van ovale gaten in de gaffels van de hefstangen voor de pennen om ze te verbinden met kruisstuk en heflat.
Ik weet dat je nieuwe onderdelen kunt kopen, maar vind het een leuk idee om zoveel mogelijk origineel materiaal aan de trekker te houden. Bovendien zijn die nieuwe, met name die verstelbare die rechts zit, nieuw in mijn beleving vreselijk lelijk en grof vergeleken met de originele.
Ik denk aan de volgende oplossing, uitgaande dat het allemaal gietstalen delen zijn:
- gaten schoon schuren tot blank metaal,
- een stuk rondijzer (st.37) in de draaibank voorzien van een tapse punt zodat dit van 1 kant het gat grotendeels vult met een soort rondlopende V-naad tot gevolg,
- gat met tapse pen erin vanaf de bodem naar boven helemaal rondom vol lassen (mig, max 155A),
- eventueel voor het lassen de hefstang ogen opstoken tot flink heet en als het nog heet is vol lassen, bij afkoelen krimpt het weer zodat het met het lasmateriaal mee krimpt.
- resten rondijzer er tussen uit zagen, gaffels opknappen tot vlakke zijden en dan nieuwe gaten boren in de juiste maat (pennen heb ik al).
Wie heeft hier ervaring mee en is er risico dat door het verhitten en afkoelen het materiaal van de hefstangen rond de gaten verzwakt wordt?
Het ingelaste materiaal zal wel wat zachter zijn dan het originele gietstaal, is harden (opstoken tot kersrood, afkoelen in olie) een optie? Op zich ben ik niet zo bang voor de slijtage van het zachtere vulmateriaal, dat kan weer volgelast worden en opnieuw geboord als het zover komt, hoewel dan liever niet in een jaar of wat al. (Mag best 50 jaar duren zeg maar.)
Tips iemand?
Ik ga er van uit dat originele (gebruikte) hefstangen allemaal wel wat versleten gaten hebben, en het is juist de bedoeling de hele handel zo spelingsvrij mogelijk te krijgen, zodat de cyclomaaier zo recht mogelijk hangt...
Groeten,
Andreas
Ik weet dat je nieuwe onderdelen kunt kopen, maar vind het een leuk idee om zoveel mogelijk origineel materiaal aan de trekker te houden. Bovendien zijn die nieuwe, met name die verstelbare die rechts zit, nieuw in mijn beleving vreselijk lelijk en grof vergeleken met de originele.
Ik denk aan de volgende oplossing, uitgaande dat het allemaal gietstalen delen zijn:
- gaten schoon schuren tot blank metaal,
- een stuk rondijzer (st.37) in de draaibank voorzien van een tapse punt zodat dit van 1 kant het gat grotendeels vult met een soort rondlopende V-naad tot gevolg,
- gat met tapse pen erin vanaf de bodem naar boven helemaal rondom vol lassen (mig, max 155A),
- eventueel voor het lassen de hefstang ogen opstoken tot flink heet en als het nog heet is vol lassen, bij afkoelen krimpt het weer zodat het met het lasmateriaal mee krimpt.
- resten rondijzer er tussen uit zagen, gaffels opknappen tot vlakke zijden en dan nieuwe gaten boren in de juiste maat (pennen heb ik al).
Wie heeft hier ervaring mee en is er risico dat door het verhitten en afkoelen het materiaal van de hefstangen rond de gaten verzwakt wordt?
Het ingelaste materiaal zal wel wat zachter zijn dan het originele gietstaal, is harden (opstoken tot kersrood, afkoelen in olie) een optie? Op zich ben ik niet zo bang voor de slijtage van het zachtere vulmateriaal, dat kan weer volgelast worden en opnieuw geboord als het zover komt, hoewel dan liever niet in een jaar of wat al. (Mag best 50 jaar duren zeg maar.)
Tips iemand?
Ik ga er van uit dat originele (gebruikte) hefstangen allemaal wel wat versleten gaten hebben, en het is juist de bedoeling de hele handel zo spelingsvrij mogelijk te krijgen, zodat de cyclomaaier zo recht mogelijk hangt...
Groeten,
Andreas