Beschadiging en speling van steekas(sen) [TEF]

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
JuliusB

Beschadiging en speling van steekas(sen) [TEF]

Bericht door JuliusB »

beste mensen,

Op dit forum is het onderwerp ''axiale speling van de achteras'' al vaker aanbod gekomen. Toch kom ik er niet helemaal uit.

Nadat er olie in de remtrommel lekte en ik aanzienlijke axiale speling van de achteras waarnam (zeer duidelijke verschuiving bij indrukken en aantrekken), heb ik de steekassen maar gedemonteerd.
Een van de assen bleek zeer ernstig beschadigd te zijn, zie foto:
Beschadiging (1).jpg
Beschadiging (1).jpg (116.16 KiB) 8185 keer bekeken
Beschadiging (2).jpg
Beschadiging (2).jpg (103.63 KiB) 8185 keer bekeken
Beschadiging (3).jpg
Beschadiging (3).jpg (83.54 KiB) 8185 keer bekeken
Ik neem aan dat de vorige eigenaar hier mee aan het prutsen is geweest, of kan het toch in arbeidsstaat gebeurt zijn?

Vervolgens verder gegaan, zoals elders op dit forum ter sprake is geweest en heb beide steekassen zonder schimmen, met alleen de oude pakkingen even gemonteerd. De speling bleek nu helemaal weg te zijn. ''Het principe zou nu toch moeten zijn dat beide assen tegen elkaar aan zitten en daardoor, bij het aan een van de assen draaien, in zelfde richting zouden moeten gaan draaien in plaats van in tegenovergestelde richting. Zo niet dan zou dit wijzen op versleten lager''. In mijn geval draaien de assen echter nog steeds in tegenovergestelde richting. Al weet ik wel heel zeker dat de assen wel degelijk elkaar in het midden raken aangezien ik bij het inschuiven van de laatste as een duidelijke klap hoorde van metaal op metaal, wat toch suggereert dat de assen tegen elkaar zitten.

Mijn vragen zijn:
- Wat moet ik denken van de beschadigingen? is het ernstig? en is de speling wellicht hierdoor uit balans?
- Kunnen de lagers toch versleten zijn of voorheen niet goed gemonteerd? De lagers lijken van buitenaf gezien niet versleten, al weet ik niet of dat op die manier waarneembaar is...
- Waarom draaien de assen niet in dezelfde richting, ondanks dat ik denk dat ze elkaar raken? door de beschadiging?
Kortom: hoe nu verder?

bij voorbaat dank,

met vriendelijke groet,
Julius Brummelman
Ferguson TEF-20 (1952)
Goudland 1-schaarige kantelploeg, grondbakje, paarden eggen, zaaieg, Krupp zelfbinder, wanmolen en een Pemag maalstoel

fergie
Contacteer:

Re: Beschadiging en speling van steekas(sen) [TEF]

Bericht door fergie »

Hello Julius,

Da's knap !. Het lijkt er op of men ze heeft opgelast ?. Zijn ze allebij zo ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

JuliusB

Bericht door JuliusB »

hallo,

Nee, alleen de rechter. Moet hij vervangen worden, of is dat zo niet te beoordelen?
Ik zal eens kijken of de steekas korter of langer is dan de andere...

groet,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)
Goudland 1-schaarige kantelploeg, grondbakje, paarden eggen, zaaieg, Krupp zelfbinder, wanmolen en een Pemag maalstoel

Marco55

Bericht door Marco55 »

Zo te zien zijn ze opgelast. De lasspetters zitten er nog op.

gr Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Julius,

Er hoort een bultje op te zitten van ongeveer duim breed. Deze lijken zo meer op die van een 35......

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

JuliusB

Bericht door JuliusB »

heey,

Ze hebben dus inderdaad de stomp op hoogte gebracht met het bultje.
Wat zou hier de achterliggende reden van geweest kunnen zijn?

Is het dus maar het beste om de gehele steekas te vervangen?

groet,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Zit het lager en de krimpring er wel goed op, misschien dat ze dit wilden corigeren?

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

JuliusB

Bericht door JuliusB »

heey,

Welke eigenschappen gelden voor een goed gemonteerde lager en krimpring?

groet,
Julius

P.S: Het is toch zo dat je maar een steekas tegelijk eruit mag/kan halen? of kunnen ze er beide uit,zonder dat er een tandwiel naar beneden valt, of iets dergelijks?
Ferguson TEF-20 (1952)

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Julius,

Onze TED heeft ook nieuwe lagers gekregen. Deze hadden in plaats van een radius rand alleen een kleine afschuining. Resultaat 2mm speling omdat de lagers er niet ver genoeg op wilden. Als de krimpring er niet goed op zit (dus niet tegen het lager aan) dan kan het lager later onder druk tijdens werk naar binnen geschoten zijn. Resultaat extre speling en dat kan men dan hebben willen wegnemen op deze manier. Niet mooi en het slijt naar ik mag aannemen ook niet zoals het hoort. Zou ook spiegel glad moeten zijn, ziet er niet zo uit.

Groetjes,

René.

Afbeelding

JuliusB

Bericht door JuliusB »

hallo,

Er zit zo'n 2,5 mm speling op het lager deel van zowel de opgelaste als de nog gave steekas. is dit normaal? Tot zover ik het van de buitenkant kan bekijken zit de krimpring wel vlak op het lager.

Kan iemand mij alstublieft vertellen hoe nu verder te gaan? nieuwe steekas? lagers beter monteren?
Wat zouden jullie doen?
Lager steekas (1).JPG
(131.67 KiB) 7192 keer gedownload
groet,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)

Symen

Bericht door Symen »

Hallo Julius,

ik zou zowiezo een andere steekas plaatsen. Kan je helaas niet ééntje van een TEF leveren. (was mooi dichtbij). Je kunt beide steekassen tegelijk uitnemen. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Julius,

Het lager heeft zo altijs speling. Het is namelijk een taps rollen lager, het heeft dus een zelfde lager aan de andere kant nodig om de zaak op te sluiten. De bijde assen komen in het midden tegen elkaar waardoor je de lagers tegen elkaar op sluit. Daarom heeft men waarschijnlijk geprobeerd het met lassen op te lossen.

Groetjes,

René.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo iedereen,

Zijn de steekassen van een TEF links en rechts even lang?
Ik heb hier geen ervaring mee.
Als dit wel zo is dan kun je beide steekassen eruit nemen en de afstand van krimpring tot het begin van de splines kunnen meten en kijken of dit gelijk is.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

JuliusB

Bericht door JuliusB »

ze lijken idd aan beide kanten gelijk te zijn. met de las hebben ze de gehele stomp op hoogte van het bultje op de as gebracht. De totale lengte van de as is er dus niet langer op geworden.

groet,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)

Plaats reactie