Pagina 1 van 1
gloeikaarsen-voorverwarmingsplug
Geplaatst: di 17 jul 2007 21:12
door robin
halo de gloeikarsen van mijn 35 (4-cylinder)zijn stuk en nieuw kosten deze 90 euro per stuk ,niet erg leuk dus, ik had gedacht als ik nu gewoon deze oude gloeikarsen er insteek in een voorverwarmingsplug in het inlaatspruitstuk te monteren (die goed werkt natuurlijk), zou dit lukken? om goed te kunnen starten?
Geplaatst: wo 18 jul 2007 8:37
door admin
Robin,
Met alleen een voorverwarmingsplug ben je er niet. Die geeft niet voldoende warmte af. Deze voorverwarmingsplug wordt daarom altijd gebruikt met brandstof inspuiting. Op de TEF zit ook zo'n systeem met een kigaspomp (druk/slag knop).
In Duitsland werd de FE35 vaak geleverd met een systeem van brandstof inspuiten in het inlaatspruitstuk en een gloeispiraal.
Dit systeem wordt standaard ook op de honderd serie van MF toegepast. Maar werk dan met een ventiel die tijdens het voorgloeien ook wat brandstof toelaat.
Er is overigens een gecombineerde voorgloeiplug met inspuitnippel te koop. Die wordt ook gebruikt als de voorgloeiplug van een TEF defect is.
Geplaatst: wo 18 jul 2007 9:05
door fergie
Hello Robin,
HPS leverd die dingen voor ca 35 euri als ik me niet vergis. Tevens staat er nog iemand op het forum (aangeboden) die ze aanbied als nieuw. Wordt het allicht goedkoper van.
Tweede ding is dat als je overstapt op de inlaat gloeier je daar ook een reservoirtje en wat lijding werk voor nodig hebt (moet diesel naar toe) en je moet de verstuivers vervangen (nozles) door een type dat niet opzij spuit tijdens het starten.
Groetjes,
René.
Geplaatst: wo 18 jul 2007 21:56
door hans eshuis
hoi
In een landrover zitten de zelfde gloeiboegies bij landro kosten ze 11 euro per stuk. , daar word het weer goedkoper van.
http://www.landro.nl/serieswinkel.html
Deze moet je heben 568335 gloeibougie landrover 2,25 diesel
mvg hans eshuis
Geplaatst: wo 18 jul 2007 21:58
door hans eshuis
hoi
Ik heb ook nog 3 oude liggen je mag ze tegen verzend kosten hebben, Maar je kunt er beter 4 nieuwen in zetten.
Geplaatst: wo 18 jul 2007 22:12
door fergie
Hello Hans,
Dat vermoeden had ik ook al, heb alleen nog niet de kans gehad die dingen eens naast mekaar te leggen. Er zit een laro specialist om de hoek maar de onze heeft snelgloeiers.
Groetjes,
René.
Geplaatst: wo 18 jul 2007 22:21
door robin
aan hans eshuis : kan ik eens een foto krijgen van die gloeibougies aub?
aan fergie : want zijn snelgloeiers?,passen die ook, ik wist niet dat je in een auto ook moest gloeien?
Geplaatst: wo 18 jul 2007 22:30
door admin
Robin (en anderen),
Met de laatste versie van dieselmotoren weet ik het niet zeker, maar volgens mij moet je alle dieselmotoren gloeien. Vaak is het iets van 5 seconden. Pas daarna mag je de personenwagens met dieselmotor starten. Ja, auto's hebben/hadden dus ook een gloeikaars per cylinder.
Het verhaal van de snelgloeiers klopt. In de Betuwe was er een motorrevisie bedrijf die naderhand snelgloeiers van Bosch inbouwde in de 4-cylinder motor van de MF35. Dit gaf nog veel betere resultaten dan de meestal gebruikte serie-gloeier.
Ik weet niet of je een serie-gloeier door een 12v snelgloeier (parallel schakelen) kunt vervangen. Misschien dat iemand anders dat op forum weet.
Geplaatst: do 19 jul 2007 12:06
door hans eshuis
hoi
Dat kan dan moet je de oude orgineele uitboren. En de snelgloeier er in maken.
mvg hans eshuis
Geplaatst: do 19 jul 2007 12:20
door fergie
Hello Allemaal,
Die snel gloeiers gloeien in ca 10 seconden helder rood, de normale hebben daar ca. 25 seconden voor nodig. Tevens zijn de normale gloeikaarsen uitgevoerd met een bloot liggende krul, de snel gloeier is een stift vorm. De orginele hebben een grotere schroefdraad maat, daarom zul je de orginele gloeiers moeten uitboren zodat je daarin de snelgloeiers kunt monteren. Bijde werken echter prima, als je dan nog start problemen hebt zie dan de FAQ, timing afstellen van de 23C.
Groetjes,
René.