Pagina 1 van 1
start probleem
Geplaatst: zo 08 jan 2012 16:05
door g bos
hallo allemaal
ik heb een probleempje met mijn tef 20 diesel
hij wil niet goed starten
als je hem aansleept wil die wel goed starten
maar op 12v wil die bijna niet starten naar heel veelwarm lopen eindelijk
maar het moet wat sneller kunnende laatste tijd starten we hem 24v
maar ik zou het erg fijn vinden als hij op 12v zou willen starten
want dan kan ik lampen enzo er op zetten
kan ik voor het startprobleem de hele motor uit elkaar halen en reviseren en opnieuw inelkaar zetten
of een andere satartmotor
of zou het van oudheid komen
en hij heeft in een schuur met lek dak gestaan en erg slecht gekocht
als iemand tips heeft zou ik het graag willen horen
alvast bedankt
Re: start probleem
Geplaatst: zo 08 jan 2012 18:07
door fergie
Hello G,
De starter kan diverse problemen hebben maar gebrek aan snelheid is meestal een gebrek aan koolborstel druk. De koolborstels kunnen klem zitten in de houders, te ver versleten zijn of de veertjes te slap (soms door corrosie zelfs gebroken). Haal de band van de motor en kijk eens hoe het er daar binnen uit ziet en controleer de veerspanning van elke veer, los zijn van de borstels en hoe lang ze zijn (bij voorkeur niet te diep in de houders liggend).
Groetjes,
René.
Re: start probleem
Geplaatst: ma 09 jan 2012 17:31
door g bos
hallo beste fergie
als je het over de startmotor hebt daar licht het waarschijnlijk niet aan
volgens mijn pa heeft mijn oom[eigen bedrijf dieselrevisie] de hele startmotor nagekeken en goed gemaakt
dus dat zal wekl goed zijn
Re: start probleem
Geplaatst: ma 09 jan 2012 17:33
door g bos
o,ja
de band draait heel goed rond
dus goeie startmotor maar
hij wil niet aanslaan
volgens pa is het blok gewoon meu
Re: start probleem
Geplaatst: ma 09 jan 2012 18:46
door fergie
Hello G,
Probeer dit eerst maar eens :
viewtopic.php?f=6&t=84
Groetjes,
René.
Re: start probleem
Geplaatst: ma 09 jan 2012 19:17
door g bos
kan dit alleen voor dit type motor
ik weet niet precies wat voor type motor in mijn tef 20 diesel ziet [4cilinder]
Re: start probleem
Geplaatst: ma 09 jan 2012 19:22
door fergie
Hello G,
Oops :
viewtopic.php?f=6&t=193 is voor de TEF.
Groetjes,
René.
Re: start probleem
Geplaatst: ma 09 jan 2012 19:24
door fergie
Hello G,
Overigens een TEF die niet wil starten ?. Hoe loopt ie dan ?. Kleur rook tijdens en na starten ?.
Groetjes,
René.
Re: start probleem
Geplaatst: ma 09 jan 2012 19:37
door g bos
beste fergie
er zit een knopje aan de zijkant geen kigaz systeem
dat knopje is volgens mij de koudstart
druk ik meestal in
dan begint de startmotor goed te draaien
en te roken [dik wit]
geef maar wat extra gas en laat de startknop los
soms loopt ie door of hij slaat uit
Re: start probleem
Geplaatst: ma 09 jan 2012 22:12
door fergie
Hello G,
Verstuivers na kijken, verstuiven niet mooi.
Groetjes,
René.
Re: start probleem
Geplaatst: di 10 jan 2012 7:10
door g bos
hallo fergie
ik heb de verstuivers in de zomervakantie met mijn oom nagekeken en schoongemaakt ook de leidingen
toch dat trucje waar jij het over hadt een keer proberen
groetjes gerjan
Re: start probleem
Geplaatst: di 10 jan 2012 19:26
door g bos
hallo fergie
nog een paar vragen
hoe weet je of je eeningebouwde of uitgebouwde motor hebt
en ik heb vandaag weer eve gereden en voorak op het starten gelet
toen ik hem starte kwam er gelukig dit keer minder dike rook uit maar goed wit
ik heb de startmotor naar ong 12sec uit gezet en opnieuw geprobeerd
maar hij wiolde niet opnieuw
gelukig kwam mn vader net eraan en heeft hem met de fendt aangetrokken
dat ging best goed hij sloeg snel aanb
ik hoop dat je met dit verhaal mischien een ander of beter weet wat het probleem kan zijn
nog bedankt voor al je andere reacties
groetjes gerjan
Re: start probleem
Geplaatst: wo 11 jan 2012 0:28
door fergie
Hello Gerjan,
Ingebouwde is motor in de trekker, uitgebouwde is motor op je werkbank. Verschill is natuurlijk dat je alleen bij de laatste bij het vliegwiel kan voor de timing.
Als je verstuivers mooi verstuiven op 120 bar, heb je ze al eens draaiend ontlucht ?. Door de bocht in de leidingen bij de verstuivers wil het nog wel eens voorkomen dat er lucht in blijft. Gewoon elke leiding aan de verstuiver kant een voor een een seconde of 10 los zetten met de motor op ca 1000 toeren.
Groetjes,
René.
Re: start probleem
Geplaatst: vr 20 jan 2012 12:33
door JuliusB
hallo,
Heb het zelfde probleem. Echter mijn TEF rookt flink grijs/blauw vlak na het starten. Kan het door dit rook verschijnsel bij mij nog aan iets anders liggen dan het boven genoemde. Startmotor lijkt goed te zijn. vanaf het voorjaar heb ik meer tijd en ga ik er mee bezig. Tot nu toe heb ik vaak gestart met startpiloot, om het startproces te versnellen tot dat iemand me heel recent vertelde dat start piloot gevaarlijk zou kunnen zijn. Hij zij namelijk dat er door de startpiloot mogelijk dusdanige krachten vrijkomen dat de stangen waar de zuigers aan vast zitten mogelijk zouden kunnen breken. Het lijkt mij een beetje overdreven, maar neem het wel uiterst serieus. Wat denken jullie?
mvg,
Julius Brummelman
Re: start probleem
Geplaatst: vr 20 jan 2012 19:16
door fergie
Hello Julius,
Startpiloot heeft maar een plaats, da's inde vuilnisbak. Tenzij je het echt met mate gebruikt in diepe kou is het hier een lapmiddel voor motoren die al lang aandacht verdienden en meestal geven we ze zo nog een trap na, vooral door overmatig gebruik. Als je motor in dit klimaat zonder die rommel en met de normale voorzieningen niet starten wil is het tijd voor sleutelwerk.
Ik zou zeggen start een nieuwe topic en omschijf je symptomen uitgebreid.
Groetjes,
René.