Pagina 1 van 1

mf 133 snelgang

Geplaatst: di 22 nov 2011 10:42
door roelof
hallo allemaal

ik heb een mf 133 die vorig jaar die door slecht onderhoud is vastgelopen. de olie heeft er zo lang ingezeten dat dit eigenlijk alleen nog maar bevuilde troep was, dus dat hebben we ververst. slecht idee, want de trekker hield er na een paar minuten gillend mee op (dichtgeslipte oliekanalen van de krukas).
hele zaak gereviseerd en het mf'je klinkt, danst en ruikt weer zoals vroeger!
nu kwam ik op het idee om eens wat info op te scharrelen over de snelgang die aangeboden wordt op internet voor de 135. is dit uberhaupt op de mf 133 te monteren (4 vooruit en 1 achteruit)? en is dit ook weer zonder al teveel moeite terug te brengen naar orgineel?
we willen dit doen om het motortje wat minder te belasten op de weg, aangezien deze eigenlijk nooit wat te doen heeft en toch de nodige toeren draait om de fietsers voor te blijven. dus minder toeren maar wel lekker 30 rijden.
ik vind het hele idee om snel te gaan rijden met een oude trekker waardeloos, maar het leek mij qua motor belasting nog niet eens zo gek.
iemand ervaringen mee?

mvg,

Roelof

Re: mf 133 snelgang

Geplaatst: za 26 nov 2011 17:08
door mf135
Ik heb een 133 achterkant 4 bak met kruipbak met een 135 motor. Ook heb ik hoge cultuurwielen waardoor die redelijk hard rijdt op de weg. dus misschien is grotere wielen een idee.

Re: mf 133 snelgang

Geplaatst: zo 27 nov 2011 12:05
door hans eshuis
hoi

lees eens het restotatie verslag van mijn 203s zelfbouw.

Alleen een diff + kroonwiel en pionwiel van een mf 65 er in zetten gaat hij al 50% hader. Deze heb ik nog wel over.

mvg hans eshuis

Re: mf 133 snelgang

Geplaatst: di 29 nov 2011 9:54
door roelof
hallo

bedankt voor de reacties! mf135, grote wielen is idd een snelle en makkelijke optie, leuke hiervan is dat de trekker geheel orgineel blijft qua techniek....uiteraard gaat dit wel ten koste van de 'looks'
hans, jij hebt de trekker behoorlijk weten aan te passen! alleen moet het voor mij wel allemaal zo orgineel mogelijk blijven eigenlijk. het gaat mij puur om het behoud van de trekker en gebruiksgemak..een overbrenging wat 150% gaat doen is dan wel een ideale oplossing. passen deze onderdelen van een mf 65, of moet er het één en ander aangepast worden?

mvg,
Roelof

Re: mf 133 snelgang

Geplaatst: di 29 nov 2011 12:25
door hans eshuis
hoi

Alleen het diff aanpassen zie je aan de buitenkand er niks van. Als er neem ik aan een diff slot op zit. Dat gaat hij 50% hader zal i.p.v 25 km/uur naar 50 km/uur gaan, maar kan ook anders zijn...

De eenige aanpassing is dat er aan een kand een bus in het diff huis moet zodat er een andere lager in kan. Dit omdat het pionwiel van de mf 65 dikker is. tekening heb ik hiervan.

mvg hans eshuis