Pagina 1 van 1

Achterbrug MF 25

Geplaatst: ma 17 okt 2011 21:34
door Stavrebonde
Ik heb een 'knak' ergens in de achteras/achterbrug. Ik voel hem in de stoel. 'T is net of er ergens een tand mist of afgebroken is. Het komt met een bepaalde regelmaat.
Eerst dacht ik dat het de eindreductie was die ook al extra joelt tijdens het rijden bij hogere snelheden, maar die heb ik los gehad en dar mankeerd niets aan. Behalve dan wat speling op de spline's.
Als ik een zwaar stuk gereedschap achter de trekker hang dan wordt het erger. Ik vermoed nu dat er iets mis is met het differentieel.
Kan ik het deksel van de versnellingsbak/het diff.huis er zonder probleem afhalen?? Of moet ik nog rekening houden met delen die los zitten en die uit elkaar kunnen vallen??

Groet,

Han

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: ma 17 okt 2011 22:21
door ferguson25
zo goed ik me nog kan herinneren kan je het hefdeksel er zo afpakken zit als het goed is een kurk pakking tussen
als je slim bent tap je eerst de olie even af zodat je beter kan kijken wat er aan de hand is
kan je de tanden van de versnellingsbak ook goed bekijken
wel voorzichtig zijn met het eraf halen de hydraulyk olie pomp zit vast aan het hefdeksel

mvgr kees

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: wo 19 okt 2011 14:28
door Stavrebonde
OK, bedank voor de info. Ik zal hem van de week eens los halen.

Groet,

Han

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: za 29 okt 2011 20:28
door Stavrebonde
Ik heb het deksel eraf gehaalt en er is geen tand die mist of die beschadigd is. Wel zit overal behoorlijk speling op.
De kegelwielen en de satelieten knakken niet, ze ratelen hoogstens een beetje, waarschijnlijk van de speling.
Het probleem zit hem in het kroonwiel en de pignon, tenminste...dat lijkt zo.

Als ik 1 wiel blokkeer en het andere draai dan kom ik met regelmaat een zwaar punt tegen. Het voelt alsof bij het passeren van dit punt de pignon even een versnelling krijgt die hoorbaar is. Het maakt niet uit welk wiel ik vastzet en welke ik draai. De bak staan op dat moment neutraal.
De tanden waar het zware punt zit zijn niet elke keer hetzelfde op het kroonwiel. Wel is het bijna elke keer dezelfde tand op de pignon. Het gekke is dat niet iedere omwenteling van de pignon een zwaar punt heeft.
Verder heeft die as, als ik het goed heb, geen andere tandwieloverbrenging als het zaakje neutraal staat.
Ik begin me af te vragen of het geen probleem met een kogellager is.

Is er iemand die eerder zo'n probleem gehad heeft??

Het verhaal wordt waarschijnlijk ook weer anders als de pignon het kroonwiel aandrijft en als er belasting op komt.

Groet,

Han

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: za 29 okt 2011 21:11
door ferguson25
op het uiteinde van de assen zit nog een eindvertraging
misschien dat hier wat mee is ??

hoeveel en waar zit de speling op

http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopi ... 2&start=15

op deze website laten ze een foto zien hoe het kroon en pignonwiel in elkaar moet grijpen

misschien dat je op die manier beter kan zien wat er aan de hand is

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: za 29 okt 2011 21:57
door Sluismolenaar
han,

Ik denk dat je het toch moet zoeken in een lager of de combinatie van lagers. Je schrijft dat er behoorlijk wat speling is in differentieel, kan het zijn dat het hele differentieel met kroonwiel en al iets meer zijdelings kan bewegen dan de bedoeling is? Of misschien zelfs wel een beetje kan kantelen op de assen? Het is niet ondenkbaar dat t.g.v. speling in de lagers en de reactiekrachten van de diverse tandwielen (pignon op kroonwiel, kegeltandwieltjes op die van de steekassen) de hele handel wat scheef wordt gedrukt.

Misschien dat je er even iemand bij kan halen die aan een wiel draait terwijl je zelf goed in de bak kan kijken naar hoe het differentieel beweegt. Misschien is met nieuwe lagers en voor de satelietwieltjes niewe asjes/bussen de boel weer in het juiste spoor kan krijgen?

Succes,
Andreas

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: za 29 okt 2011 22:13
door Stavrebonde
ferguson25 schreef:op het uiteinde van de assen zit nog een eindvertraging
misschien dat hier wat mee is ??
Die heb ik al losgehad. Behalve wat overmatige speling op de splines was alles OK.
ferguson25 schreef:hoeveel en waar zit de speling op
Alle tandwielen. Aan de satelieten zie je dat ze aan het slijten zijn, maar die knakken niet.
Het draagbeeld van de pignon en het kroonbeeld ziet er redelijk uit voor zover ik kan zien zonder vet of toucheerlak, maar ik kan het eens met hulpmiddelen proberen.

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: za 29 okt 2011 22:16
door Stavrebonde
Sluismolenaar schreef:han,

Ik denk dat je het toch moet zoeken in een lager of de combinatie van lagers. Je schrijft dat er behoorlijk wat speling is in differentieel, kan het zijn dat het hele differentieel met kroonwiel en al iets meer zijdelings kan bewegen dan de bedoeling is? Of misschien zelfs wel een beetje kan kantelen op de assen? Het is niet ondenkbaar dat t.g.v. speling in de lagers en de reactiekrachten van de diverse tandwielen (pignon op kroonwiel, kegeltandwieltjes op die van de steekassen) de hele handel wat scheef wordt gedrukt.

Misschien dat je er even iemand bij kan halen die aan een wiel draait terwijl je zelf goed in de bak kan kijken naar hoe het differentieel beweegt. Misschien is met nieuwe lagers en voor de satelietwieltjes niewe asjes/bussen de boel weer in het juiste spoor kan krijgen?

Succes,
Andreas
Ik zal er morgen eens hulp bij halen en het zaakje nog eens op het gemak bekijken.

/Han

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: zo 30 okt 2011 12:10
door Stavrebonde
Goedemiddag,

Ik heb nog eens even gekeken en gevoelt. Op het moment dat er een zwaar punt komt heeft de pignon t.o.v. het kroonwiel nog iets speling. Daar zit het dus niet.

Aangezien de eindvertragingen ok zijn moet het dus in de kegelwielen en satelieten zitten.
Als ik nu het zaakje in beweging zet via de cardanas en wat heen en weer beweeg om de speling te bekijken dan begint 1 van de satelieten zich in alle richtingen te bewegen, wat dus duidt op speling op het asje en ruime speling op de tanden. Bij nader onderzoek van de tanden hebben ze niet echt een draagbeeld maar zijn ze glimmend overde gehele zijde van de tand. Ook zitten er bij veel tanden lichte bramen op de top van de tand.
De kegelwielen zien er trouwens veel beter uit dan de satelieten.

Zijn de satelieten en het asje nog te krijgen bij de MF dealer of moet ik een gebruikt differentieel op de kop zien te tikken??

//Han

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: di 01 nov 2011 20:49
door massey 35
Hallo Han,

Zit hier het kroonwiel ook met bouten en moeren op het differentieel geschroefd?
Of zit dit met dikke klinknagels vast?
Bij een MF 35 is dit wel het geval.
Als de moeren dan loslopen, wat wel vaker gebeurt dan kunnen er 1 of meerdere bouten een stuk opschuiven waardoor ze aan de zijkant ergens tegenaan lopen en soms grote schade kunnen veroorzaken in de achterbrug.

Gr. Wim.

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: do 03 nov 2011 8:56
door Stavrebonde
Hallo Wim,

Het kroonwiel zit met bouten vast en alle bouten zijn geborgt. Alles zit daar netjes op z'n plaats.

Ik heb het zaakje weer in elkaar geschroeft.
De satelieten en hun asje zijn niet meer te krijgen via de dealer. En ik heb nog met een paar grote traktorsloperijen contact gehad, geen resultaat. We zien wel waar het schip strand.
Misschien moet ik maar een extra MF25 aanschaffen voor delen....

Groet,

Han

Re: Achterbrug MF 25 - onderdelen zoeken

Geplaatst: do 03 nov 2011 10:18
door Sluismolenaar
Hallo Han,

Het zou me niet verbazen als een van de forumleden ergens wat "over" heeft. Bijvoorbeeld Hans Eshuis, als ik op dit forum zo af en toe lees wat die allemaal uitspookt kijk ik er niet van op dat hij zomaar wat heeft liggen. Het kan geen kwaad als je op de vraag/aanbod-afdeling van dit forum een oproepje plaatst met wat je nodig hebt.

Mogelijke andere oplossing is kijken of je nieuwe asjes kunt laten maken voor die satelietwieltjes, of af laten draaien en bussen plaatsen. Nieuwe tandwieltjes is misschien lastiger, ik heb geen idee of die van bijvoorbeeld een TE of MF35 er in zouden passen. Maar wederom, er zijn hier vast mensen die het wel weten en ook wel die misschien wat hebben liggen.

Groeten en succes,
Andreas

Re: Achterbrug MF 25

Geplaatst: vr 04 nov 2011 8:07
door Stavrebonde
Bedank voor de tips Andreas.

Ik heb inmiddels een berichtje gekregen van iemand die misschien nog een diff. heeft liggen.
Als dat niet lukt dan gaan we verder met de zoektocht.

Groet,

Han