Pagina 1 van 1

ferguson ploeg laten stralen ?

Geplaatst: di 14 jun 2011 23:21
door willy35
Hallo,

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een 2 schaar ferguson ploeg :D maar ik had een paar vraagjes. Hij is behoorlijk roestig en ik denk dat ik de bouten van de scharen niet los krijg ( of ik moet ze door slijpen ) zou ik de scharen en schijven gewoon mee kunnen laten straalen ? of beschadig ik dan te veel ? alvast bedankt.

GR Will

Re: ferguson ploeg laten stralen ?

Geplaatst: wo 15 jun 2011 23:06
door fergie
Hello Willy,

De mijne is geheel gestraald min de scharen en borden. Zeker als ze mooi glad zijn is stralen niet handig. Als ze totaal verroest zijn kun je ze wel mee laten stralen, daarna zul je ze toch glad moeten slijpen.

Groetjes,

René.

Re: ferguson ploeg laten stralen ?

Geplaatst: ma 20 jun 2011 22:54
door willy35
fergie schreef:Hello Willy,

De mijne is geheel gestraald min de scharen en borden. Zeker als ze mooi glad zijn is stralen niet handig. Als ze totaal verroest zijn kun je ze wel mee laten stralen, daarna zul je ze toch glad moeten slijpen.

Groetjes,

René.

Nou er zit een beste laag roest op over de geheele ploeg dus ik laat alles denk maar in 1x straalen. Alleen heb jij ook alle bouten vervangen en zo jaah hoe heb je die er uigekregen ? ik ben bang dat ik somige er uit moet branden met snij brander, want het draad is ver te zoeken

GR will

Re: ferguson ploeg laten stralen ?

Geplaatst: di 21 jun 2011 6:04
door hans eshuis
hoi

wd 40 en gedult, zware hamer.

mvg hans eshuis

Re: ferguson ploeg laten stralen ?

Geplaatst: wo 22 jun 2011 19:33
door fergie
Hello Willy,

De roest van het eind van de bouten verwijderen. Ik gebruik een staalborstel in een stiftslijp machine maar een boormachine werkt ook. Dan kruipolie of motor olie er op. De moer lossen kun je doen door er van twee kanten met 2 hamers tegelijk op te slaan. Of je neemt een dikke koudbeitel en een moker. Zet de bijtel op een van de vlakken, snijkant in lijn met de bout en geef hem een beste klap. Hierdoor wordt in bijde gevallen de roest verbrijzeld door de schok en de omtrek van de moer neemt ietsje toe. Meestal draai je ze er dan zo af. De bouten voor de slijtdelen kun je nieuw krijgen dus da's geen probleem. De bouten in de ploeg zijn allemaal van een afwijkende maat kop/moer en dus is het veel mooier die orgineel te houden.

Groetjes,

René.