Pagina 1 van 1
Achterbrug en versnellingsbak TEF
Geplaatst: do 02 jun 2011 19:42
door johan
Hallo,
Nu de TEF volledig gesplit is wil ik de versnellingsbak en achterbrug eens nazien.
Heeft er iemand tip's wat ik zeker moet nazien. Ik zou ook het deksel van de hef eens afnemen, waar moet ik opletten bij het demonteren in verband met stangen enz. Hoe moet ik te werk gaan voor de dichting van de aandrijfpriceas en de dichtingen van de steekassen. Waar de aandrijfpriceas uit de versnellingsbak komt zit daar onder ook een potdeksel van waarschijnlijk ook een as uit de bak, moet dat ook eens open gedaan worden, in verband met lekkage. Weet er iemand meer uitleg in verband met demonteren en monteren.
Gr Johan
Re: Achterbrug en versnellingsbak TEF
Geplaatst: do 02 jun 2011 22:40
door bba
Beste,
Als hij toch al gesplitst is en je hebt tijd en kan de onderdelen mooi droog wegleggen. Alles openhalen, overal nieuwe dichtingen in, ben je er voor altijd vanaf. De lagers in de eindvertraging naar het wiel toe willen wel eens speling vertonen. Het heeft mij ook 3 dagen gekost deze te vervangen en met behulp van vulplaatjes de speling weg te werken.
Maar het beste is nog altijd als er niets lekt en alles functioneert goed, gewoon dicht laten. MF is zo degelijk gemaakt dat het bijna niet stuk te krijgen is, (als je normaal met de machine omgaat).
Mvg Bjorn
Re: Achterbrug en versnellingsbak TEF
Geplaatst: vr 03 jun 2011 0:06
door fergie
Hello Johan,
Gebruik een anticorosie middel op alle stalen dingen die in aanraking komen met de "electron" versnellingsbak en stuurhuis. Bv. Duralac.
De bak zal op zich niet los hoeven als je er geen problemen mee hebt. De achterbrug is meestal wel vervuild en kan een schoonmaak beurt gebruiken. Let op de bouten waar het kroonwiel mee aan het differentieel vast zit. Die zitten vaak los en als je ze dan goed bekijkt zit er een "kink" in. Allemaal vervangen is de beste optie.
De dichting van de prise-as vervangen is simpel, de remas uit de bak verwijderen, de 4 bouten los, buis met as er uit nemen en de keering vervangen. Monteer de zaak terug met een nieuwe pakking van de zelfde dikte als de oude. In de buis zitten twee gaatjes voor afvoer van eventueele olie, reinig die net als de 2 gaten onder in de bak. Er hoort een split pin in de gaten onder in de bak, van binnen naar buiten, om de gaten vrij te houden.
Groetjes,
René.
Re: Achterbrug en versnellingsbak TEF
Geplaatst: za 04 jun 2011 19:31
door johan
Dag René,
Bedankt voor de tip, maar mag ik het hefdeksel van de hydrauliek er zo afnemen, of zijn er een paar dingen waar ik zeker moet opletten of voorzichtig moet mee omgaan en is het monteren ervan even gemakkelijk.
Gr Johan
Re: Achterbrug en versnellingsbak TEF
Geplaatst: za 04 jun 2011 23:52
door Symen
Hallo Johan,
nee pas op niet zo afnemen. Via de inspectieluikjes de vork los van de stuurschuif maken! Gr Symen.