Pagina 1 van 1

Stuurhuisrevisie

Geplaatst: za 02 apr 2011 19:53
door Gijs2
Zoals ik al eerder schreef wordt het tijd het stuurhuis van de 135 onder handen te nemen. Histoparts verkoopt veel onderdelen hiervoor.
Ook hebben ze een compleet nieuw stuurhuis in het assortiment. Welke delen veroorzaken de speling op de stuurarmen? Er zijn nogal wat onderdelen te koop voor zo'n stuurhuis.
Of is het beste om alles er nieuw in te zetten, de as vanaf het stuurwiel naar beneden, en ook alles in het huis?
Wat is wijsheid?

Re: Stuurhuisrevisie

Geplaatst: zo 03 apr 2011 13:28
door fergie
Hello Gijs,

Als je de trekker orgineel wilt houden reviseer je het stuurhuis. De speling komt van :

1. Als bijde stuur armen onderling geen speling hebben meestal alleen het "top" lager net onder het stuur en de pennen op de kogelkringloop moer (shims verwijderen als nog gemonteerd).
2. Als de armen onderling ook speling hebben dan lagerbussen en eventueel assen.

Groetjes,

René.

Re: Stuurhuisrevisie

Geplaatst: zo 03 apr 2011 14:50
door Gijs2
Wat bedoel je met kogelkringloopmmoer?
En waar zit die?
Er zit speling op de stuurarmen onderling, in het stuurwiel zelf zit bijna geen speling.

Re: Stuurhuisrevisie

Geplaatst: zo 03 apr 2011 19:10
door fergie
Hello Gijs,

De stang waar je aan draaid met het stuur heeft aan de onderkant een schroefdraad. Daarom heen zit een moet met kogels, het is een soort schroefdraad met ingebouwd kogellager zeg maar. De kogels hierin circuleren via een omloop kanaaltje. Die moer zit met twee pinnen aan een van de stuurassen vast zodat bij sturen de moer op of neer gaat en dat omzet in een draaiende beweging op de eerste as. De tweede as wordt middels een halve maan aan tanden aangedreven vanaf de eerste as (waardoor die de andere kant op draait).

Als je voornamelijk speling hebt tussen de linker en rechter arm zit er speling op de lagerbussen van bijde uitgaande assen en eventueel ook op de vertanding.

Zie http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/tre ... 35x_uk.pdf (pag 62) Dit is voor een 35 maar stuurhuis op de 135 is alleen op detail verschillend, opzet is identiek. De moer is onderdeel 5 t/m 9, uitgaande as 1 onderdeel 16 en de tweede no 10. Lagerbussen 23 (2x), 2 en 11.

Groetjes,

René.