Pagina 1 van 1

TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: ma 28 mar 2011 6:39
door tef 20 veluwe
Hallo allemaal,

na een proef rit van 15 min over de weg begint de tef 20 wat moeilijk te lopen en slaat af.
maar als je hem dan gelijk weer wil starten wil hij niet aan pakken en gaat hij niet vlot rond.
wat zou dit kunnen wezen? en als hij een poos stil heeft gestaan start hij wel.

- motorolie is op peil.
- koelvloeistof genoeg er in.
- nieuwe waterpomp gemonteerd.
- tempratuurmeter geeft 80 graden aan.
- genoeg compressie

wie weet misschien wat dit kan wezen?

gr Niek

Re: TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: ma 28 mar 2011 9:17
door Symen
Hallo Niek,

zou in de aanvoer van de diesel kunnen zitten. Tank en filters schoon? Filter in tank, gaasje op opvoerpomp; het kan op meerdere plekken verstopt zitten. Gr Symen.

Re: TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: ma 28 mar 2011 18:26
door fergie
Hello Daar,

En niet vergeten de goede oude verstopte tankdop, zuigt de tank vacuum !. (dop er even af laten, alleen niet gaan rijden met een volle tank)

Groetjes,

René.

Re: TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: ma 28 mar 2011 21:43
door Tvansteeg
hej niek. ik had een poosje terug hetzelfde probleem alleen wast bij mij het gevan dat de koppakking lek was en er koelvloeistof bij de zuiger inkomt. cilinderkop gevlakt nieuwe koppakking en hij start weer perfect.

gr tim

Re: TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: di 29 mar 2011 7:06
door tef 20 veluwe
hallo allemaal,

ten eerste bedankt voor alle reacties.

- maar de tank dop is het gaatje los van dus geen vacuum in de tank.

- koppaking weet ik niet ...de motor hebben ze wel los gehad bij de vorige eigenaren
alleen de anti vries blijft op peil zakt niet. en is mooi schoon en geen bubbels in de radiatuur wanneer hij loopt.

en de motor olie peil stijgt ook niet.

tja en de brandstof filters vraag ik mij ook eigenlijk af want dan had hij gewoon ook slecht moeten lopen en niet pas naar een 15 min met een volle tank.

hij begint als hij moeilijk loopt zwart te roken uit de uitlaat.

als iemand nog tips heeft hoor ik het graag

gr Niek

Re: TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: di 29 mar 2011 12:52
door hans eshuis
hoi

Ik heb dit eerder gehoort van iemand die dacht een cilinderkop nodig te zijn van een mf 35.

Hij had dezelde problemen, de oplossing was om het blok te ontluchten. Gewoon het kraantje los zetten en wachten tot het lucht er uit is, wel steets koelvloeistof bij vulllen.

Hopelijk is die van jou niet al stuk gelopen.

Als dit niet zo is denk ik aan troep in de tank verstopte brandstof filters te volle of verstopte luchtfilter.

mvg hans eshuis

Re: TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: wo 30 mar 2011 6:56
door tef 20 veluwe
Hallo allemaal,

gisteren het kraantje los gezet en antivries blijven in gieten in radiatuur. maar niet duidelijk zichtbaar lucht belletjes in de vloeistof die eruit komt , met een paar liter door gespoelt.

kan het ook liggen aan de thermostaat klep? als die blijft hangen of zo?

maar filters weet ik niet ,dan zou hij gelijk ook al slecht moeten lopen?

gr Niek

Re: TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: wo 30 mar 2011 13:15
door joerik
hallo

ik heb net zelfde probleem gehad!
bij mij was het de diesel leiding die bijna verstopt zat, hij draaide uur goed zonder al teveel rook en dan opeens uit en niet meer starten.

heb dan een tip gekregen om bout uit filterhuis te draaien waar je normaal ontlucht maar eerst wat water of zoals vroeger wat spuug rond doen,dan heel voorzichtig los draaien , het werd er zo ingezogen door het vacuum die ontstaan was.
heel de boel los gedaan kraan en al dan alles gespoeld ook tank
daarna nooit meer gehad

Re: TEF 20 startprobleem als hij warm is

Geplaatst: wo 30 mar 2011 18:56
door fergie
Hello Niek,

Water in de filters wordt na verloop van tijd in het papier pakket gezogen en dan blokeerd het. Andere verstoppings risiko's zijn de hulptank, en de brandstof kraan aan de hoofdtank (met name de knie). Vuil hoopt zich op en wordt door het trillen klem in elkaar getrild en gezogen. Bij twijfel even de leidingen tegendraads doorblazen. Als je dat met een kompressor doet wel de dop van de tank !. Dit blaast het vuil uit de weg en dan heb je er een poosje geen last meer van. Moet je evengoed de zaak reinigen maar weet je tenminste wel waar het probleem ligt.

Groetjes,

René