MF 65 lage olie druk
Geplaatst: di 01 mar 2011 16:43
Hey,
Mijn MF 65 met AD4.203 motor heeft bijne geen olie druk wanneer de motor warm is, bij koude motor staat de meter op 1/3.
Bij warme motor staat de meter helemaal in't rood op traagloop (komt maar 1mm omhoog) en komt net uit het rood bij 2000 toeren.
Wat heb ik reeds gedaan om dit te verhelpen:
1. Dikker olie => 20W50 (ipv 15W40) + oliefilter + additief om viscositeit te verhogen => hielp niet
2. Nieuwe olie druk meter => zelfde resultaat
Ik heb nu de motor open liggen en zie:
1. geen abnormale slijtage op krukas en drijfstang lagers => ik heb ze nog niet opgemeten maar voel en zie geen grote abnormale slijtage => ik ga ze in ieder geval vervangen
2. axiale speling op de krukas is iets te veel (heeft niets te maken met oliedruk)=> 0.45 mm mag maar 0.35 max zijn => ik ga de thrust washers vervangen
3. de rubberen afdichting in de oliepomp die de olie aanzuigbuis moet afsluiten in de pomp is hard geworden van de ouderdom en de buis zat was los => zou dus wat lucht kunnen zuigen => afdichting ga ik vervangen
4. olie pomp rotor heeft te veel speling tussen rotor en rotor huis => mag 0.15 mm speling hebben => ik meet 0.20 tot 0.24 mm => ik ga de rotor of pomp vervangen.
5. Als ik enkel de pomp rotor vervang ga ik ook de veer van de oliedruk begrenzer vervangen daar deze de druk regelt.
Nu mijn vraag:
Ben ik op de goede weg of ben ik iets vergeten? Is er nog ergens iets waar de motor zijn druk kan verliezen?
Heeft er iemand ervaring met deze motor en lage oliedruk?
Groetjes,
Mijn MF 65 met AD4.203 motor heeft bijne geen olie druk wanneer de motor warm is, bij koude motor staat de meter op 1/3.
Bij warme motor staat de meter helemaal in't rood op traagloop (komt maar 1mm omhoog) en komt net uit het rood bij 2000 toeren.
Wat heb ik reeds gedaan om dit te verhelpen:
1. Dikker olie => 20W50 (ipv 15W40) + oliefilter + additief om viscositeit te verhogen => hielp niet
2. Nieuwe olie druk meter => zelfde resultaat
Ik heb nu de motor open liggen en zie:
1. geen abnormale slijtage op krukas en drijfstang lagers => ik heb ze nog niet opgemeten maar voel en zie geen grote abnormale slijtage => ik ga ze in ieder geval vervangen
2. axiale speling op de krukas is iets te veel (heeft niets te maken met oliedruk)=> 0.45 mm mag maar 0.35 max zijn => ik ga de thrust washers vervangen
3. de rubberen afdichting in de oliepomp die de olie aanzuigbuis moet afsluiten in de pomp is hard geworden van de ouderdom en de buis zat was los => zou dus wat lucht kunnen zuigen => afdichting ga ik vervangen
4. olie pomp rotor heeft te veel speling tussen rotor en rotor huis => mag 0.15 mm speling hebben => ik meet 0.20 tot 0.24 mm => ik ga de rotor of pomp vervangen.
5. Als ik enkel de pomp rotor vervang ga ik ook de veer van de oliedruk begrenzer vervangen daar deze de druk regelt.
Nu mijn vraag:
Ben ik op de goede weg of ben ik iets vergeten? Is er nog ergens iets waar de motor zijn druk kan verliezen?
Heeft er iemand ervaring met deze motor en lage oliedruk?
Groetjes,