1947 - 1962 NIMAG
Geplaatst: za 02 jun 2007 17:00
Onderstaand verhaal komt uit het boek "60 jaar NIMAG"
Op 28 oktober 1935 wordt de NV NIMAG opgericht met Pieter Wijnand Louwman aan het hoofd.
Nimag staat voor Nederlandse Import Maatschappij van Automobielen 's Gravenhage.
In 1947 verwerft Nimag de import van Ferguson tractoren en landbouwwerktuigen. Dit was een rechtstreekse klapper. In het eerste (halve) jaar werden reeds 273 tractoren en 385 grote landbouwmachines verkocht. Met name de trekker was volstrekt uniek. Zo had hij geen feitelijk chassis, maar diende het motor-transmissie-aggregraat als ruggegraat. Een soort zelfdragende zelfdragende versnellingsbak dus! De trekker werd maar in een model gemaakt en verkocht. Er was ook maar een enkele kleur beschikbaar (grijs). Pieter Wijnand vond dat niet mooi. Hij liet het plaatwerk daar om rood overspuiten. Dan kunnen de boerinnen hun mannen op het land beter zien, aldus Pieter Wijnand.
Verder waren de Ferguson trekkers veel en veel lichter dan de concurrende merken en hadden ze een heel bijzonder hydraulische hef-installatie waardoor de trekker en machine in feite een geheel werden.
De verkoop methoden waren heel bijzonder: Geen dubbeltje korting en contante betaling. Ook werd een trainingscentrum (volstrek uniek in die tijd) ingericht op het landgoed Oud-Clingendaal in Wassenaar. Daar konden de klanten leren hoe ze hun trekkers moesten gebruiken en onderhouden.
Lange tijd genereerde de Ferguson-actieviteit het grootste van de firma NIMAG. Ferguson kwam in 1952 met 1025 trekkers op de eerste plaats van verkochte trekkers in Nederland. Om die reden organiseerde NIMAG en voor die tijd ongehoorde stunt: een reis voor landbouwconsulenten naar de fabriek met een charter-Dakota van de KLM. Daarop was met grote letters geschilderd: "Ferguson nummer één in Holland".
Later werd diezelfde reis nog enkele georganiseerd voor klanten. Dit baarde veel opzien omdat de meeste boeren nog geen paspoort hadden, laat staan ooit in een vliegtuig hadden gezeten.
Tussen de jaren 1950 en '60 nam NIMAG de import van zo'n kleine twintig merken landbouwwerktuigen ter hand.
In 1954 verkocht Harry Ferguson zijn fabriek aan de Canadese trekkerfabriek Massey-Harris. De trekkers heetten vanaf die tijd Massey-Harris-Ferguson. Dit werd later Massey-Ferguson.
In 1955 werd de 5000-ste Ferguson in Nederland verkocht.
In 1962 kwam een domper op het succes. Massey Harris had al een importeur in Nederland. En twee importeurs ging niet goed samen. Vanaf de overname in 1954 boterde het al niet tussen beide importeurs. Na diverse rechtszaken verloor NIMAG in 1962 importeurschap voor Massey Ferguson.
De Firma Tracma werd opgericht om de nog aanwezige voorraad Massey-Ferguson tractoren en machines te verkopen die de nieuwe importeur niet had willen overnemen.
Op 28 oktober 1935 wordt de NV NIMAG opgericht met Pieter Wijnand Louwman aan het hoofd.
Nimag staat voor Nederlandse Import Maatschappij van Automobielen 's Gravenhage.
In 1947 verwerft Nimag de import van Ferguson tractoren en landbouwwerktuigen. Dit was een rechtstreekse klapper. In het eerste (halve) jaar werden reeds 273 tractoren en 385 grote landbouwmachines verkocht. Met name de trekker was volstrekt uniek. Zo had hij geen feitelijk chassis, maar diende het motor-transmissie-aggregraat als ruggegraat. Een soort zelfdragende zelfdragende versnellingsbak dus! De trekker werd maar in een model gemaakt en verkocht. Er was ook maar een enkele kleur beschikbaar (grijs). Pieter Wijnand vond dat niet mooi. Hij liet het plaatwerk daar om rood overspuiten. Dan kunnen de boerinnen hun mannen op het land beter zien, aldus Pieter Wijnand.
Verder waren de Ferguson trekkers veel en veel lichter dan de concurrende merken en hadden ze een heel bijzonder hydraulische hef-installatie waardoor de trekker en machine in feite een geheel werden.
De verkoop methoden waren heel bijzonder: Geen dubbeltje korting en contante betaling. Ook werd een trainingscentrum (volstrek uniek in die tijd) ingericht op het landgoed Oud-Clingendaal in Wassenaar. Daar konden de klanten leren hoe ze hun trekkers moesten gebruiken en onderhouden.
Lange tijd genereerde de Ferguson-actieviteit het grootste van de firma NIMAG. Ferguson kwam in 1952 met 1025 trekkers op de eerste plaats van verkochte trekkers in Nederland. Om die reden organiseerde NIMAG en voor die tijd ongehoorde stunt: een reis voor landbouwconsulenten naar de fabriek met een charter-Dakota van de KLM. Daarop was met grote letters geschilderd: "Ferguson nummer één in Holland".
Later werd diezelfde reis nog enkele georganiseerd voor klanten. Dit baarde veel opzien omdat de meeste boeren nog geen paspoort hadden, laat staan ooit in een vliegtuig hadden gezeten.
Tussen de jaren 1950 en '60 nam NIMAG de import van zo'n kleine twintig merken landbouwwerktuigen ter hand.
In 1954 verkocht Harry Ferguson zijn fabriek aan de Canadese trekkerfabriek Massey-Harris. De trekkers heetten vanaf die tijd Massey-Harris-Ferguson. Dit werd later Massey-Ferguson.
In 1955 werd de 5000-ste Ferguson in Nederland verkocht.
In 1962 kwam een domper op het succes. Massey Harris had al een importeur in Nederland. En twee importeurs ging niet goed samen. Vanaf de overname in 1954 boterde het al niet tussen beide importeurs. Na diverse rechtszaken verloor NIMAG in 1962 importeurschap voor Massey Ferguson.
De Firma Tracma werd opgericht om de nog aanwezige voorraad Massey-Ferguson tractoren en machines te verkopen die de nieuwe importeur niet had willen overnemen.