Pagina 1 van 1
Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: zo 09 jan 2011 22:57
door E.Eenink
hallo
Allemaal nog een gelukkig nieuwjaar!!
Ik heb een probleem met mijn MF 65 mk2 en ik hoop dat jullie me daar mee kunnen helpen.
Als de mest mixer in de hef hangt dan moet hij aardig zwaar tillen maar dan kan ik hem bijna niet uit de versnelling krijgen. Als ik de koppeling in trap hoor je een heel raar geluid in de bak of achterbrug. Een soort gezuis of gekraak. Dit doet hij trouwens ook als je aftakas werk doet. Maar als je de koppeling niet in trapt maakt hij ook geen gek geluid. Waar moet ik beginnen met zoeken.
Ik heb hem nu gesplitst bij de koppeling en bij de / bak achterbrug. Dus kan nu alles bekijken maar kan niet echt iets bijzonders vinden. Wat ik wel tegen kwam was dat er zon pinnentje was afgebroken waar de olie pomp in hangt.
Er lag ook behoorlijk veel vijlsel in de bak/achterbrug. Vooral net voor de olie pomp.
Groetjes Edwin
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: zo 09 jan 2011 23:29
door fergie
Hello Edwin,
Dit komt veel voor bij deTE's, niet bij de 35/65 met dubbele koppeling. Heeft jouw 65 een enkele koppeling ?.
Groetjes,
René.
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: ma 10 jan 2011 19:15
door E.Eenink
hallo
Het is een dubbele koppeling. Het lijkt of er in de bak een tantwiel los op de as zit of zo en daarom een ander tandwiel aan drijft of zo iets.
Edwin
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: ma 10 jan 2011 23:03
door fergie
Hello Edwin,
In de TE is het zo dat de tandwielen elkaar vast houden omdat de zaak "opgesloten" kan staan tegen de voortgaande beweging van de trekker omdat het een enkele koppeling is. Bij de dubbele koppeling zou dit dus niet voor mogen komen. Als je de koppeling door trapt naar de 2e trap, gaat het dan wel ?.
Groetjes,
René.
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: di 11 jan 2011 22:08
door E.Eenink
hallo
Ja dat gaat wel maar het nare geluid blijft.
Ik ben net iets tegen gekomen in de werkplaats!! 2 borg veertjes en ik weet niet waar ze van zijn. Ik denk namelijk dat het uit de bak komt en ben vergeten er in te zetten toen ik de price as keering heb vervangen. Nu alles maar los draaien en te kijken of ik iets vergeten ben een jaar geleden. Waar kan ik het best beginnen met zoeken? Het is een grote borg veer en een kleinere borg veer. Snap veer worden ze volgens mij ook wel eens genoemd met twee van die oogjes met gaatjes.
Edwin
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: wo 12 jan 2011 0:50
door fergie
Hello Edwin,
Dan gok ik dat je de secundaire PTO as niet hebt geborgt en de bijde assen elkaar raken waardoor je een frictie aandrijving houd op de secundaire rij-as. Is het een binnen en een buiten circlip ?.
Groetjes,
René.
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: wo 12 jan 2011 18:12
door E.Eenink
hallo
De grote klip zitten oogjes aan, de kleine klip niet.
Welke as bedoel je die onderste achter die ronde plaat?
Of waar zit die as.
Groetjes Edwin
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: wo 12 jan 2011 18:37
door fergie
Hello Edwin,
De secundaire as is de onderste in de bak, inderdaad achter die afdek plaat. Die moet er deels uit om de prise as er uit te kunnen krijgen en daar zitten een stel circlips in, de ene op de as en de ander in het huis. De laatste is normaal inderdaad zonder oogjes. Omdat je een dubbele koppeling hebt zijn het eigenlijk twee assen die in elkaar draaien. De as voor het rijden is dus hol, de andere voor de aftakas loopt er doorheen. Omdat de voorkant van de PTO as een groter eind met splines heeft voor het tandwiel en dat nu niet geborgt is (altans dat vermoed ik) kan de as dus tegen de holle tweede zitten en of het tandwiel het prise-as huis raken.
Groetjes,
René.
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: do 13 jan 2011 20:30
door E.Eenink
hallo
Ik heb de ronde plaat los gedraait en wat me al op viel is het volgende:
Ik draaide twee boutjes in het huis en dat draai je tegen de versnellings bak aan en dan komt het huis los van de bak. De as ging gewoon mee en ik had nog geen borg veer los gehaald om te kijken wat er gebeurde. De borg veer op de as en in het huis zater er gewoon in. Waar komen nu deze twee borg veren vandaan?? De klein borg veer is binnen werks 37/38 mm en de grote veer binnen werks 49/50 mm.
Ik heb nog een versnellings bak van een 65 liggen maar in slechte staat lagers etc slecht. Nu vroeg ik me af of ik een tandwiel uit die bak in mijn "goede" bak kon doen op een andere plek zodat hij iets sneller gaat of zo. Een paar km/h sneller is al goed. Hij loopt nu net 25 km/h denk ik op 16.9 r30. Omdat we een beetje loonwerk gaan doen met de MF 20 balenpers zou het wel makkelijk zijn als de 65 ongeveer 30 km/h liep. We gaan ongeveer 3000 tot 4000 balen persen en ook nog aardig op afstand. Anders wilde ik de 3060 er wel voor zetten maar die staat te breed op spoor dus rijd je over de kidde heen.
Maar eerst maar eens zien dat ik de bak goed krijg dat ik het belangrijkste
Alvast erg bedankt! Groetjes Edwin
Re: Moeilijk vrij komen als de heffing moet tillen.
Geplaatst: za 15 jan 2011 22:11
door E.Eenink
hallo
Weet iemand waar ik het nu kan vinden want ben hele dag aan het zoeken geweest maar kan niks raars vinden

Toch vond ik het gek dat ik de as er zo uit kon trekken zonder één borg veer los te halen. Weet iemand waar die twee borg veren horen te zitten.
Edwin