mf 205 een van de vele...
Geplaatst: za 25 dec 2010 16:18
Hierbij ook nog een restoratie verslag van een van mijn lopende projecten
Het gaat om een mf 205 industrie trekker hier staat ook een verslag met de technische gegevens en de werking, hier ga ik het dan ook niet over hebben.
Een stukje geschiedenis van de trekker;
De trekker is tweedehands door mijn oud oom aangeschaft. Hij heeft niks anders gedaan dan de stal uitmesten. De motor is bevroren geweest en nadat de eerste shovel op het bedrijf zijn gekomen is de mf 205 aan de kant gezet. Dat was hier toen gebruikelijk. Toen mijn oud oom was overleden heeft mijn buurman de trekker gekregen. Daar heeft de trekker 5 jaar op restoratie gewacht. Toen ik een keer vraagde of hij al een keer ging beginnen, grapte hij dat de trekker voor 300 euro de mijne was, zogezegd zo gedaan…
De belangrijkste restoratie punten zijn… …tja eeeeem zeg maar de hydrostaat bak is nog goed.
Inmiddels loopt het project al 5 a 6 jaar.
Ik ben begonnen met de achterbrug de remmen zaten vastgeroest. Na de steek assen schoon te hebben gemaakt wilde een kant schuiven de andere kant kwam toch een moker te pas. Alle keringen vernieuwd nieuwe remvoeringen. De trompetten en achterbrug meteen ontdaan van de verf en roest en in de grondverf gezet. Alles gemonteerd en toen alles eens getest.
De motor was totaal versleten de uitlaat kon ik gewoon dicht drukken, wat een caterdruk. De bak is wel goed. De banden spinnen mooi rond en trekken wil het ook nog wel, meteen de olie ververst en filters van de bak ververst.
Op marktplaats kwam ik nog een motor van een Renault tegen die op de gok gekocht, de verkoper had geen idee van de staat. Gelukkig was de motor na een goede test in goede staat, geen caterdruk en de olie druk tegen het rode van te veel druk zoals het hoort. Bij het ombouwen zag ik dat de tandwielen van de olie pomp beschadigt waren. Die even omgeruild. De oliepomp op zijn toleranties gecontroleerd, deze was (Bijna)versleten . Dus ook maar omgeruild voor een betere. Een probleem bij de perkings industrie motoren is dat er dan geen oliepompvoor de stuurbekrachtiging op past. Dat komt doordat bij de industrie de pomp boven op het distobutie deksel zit en bij mf tegen. En daar zit net weer een montageblok, wat weer niet op de mf blokjes zit. Ik heb een stuk zover het kon van het blok geslepen en de rest van de flens van de olie pomp.
Alle olie leidingen waren stuk koper of slang. De olie leidingen zijn een bepaalde maat dat geen olieboer heeft. Na veel zoeken toch wat kunnen bestellen, gelijk veel omdat ik alles moest afnemen.. Alles heb ik nagebogen . Nu moest ik de wartels nog vinden, Amerikaansgasdraad ook niet bepaalt gangbaar. Het enigste wat verkrijgbaar was vierkant en veel dikker dan origineel. Origineel moet het dus dan maar namaken.
De vooras is ook al aangepakt, alle bussen vernieuwd, lagers vervangen gaten rond gemaakt en nieuwe bussen ingemaakt. De fusee pinnen opgelast en afgedraaid. Ontroest en in de grondverf gezet.
Op marktplaats stond toe ineens een mf 2205 sloper te koop, even opgebeld 500 euro moest hij kosten Alle olie leidingen en een goede olie koeler en wielgewichten zaten er bij. Zonder te kijken meteen maar gekocht en door een vrachtwagen laten ophalen. De trekker had een ongeluk gehad voorlader motorkap waaier en wind tunnel en de spartborden konden zo in het oude ijzer. Een gelukje was dat de trekker geheel was gereviseerd in 2002. Dit maakt iets gang in het projekt onderdelen overzetten gaat sneller dan reviseren. De koppelomvormer was er uitgehaald, niks was er dichtgemaakt voor een jaartje buiten staan dit was wel jammer. Ook jammer was dat het draad van alle leidingen stuk waren, maar ja die hat ik al gemaakt.
De stuurbekrachtiging moet nu nog worden gemaakt, inmiddels 10 stuurcilinders verzameld om 2 goede te kunnen maken.
Als de stuurbekrachtiging er op zit kan ik hem testen en aan de voorlader beginnen.
Ik weet dat je met een trekker moet gaan sleutelen en als die klaar is met de volgende beginnen… maar ja een ruime werkplaats moet gevuld zijn …. En als ik met de ene vast loop ga ik met de ander veder. Dat loopt uit op een te kleine werkplaats…
Het gaat om een mf 205 industrie trekker hier staat ook een verslag met de technische gegevens en de werking, hier ga ik het dan ook niet over hebben.
Een stukje geschiedenis van de trekker;
De trekker is tweedehands door mijn oud oom aangeschaft. Hij heeft niks anders gedaan dan de stal uitmesten. De motor is bevroren geweest en nadat de eerste shovel op het bedrijf zijn gekomen is de mf 205 aan de kant gezet. Dat was hier toen gebruikelijk. Toen mijn oud oom was overleden heeft mijn buurman de trekker gekregen. Daar heeft de trekker 5 jaar op restoratie gewacht. Toen ik een keer vraagde of hij al een keer ging beginnen, grapte hij dat de trekker voor 300 euro de mijne was, zogezegd zo gedaan…
De belangrijkste restoratie punten zijn… …tja eeeeem zeg maar de hydrostaat bak is nog goed.
Inmiddels loopt het project al 5 a 6 jaar.
Ik ben begonnen met de achterbrug de remmen zaten vastgeroest. Na de steek assen schoon te hebben gemaakt wilde een kant schuiven de andere kant kwam toch een moker te pas. Alle keringen vernieuwd nieuwe remvoeringen. De trompetten en achterbrug meteen ontdaan van de verf en roest en in de grondverf gezet. Alles gemonteerd en toen alles eens getest.
De motor was totaal versleten de uitlaat kon ik gewoon dicht drukken, wat een caterdruk. De bak is wel goed. De banden spinnen mooi rond en trekken wil het ook nog wel, meteen de olie ververst en filters van de bak ververst.
Op marktplaats kwam ik nog een motor van een Renault tegen die op de gok gekocht, de verkoper had geen idee van de staat. Gelukkig was de motor na een goede test in goede staat, geen caterdruk en de olie druk tegen het rode van te veel druk zoals het hoort. Bij het ombouwen zag ik dat de tandwielen van de olie pomp beschadigt waren. Die even omgeruild. De oliepomp op zijn toleranties gecontroleerd, deze was (Bijna)versleten . Dus ook maar omgeruild voor een betere. Een probleem bij de perkings industrie motoren is dat er dan geen oliepompvoor de stuurbekrachtiging op past. Dat komt doordat bij de industrie de pomp boven op het distobutie deksel zit en bij mf tegen. En daar zit net weer een montageblok, wat weer niet op de mf blokjes zit. Ik heb een stuk zover het kon van het blok geslepen en de rest van de flens van de olie pomp.
Alle olie leidingen waren stuk koper of slang. De olie leidingen zijn een bepaalde maat dat geen olieboer heeft. Na veel zoeken toch wat kunnen bestellen, gelijk veel omdat ik alles moest afnemen.. Alles heb ik nagebogen . Nu moest ik de wartels nog vinden, Amerikaansgasdraad ook niet bepaalt gangbaar. Het enigste wat verkrijgbaar was vierkant en veel dikker dan origineel. Origineel moet het dus dan maar namaken.
De vooras is ook al aangepakt, alle bussen vernieuwd, lagers vervangen gaten rond gemaakt en nieuwe bussen ingemaakt. De fusee pinnen opgelast en afgedraaid. Ontroest en in de grondverf gezet.
Op marktplaats stond toe ineens een mf 2205 sloper te koop, even opgebeld 500 euro moest hij kosten Alle olie leidingen en een goede olie koeler en wielgewichten zaten er bij. Zonder te kijken meteen maar gekocht en door een vrachtwagen laten ophalen. De trekker had een ongeluk gehad voorlader motorkap waaier en wind tunnel en de spartborden konden zo in het oude ijzer. Een gelukje was dat de trekker geheel was gereviseerd in 2002. Dit maakt iets gang in het projekt onderdelen overzetten gaat sneller dan reviseren. De koppelomvormer was er uitgehaald, niks was er dichtgemaakt voor een jaartje buiten staan dit was wel jammer. Ook jammer was dat het draad van alle leidingen stuk waren, maar ja die hat ik al gemaakt.
De stuurbekrachtiging moet nu nog worden gemaakt, inmiddels 10 stuurcilinders verzameld om 2 goede te kunnen maken.
Als de stuurbekrachtiging er op zit kan ik hem testen en aan de voorlader beginnen.
Ik weet dat je met een trekker moet gaan sleutelen en als die klaar is met de volgende beginnen… maar ja een ruime werkplaats moet gevuld zijn …. En als ik met de ene vast loop ga ik met de ander veder. Dat loopt uit op een te kleine werkplaats…