MF 148 revisie
Geplaatst: zo 12 dec 2010 19:32
Dag allemaal,
Dit is het begin van een revisie van een MF 148. Deze verbruikt zeer veel olie, en als de motor warm wordt spat de olie er langs alle kanten uit aldus de ex gebruiker. Deze heeft 3 jaar stil gestaan in een schuur. Gisteren heb ik deze opgehaald. De batterij was natuurlijk zo dood als een pier. Dan maar slepen. 5 meter slepen en de motor draaide als nieuw (met veel blauwe rook). Nu staat deze bij mij thuis. De cabine moet er af zodat hij binnen kant in de garage waar het warmer is om te sleutelen.
Zoiezo zal de motor open moeten om te zien wat daar allemaal gaande is. Waarschijnlijk wel een aantal pakkingen die kapot zijn. Direct van de gelegenheid gebruik maken om een complete revisie te doen. Het lijkt mij de beste leerschool. (Het wordt de eerste keer)
Binnenkort volg ik een opleiding van een week om versnellingsbakken te herstellen. Meebrengen van je eigen versnellingsbak wordt bijzonder gewardeerd. Dit wordt dus het eerste wat gedemonteerd moet worden.
Ik neem aan dat de beste werkwijze deze is omschreven onder FAQ het splitsen van een TE/35 trekker. Eerst de motor scheiden van de versnellingsbak en de achterbrug, en vervolgens de versnellingsbak van de achterbrug halen?
In grote lijnen komt het er op neer om alles stevig vast te zetten met krikken en blokken. Vervolgens alle onderdelen los te maken die over de versnellingsbak heen lopen (demontage van het stuurhuis ook?) en vervolgens de boel uit elkaar rijden. Is het nodig om op voorhand de olie van het motorcarter en de achterbrug af te laten? Moet ik mij verwachten aan hevig sleurwerk om de boel uit elkaar te krijgen, of zou dit vrij vlot moeten schuiven?
In elk geval, alle extra tips (voor een MF 148) zijn zeker welkom. Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop van de werkzaamheden. Ik hoop ergens een klein fotoverslag te kunnen maken.
Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de tips en hulp die deze website/forum al opleverden!
Tim
ps: reeds een ferguson TE van 1950 in bezit die al 10 jaar verschillende klusjes zonder probleem doet!
Enkele foto's:
Dit is het begin van een revisie van een MF 148. Deze verbruikt zeer veel olie, en als de motor warm wordt spat de olie er langs alle kanten uit aldus de ex gebruiker. Deze heeft 3 jaar stil gestaan in een schuur. Gisteren heb ik deze opgehaald. De batterij was natuurlijk zo dood als een pier. Dan maar slepen. 5 meter slepen en de motor draaide als nieuw (met veel blauwe rook). Nu staat deze bij mij thuis. De cabine moet er af zodat hij binnen kant in de garage waar het warmer is om te sleutelen.
Zoiezo zal de motor open moeten om te zien wat daar allemaal gaande is. Waarschijnlijk wel een aantal pakkingen die kapot zijn. Direct van de gelegenheid gebruik maken om een complete revisie te doen. Het lijkt mij de beste leerschool. (Het wordt de eerste keer)
Binnenkort volg ik een opleiding van een week om versnellingsbakken te herstellen. Meebrengen van je eigen versnellingsbak wordt bijzonder gewardeerd. Dit wordt dus het eerste wat gedemonteerd moet worden.
Ik neem aan dat de beste werkwijze deze is omschreven onder FAQ het splitsen van een TE/35 trekker. Eerst de motor scheiden van de versnellingsbak en de achterbrug, en vervolgens de versnellingsbak van de achterbrug halen?
In grote lijnen komt het er op neer om alles stevig vast te zetten met krikken en blokken. Vervolgens alle onderdelen los te maken die over de versnellingsbak heen lopen (demontage van het stuurhuis ook?) en vervolgens de boel uit elkaar rijden. Is het nodig om op voorhand de olie van het motorcarter en de achterbrug af te laten? Moet ik mij verwachten aan hevig sleurwerk om de boel uit elkaar te krijgen, of zou dit vrij vlot moeten schuiven?
In elk geval, alle extra tips (voor een MF 148) zijn zeker welkom. Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop van de werkzaamheden. Ik hoop ergens een klein fotoverslag te kunnen maken.
Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de tips en hulp die deze website/forum al opleverden!
Tim
ps: reeds een ferguson TE van 1950 in bezit die al 10 jaar verschillende klusjes zonder probleem doet!
Enkele foto's: