Kabelboom MF35/4
Geplaatst: wo 01 dec 2010 10:13
Hoi Allemaal,
Aangezien de koplampen van mijn pas gekochte MF35 4 cilinder niet goed werken was ik aan het uitvogelen wat de oorzaak is. Het lijkt erop dat de Bosch licht-contactslot niet goed werkt. Sleutel erin geeft contact (voor het starten en gloeien) + de prik voor knipperlichten. Het contactslot heeft verder nog de standen 0-1-2-3, waarbij 1-2-3 respectievelijk parkeer-, dim- en groot licht zou moeten zijn, maar in stand 3 doet alleen het dimlicht het. Ik meet namelijk maar bij 1 uitgangscontact een spanning van ruim 12 volt, de anderen blijven 0.
Het probleem zou ook nog in de bedrading zelf kunnen zitten, want daar is het beste ook wel af. Al speurende zag ik dat ook de bedrading vanaf de dynamo niet meer zo fris is (brosse mantels die breukjes vertonen) dus de rest van de motorkabelboom zal niet veel beter zijn schat ik zo.
Kortom, de hele verlichtingsbedrading verdient aandacht (vervanging) en de motor-kabelboom zal er op termijn ook wel aan moeten geloven. Bij HPS zag ik een motor-kabelboom voor de MF35/4 (en de 3 cilinder, waarschijnlijk universeel?). Nou is mijn vraag hoe de ervaringen zijn met deze kabelboom van HPS? Past-ie goed op een MF35/4 (van 1958)?
Groeten,
Andreas
Aangezien de koplampen van mijn pas gekochte MF35 4 cilinder niet goed werken was ik aan het uitvogelen wat de oorzaak is. Het lijkt erop dat de Bosch licht-contactslot niet goed werkt. Sleutel erin geeft contact (voor het starten en gloeien) + de prik voor knipperlichten. Het contactslot heeft verder nog de standen 0-1-2-3, waarbij 1-2-3 respectievelijk parkeer-, dim- en groot licht zou moeten zijn, maar in stand 3 doet alleen het dimlicht het. Ik meet namelijk maar bij 1 uitgangscontact een spanning van ruim 12 volt, de anderen blijven 0.
Het probleem zou ook nog in de bedrading zelf kunnen zitten, want daar is het beste ook wel af. Al speurende zag ik dat ook de bedrading vanaf de dynamo niet meer zo fris is (brosse mantels die breukjes vertonen) dus de rest van de motorkabelboom zal niet veel beter zijn schat ik zo.
Kortom, de hele verlichtingsbedrading verdient aandacht (vervanging) en de motor-kabelboom zal er op termijn ook wel aan moeten geloven. Bij HPS zag ik een motor-kabelboom voor de MF35/4 (en de 3 cilinder, waarschijnlijk universeel?). Nou is mijn vraag hoe de ervaringen zijn met deze kabelboom van HPS? Past-ie goed op een MF35/4 (van 1958)?
Groeten,
Andreas